Liikenneministeriö keventämässä taksien kiintiöjärjestelmää

Taksilain kokonaisuudistuksen on tarkoitus tulla voimaan ensi vuonna. Uudistuksen taustalla on uuden perustuslain vaatimus elinkeinonvapaudesta.

Liikenne- ja viestintäministeriö aikoo keventää ja joustavoittaa taksien kiintiöjärjestelmää. Lakiehdotuksen mukaan alalla lisättäisiin kilpailua taksien liikennealueita yhdistämällä ja määrittelemällä takseille vain minimiajot.

Vaikka taksilupien myöntämisessä säilyy tulevaisuudessakin tarveharkinta, liikenneministeriö ehdottaa selviä muutoksia suunniteltuun kiintiöjärjestelmään. Loppusuoralla olevassa lakiuudistuksessa mahdollistetaan taksien liikennealueiden yhdistäminen pääkaupunkiseudulla ja muilla kaupunkialueilla.

- Liikennealueet voitaisiin yhdistää vaikka ruuhka-ajaksi, jolloin taksien määrä ja kilpailu alueella voisi lisääntyä, kuvailee liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen.

Ehdotus vähentäisi taksien tyhjänä ajamista, sillä esimerkiksi Helsinki-Vantaan lentokentälle asiakkaan jättävä helsinkiläistaksi saisi ottaa asiakkaan lentokentän tolpalta aivan kuten vantaalaistaksi. Tällä hetkellä helsinkiläistaksit ajavat yleensä tyhjinä takaisin omalle liikennealueelleen lentokenttäkeikan jälkeen.

- Taksitoimintaan saataisiin kilpailumallia, joka jo on monien muiden maiden taksijärjestelmissä. Lisäksi se lisäisi alan kustannustehokkuutta, Huovinen perustelee.

Liikennealueiden yhdistämisestä päättäisivät lääninhallitukset. Ministeri Huovisen mukaan yhdistymisiä voisi toteutua jo ensi vuonna, kun uuden lain mukaiset taksikiintiöt asetetaan.

Taksiliitto kohtuullisen tyytyväinen

Suomen Taksiliitto ei kritisoi uudistusesitystä. Toimitusjohtaja Lauri Säynäjoen mukaan muutokset ovat hyväksyttävissä.

- Olemme kohtuullisen tyytyväisiä uudistuksen runkoon. Olennaista on, että taksilupien tarveharkintaisuus säilyy, Säynäjoki sanoo.

Säynäjoen mukaan liikennealueiden yhdistäminen on tervetullutta, sillä silloin autoja voidaan ohjata sinne missä niitä tarvitaan. Sen sijaan ajovuorojen ulkopuolisten ajojen sallimisen käytännön vaikutukset jäävät nähtäviksi.

- Se lisää yrittäjän vapautta ja voi parantaa saatavuutta. Viime kädessä taksipalvelujärjestelmän toimivuus riippuu kuitenkin siitä, kuinka hyvin ajovuorojärjestyksellä ja tilauskeskuksilla voidaan liikennettä ohjata, Säynäjoki arvioi.

Vain yksi hintaluokka

Liikennealueiden ohella toinen lakiehdotukseen virkamiesvalmistelussa tehty keskeinen muutos on se, että nykyiset taksien ajovuorolistat muuttuisivat minimilistoiksi. Minimivuorot olisi pakko ajaa, mutta niiden päälle taksiluvalla saisi ajaa rajattomasti.

- Minimivuoroilla turvataan taksien saatavuus silloinkin, kun kysyntä on heikkoa. Kun ajojen maksimimäärää ei rajoitettaisi, liikenteessä voisi olla enemmän autoja ilman huomattavaa muutosta taksikiintiöihin, Huovinen sanoo.

Taksimatkan kuluttajahinnasta päättäisi edelleenkin liikenne- ja viestintäministeriö. Valmistelussa on tosin luovuttu kolmen hintaluokan mallista ja päädytty yhden hintaluokan säilyttämiseen.

- Kolmen hintaluokan malli olisi sekava. Se voisi johtaa myös taksihintojen kallistumiseen, sillä riskinä olisi, että ylimmästä hintaluokasta tulisi vallitseva taso, Huovinen jatkaa.

Lakiehdotus menee valtioneuvoston käsittelyyn torstaina ja eduskunnalle pääsiäisen jälkeen. Voimaan melkein koko vaalikauden ajan työstetyn taksilain kokonaisuudistuksen on tarkoitus tulla ensi vuonna.

Uudistuksen taustalla on uuden perustuslain vaatimus elinkeinonvapaudesta. Alun perin liikenne- ja viestintäministeriö oli valmis luopumaan kokonaan taksilupien tarveharkintaisuudesta, mutta hanke kaatui Taksiliiton vastustukseen.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat