Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Ruokalähetit toivat sähköskootterit katukuvaan – näin laki sanoo niiden käytöstä

1:58Kevyiden sähköajoneuvojen aikakausi kukoistaa, lupa ajaa kuin polkupyörää ja ilman kypärääVideolla ruokalähettien kuljettajat sekä helsinkiläinen Kim kertovat kokemuksiaan pyöräilykypärän käytöstä ja läheltä piti -tilanteista liikenteessä.
Julkaistu 11.09.2024 10:03
Toimittajan kuva

Sanna Ketola

sanna.ketola@mtv.fi

Uusia liikkumismuotoja tulee jatkuvalla syötöllä lisää. Miten lainsäädäntö pysyy perässä tai koskeeko kypäräpakko suosittuja sähköskoottereita?

Monenkirjavat kulkupelit ovat yleistyneet katukuvassa.

Kaduilla näkyy jalankulkijoiden lisäksi potkulautailijoita, sähköpotkulautailijoita, sähköisiä yksipyöräisiä, kevyitä sähköajoneuvoja ja itse tehtyjä menopelejä.

Kevyet sähköajoneuvot eli etenkin senioreiden ja ruokalähettien suosimat sähköskootterit ovat liikenneministeriössäkin tunnistettu trendi katukuvassa. Näin toteaa ministeriön yksikönjohtaja Saara Reinimäki.

Lue myös: Pariisi päätyi radikaaliin ratkaisuun – sähköpotkulaudoille täyskielto

Lain mukaan kevyet sähköajoneuvot huristelevat kadulla polkupyöräilijän liikennesäännöillä.

Reinimäen mukaan kevyissä ajoneuvoissa on paljon hyviä puolia.

– Ne parantavat ihmisen liikkumismahdollisuuksia ja liikkumisvapautta. Lisäksi ne voivat olla usein edullisia ja vähäpäästöisiä liikkumismuotoja.

Tosin haasteitakin löytyy.

– Haaste on se, että liikennejärjestelmään tulisi saada jokainen väline mukaan niin, että liikkuminen on turvallista ja sujuvaa kaikille.

Kaksi tekijää ratkaisevat sen, että sähköskootterit rinnastetaan polkupyörään: teho ja nopeus.

Traficomin mukaan kevyissä sähköajoneuvoissa tehoa saa olla maksimissaan 1 kW ja maksiminopeus saa olla enintään 25 kilometriä tunnissa.

1009 sähköskootterit, lainsäädäntö

Oikea paikka sähköskootterilla liikkumiseen on pääsääntöisesti pyörätie.

Lue myös: Rajoitukset purivat: Sähköpotkulautavammat vähenivät tehokkaasti

Kypäräpakkoa sähköskootterille ei voida asettaa teho- ja nopeusmääritelmän vuoksi.

– Polkupyörälle on vahva kypäränkäyttösuositus, mutta kypärän käyttämättömyydestä ei ole määrätty sanktiota. Kun mennään tiettyjen teknisten reunaehtojen alla, niin käyttöä koskee polkupyöräsääntely, Reinimäki vahvistaa.

Katso video artikkelin alussa, jossa ruokalähettien kuljettajat sekä helsinkiläinen Kim kertovat kokemuksiaan pyöräilykypärän käytöstä ja läheltä piti -tilanteista liikenteessä.

Liikenne- ja viestintäministeriö saa jatkuvaa palautetta siitä, että myös polkupyöräilijöille tulisi asettaa pyöräilykypäräpakko.

– Säännöllisesti tulee palautetta. Tosin yhtä lailla saamme palautetta siitä, että tulisi riittää, että kypärän käyttö on vapaaehtoista.

Mikäli kevyen sähköajoneuvon teho ja nopeus ylittävät määritellyt reunaehdot, on tilanne jo eri.

– Silloin puhutaan mopoista ja niiden kohdalla on kypäräpakko.

Lue myös: Helsingissä on noin 18 000 sähköpotkulautaa – Liikenneturvan toimitusjohtaja haluaisi määrän kuriin: "Näitä dumpataan Suomeen"

Lainsäädäntö tulee jälkijunassa

Etenkin sähkökäyttöiset kulkuneuvot ovat nousseet valtavaksi trendiksi ympäri maailman.

Vuokrattavat sähköpotkulaudat ovat aiheuttaneet myös laajoja kieltoja eri maiden suurkaupungeissa. Muun muassa Pariisi asetti syyskuun alussa sähköpotkulaudoille täyskiellon niihin liittyvien onnettomuuksien takia.

Suomessa käytössä olevien kulkupelien lainsäädännöistä säännellään EU:n tasolla asti.

Tuote tulee olla olemassa, ennen kuin lainsäädäntöä voidaan tehdä, Reinimäki muistuttaa.

– Tekninen kehitys on nopeaa ja tästä syystä saattaa näyttää siltä, että lainsäädäntö tulee jälkijunassa.

Kevyiden sähköajoneuvojen tarkkaa määrä Suomessa ei ole tiedossa, sillä niitä ei lain mukaan tarvitse rekisteröidä.

Lisää aiheesta:

Uusi laki kieltää skuuttijuoppouden ja antaa ikärajan – riittääkö se?Poliisi ei tällä hetkellä kieltäisi vuokrattavia sähköpotkulautoja – näkee niissä hyvääkinTiedätkö oikeasti, missä sähköpotkulaudalla saa ajaa?”Kyllä tuo huimapäisyyttä vaatii” – Liikenneturvan asiantuntija katsoi videon Itäväylän sähkölautakaaharistaSähköpotkulautailijat tuntevat heitä itseään koskevat liikennesäännöt huonosti – paina nämä asiat kaaliisi ennen kuin rysähtääSähköpotkulaudoilla saa suhata ilman promillerajoja, vaikka poliisi tehovalvoo niiden käyttöä – Liikenneturva: "Se on rikos vasta sitten, jos..."
Lait ja lainsäädäntöLiikenneLiikennesäännötSuomiKotimaa
Lainsäädännön mukaan kevyet sähköajoneuvot rinnastetaan polkupyörään.MTV

Tuoreimmat aiheesta

Lait ja lainsäädäntö
  • 05:57
    Testamentti

    Näin harva suomalainen on tehnyt testamentin – "Tosi tärkeä asiakirja"

  • 13.9.09:44
    Juomat

    Energiajuomia myydään pikkulapsillekin – Normalin maajohtaja: "Suositus ei ole myyntikielto"

  • 10.9.17:41
    Ruotsi

    Ruotsi aikoo laskea rikosvastuun alaikärajaa 13 vuoteen

  • 9.9.18:59
    Italia

    Ferrari-pomolle 180 miljoonan lasku ja vuosi yhdyskuntapalvelua

  • 8.9.09:49
    Juomat

    Alkoholin vaikuttajamarkkinointia ei ollakaan kieltämässä