Loppuvuoden seuramatkat lähes varattu

Kolean kesän jälkeen talvimatkojen ennakkomyynti on ollut viimevuotista vilkkaampaa. Marraskuun matkat on myyty jo lähes loppuun. Myös joulukuun matkoista on myyty valtaosa, ja hiihtolomien ajan matkoista yli puolet.

Suomen matkatoimistoalan liiton ennakkoarvion mukaan talvikauden seuramatkailu kasvaa muutamia prosentteja viime vuodesta. Talvikausi kestää lokakuun alusta huhtikuun loppuun.

-Myyntiä on ollut 20 prosenttia viimevuotista enemmän, Aurinkomatkojen ja Finnmatkojen toimitusjohtaja Timo Heinonen kertoo.
-Siinä näkyy kuitenkin ennakkomyynnin vilkkaus, koko kauden kasvu ei tule olemaan ihan niin suuri.

Laman jälkeinen nousukausi on valanut uskoa esimerkiksi työpaikkojen säilymiseen, mikä näkyy myös matkailuinnossa.
-Osittain kasvussa näkyy huonon kesän vaikutus, mutta ennen kaikkea ihmisten nykyinen usko tulevaisuuteen. Patoutunut kysyntä purkautuu, arvelee Tjäreborgin toimitusjohtaja Mauri Rytkönen.

Vilkas ennakkomyynti merkitsee myös sitä, että alennushintoja ei ole luvassa. Suomalaiset varaavat matkansa entistä aiemmin, jolloin viime hetken lähtöjen osuus pienenee.
-Kyse on selvästä trendistä, apulaisjohtaja Elina Peltonen Suomen matkatoimistoalan liitosta sanoo.
-Varsinkin piikkikaudet, kuten loma-ajat, täyttyvät aikaisin. Matkoja ei voi kuitenkaan ottaa kauheasti varastoonkaan.

Talvikauden vilkas ennakkomyynti on matkailualalla tervetullutta. Kesäkauden matkailun kokonaismyynti jää näillä näkymin pari prosenttia alle viimevuotisen. Kyse on tosin vielä ennakkoarviosta, sillä kausi jatkuu lokakuun lopulle.
-Osittain lasku selittyy Kymppi-Matkojen viimevuotisella konkurssilla, Peltonen arvioi.
-Kymppi-Matkathan myi hyvin halpoja etelänmatkoja. Niillä käyneet ovat ainakin osittain siirtyneet esimerkiksi risteilyihin.

Perinteiset kohteet edelleen suosiossa

Perinteiset Välimeren alueen kohteet ovat edelleen suomalaisten suosiossa. Talvikauden suosikkikohteeseen Kanarian saarille reissataan entiseen malliin.
-Suomalaiset ovat matkailun suhteen edelleen aika konservatiivisia, Peltonen sanoo.
-Perinteiset kohteet pitävät pintansa. Niistä esimerkiksi Italia on ollut nousussa talvikohteena.

Kuitenkin myös into kaukomatkailuun on lisääntynyt reilusti, joskin kaukomatkojen osuus kokonaisuudesta on edelleen pienehkö. Erityisesti Kaukoitään suunnataan entistä useammin. Tähän vaikuttaa sekin, että Kaukoidän kustannustaso on suomalaiselle nykyään alhainen, kun sikäläisten valuuttojen arvo on laskenut Aasian talouskriisin myötä.
-Myös uudet kaupunkilomakohteet ovat saaneet hyvin suosiota, esimerkiksi Dublin, Peltonen kertoo.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat