Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Lihavuustutkija: Vartaloa pidetään menestyksen symbolina

1950-luvulla ihannointiin Marilyn Monroen kaltaista kurvikasta naista.
1950-luvulla ihannointiin Marilyn Monroen kaltaista kurvikasta naista.Shutterstock
Julkaistu 15.08.2013 21:00

Vuonna 2013 kauneusihanteena pidetään tiukkaa ja treenattua kehoa. Kasvava fitness-innostus sotii kuitenkin perinteistä naisihannetta vastaan, toteaa tutkija Katariina Kyrölä.

Keskiaikainen kauneusihanne oli kapealanteinen ja pienirintainen nainen, renesanssin kauneusihanne suosi lihavaa naista. Kysymys oli rahasta. Laihan naisen katsottiin kertovan siitä, että perheen kaikki ruoka meni miesväen ruokkimiseen.

Nykyinen kauneusihanne on laiha ja timmi, sanoo tutkija.Shutterstock

Toisen maailmansodan jälkeen 1950-luvulla kauneusihanne oli kotiäitityylinen. Kun miehet palasivat rintamalta kotiin, naisen paikka oli kotona. Naisihanne muistutti Marilyn Monroen kaltaista kurvikasta kaunotarta. Siroa ja laihaa Twiggyä ihailtiin sen sijaan 1970-luvulla, kun naisliike sai jalansijaa yhteiskunnassa.

Vielä nykyäänkin yhteiskunnalliset olot vaikuttavat siihen, mitä pidämme kauniina.

Vuonna 2013 kauneusihannetta määrittelee kurinalaisuus, tuumaa tutkija Katariina Kyrölä. Laiha ei enää riitä, sillä vartalon täytyy olla myös tiukka ja treenattu.

– Kauneusihanne koskee myös miehiä. Siinä mielessä kysymys on ikävästä tasa-arvosta, Kyrölä sanoo.

Kyrölä on tutkinut kauneuskäsityksiä myös väitöskirjatutkimuksessaan, jossa hän tarkasteli lihavan ruumiillisuuden esittämistä populaareissa nykymedioissa, ja sitä miten näissä esityksissä tuotetaan myös sukupuolittuneita, seksuaalisia, etnisiä ja ikäsidonnaisia valtasuhteita.

– Nimenomaan paino on se asia, jossa moni asia kulminoituu. Sen avulla tehdään johtopäätöksiä siitä, kuinka tehokas, laiska, työteliäs tai moraalinen ihminen on, Kyrölä selittää.

Kauneudella sosiaalista nousua

Kyrölä huomauttaa, että naisen vartaloa on kontrolloitu kautta aikojen. Aiemmin kontrolloiminen oli kuitenkin enemmän luokkasidonnaista.

– Agraariyhteiskunnassa naisen keho oli työtä tekevän naisen keho ja se sai olla rauhassa kauneusihanteilta. Naisen keholle oli silloin funktionaalinen tarve, Kyrölä selittää.

Nykyään esteettistä vartaloa markkinoidaan alemmille yhteiskuntaluokille väylänä nousta ylemmäs yhteiskunnassa. Ylemmille yhteiskuntaluokille vallalla oleva kauneusihanne on sen sijaan tapa säilyttää status.

Kulutuskulttuuri vaikuttaa kauneusihanteisiimme.Shutterstock

Kontrolloinnilla voi kuitenkin olla pelottavia seurauksia. Muun muassa fasistinen ideologia kertoo karua tarinaa siitä, miten pitkälle kontrolloinnissa voidaan mennä. Ihonvärin, seksuaalisen suuntautumisen tai vammaisuuden perusteella on syyllistytty hirmutekoihin.

Vapaus valita on silmänlumetta

Kyrölän mukaan nykyisiin kauneusihanteisiin vaikuttaa vahvasti myös kulutuskulttuuri, joka luo meille paineita olla tyytymättömiä itseemme.

– Tuotteita markkinoidaan tämän tyytymättömyyden poistoon, mutta tosiasiassa ne eivät poista tyytymättömyyttä, sillä muutenhan kulutuskulttuuri ei pysyisi voimissaan, Kyrölä sanoo.

Esimerkkinä Kyrölä mainitsee laihdutuskuurit.

– Tutkimusten mukaan 95 prosenttia laihdutuskuureista epäonnistuu. Silti kansalaiset ovat valmiita panostamaan niihin, tutkija sanoo.

Kapitalismi toimiikin Kyrölän mukaan varsin kaksijakoisesti. Meillä on vapaus tehdä valintoja, mutta vain tietynlaiset valinnat ovat sallittuja. Periaatteessa meillä on mahdollisuus olla halutessamme minkä näköisiä ja kokoisia tahansa. Tosiasiassa asia ei ole aivan niin yksinkertainen.

– Vartaloa luetaan tietynlaisena menestymisen symbolina. Laihdutuksen ihannointi on äärimmäisen vahvasti valloillaan, Kyrölä kertoo.

Vaikka soraäänet yleistä kauneusihannetta vastaan ovat kasvaneet, valtamediassa erilaisuutta näkee harvoin.

Fitness on muuttanut käsitystä heikosta sukupuolesta

Nykyistä fitness-innostusta Kyrölä pitää mielenkiintoisena ilmiönä, sillä se sotii perinteistä kauneuskäsitystä vastaan.

– Kehoihanne on suhteellisen kaukana siitä, mitä perinteisesti pidetään naisellisena vartalona. On tosi kiinnostavaa, että fitness-vartalossa painotetaan voimaa. Enää ei ole siis itsestään selvää, että nainen on heikompi sukupuoli, kuten evoluutiotutkijat ovat selittäneet, Kyrölä sanoo.

Fitness-innostusta voi tutkijan mukaan lukea toisaalta myös eräänlaisena versiona syömishäiriöisestä kehoideaalista. Kun kehoa rääkätään äärimmilleen, ei olla kaukana siitä, että koko elämä pyörii vartalon ympärillä.

– Niin kauan kun naiset kohdistavat katseensa vain vartaloonsa, he eivät kiinnitä huomiota tilan ottamiseen yhteiskunnassa, Kyrölä muistuttaa.

Lue myös:

AVA, Maarit Rasi

Kuvat: Shutterstock

Lisää aiheesta:

Skinnytok-ilmiössä ihaillaan jopa sairasta laihuutta – "Mikään ei myy yhtä hyvin kuin se, että ihminen on tyytymätön itseensä"Rikkoivatko uudet laihdutuslääkkeet kehorauhan? "Koska kaikki voivat olla tästä eteenpäin laihoja"Mallibisneksessä menestys vaatii hoikkuutta – nollakoon tavoite altistaa syömishäiriöille: "Sitten jossain kohtaan tuleekin romahdus"Vahingollisen kauneusihanteen pelätään taas nousevan ilmiöksi – syömishäiriöpsykologi: "Kenenkään keho ei ole trendi"Aikuistenkin ulkonäköpaineet ovat yleistyneet – myös miesten paineet kasvavatTuomo ahdistui ulkonäöstään jo esiteininä ja treenasi itsensä sairauslomalle – muistuttaa miesten vaietusta ongelmasta: "Tabu, joka vaatii rikkomista"
Lifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Lifestyle
  • 09:51
    Ruoka

    47 vuoden uralle karu loppu – Ben & Jerry'sin perustaja eroaa

  • 09:08
    Nikotiinipussit

    Nikotiinipussien käyttö yleistynyt hälyttävästi Suomen nuorilla: "Ostamisen ikäraja kiireellisesti 20 vuoteen"

  • 07:46
    Ruoka

    Jos jauhelihassa on viimeinen käyttöpäivä, tee heti näin!

  • 06:29
    Infektiot

    "Painajaismainen" hiivasieni leviää maailmalla – mikä on Suomen tilanne?

  • 05:39
    Yhteiskunta

    Arkkipiispa ja professori kertovat, miten tunnistaa hyvän ja pahan: "Kansan syvissä riveissä piilee totuus"