Järki käteen. Se on Liikenneturvan ensisijainen neuvo ihmisille, jotka lähtevät liikenteeseen sähköisellä liikkumisvälineellä, oli se sitten skeittilauta tai polkupyörä.
Jalkakäytävällä liikutaan jalankulkijat huomioiden ja jalankulkijoiden nopeudella, sanoo Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Juha Valtonen.
Oikaisu 22.5. klo 17.15: Juttuun haastatellun Trafin asiantuntijan mukaan Skandin GoMoton kantavuus liikenteessä olisi vain 75 kiloa, koska laitteen painoksi ilmoitetaan 175 kiloa ja kevyiden sähköajoneuvojen ja polkupyörien suurin sallittu massa on 250 kiloa.
Enimmäismassaan ei kuitenkaan lasketa mukaan itse laitteen painoa, tähdentää Trafi nyt. Trafin mukaan 250 kilon enimmäisrajoitus koskee tavaroita ja henkilöitä ja GoMoton kantavuus on siis 250 kiloa.
Tiedot on korjattu artikkeliin.
– Kun ollaan jalankulkijoiden parissa, jalankulkija on kuningas.
Valtosen mukaan Liikenneturvassa oltiin huolestuneita siitä, mitä tuleman pitää, kun sähköiset liikkumisvälineet hyväksyttiin tieliikennekäyttöön toissa vuoden alussa.
– Nyt näyttää siltä, että onnettomuuksia ei hirveästi ole tullut eikä mitään selviä, merkittäviä haittoja ole tähän mennessä ollut.
