Leuto sää jarruttaa hakkuita lähes koko Suomessa

Koska routaa ei ole, metsäpohja ei kestä raskaita koneita eikä puunkorjuu onnistu.

Lämmin ja sateinen alkutalvi on jarruttanut hakkuita koko eteläisessä Suomessa. Koska routaa ei ole, metsäpohja ei kestä raskaita koneita eikä korjuu onnistu.

Isoja tehtaita ei ole vielä jouduttu sulkemaan puupulan takia, mutta muunmuassa pitkät ajomatkat Itä-Suomesta Länsi-Suomeen ovat nostaneet kustannuksia.

Pahin tilanne on on Länsi-Suomessa, aina Keski-Pohjanmaalle saakka. Harvennuksia ei ole voitu tehdä, koska raskaat monitoimikoneet tuhoaisivat pystyyn jätettävien puiden juuret tai koneet uppoaisivat sulana oleviin metsiin. Puuta ei myöskään päästä keräämään metsistä, koska osassa paikallisteistä on kelirikkovaurioita eivätkä ne kestä täysperävaunurekkoja.

- Yleensä tähän aikaan vuodesta päästään roudan takia kaikille leimikoille, myös turveperäisille kosteille metsäpalstoille. Nyt koko eteläisessä Suomessa ei ole routaa ja koneet uppoavat, kertoo Metsäteollisuus ry:n logistiikka-asiantuntija Harri Rumpunen.

Tammi-maaliskuun pakkasjaksoilla hakataan yleensä puuta myös varastoon, kevään kelirikkokauden varastoksi. Nyt osa hakkuista joudutaan siirtämään ensi talveen.

Esimerkiksi Metsäliiton ja UPM-Kymmenen laitoksista yhtäkään ei ole vielä suljettu leudon sään synnyttämän tilanteen takia.

- Laitoksia ei ole suljettu puupulan takia, mutta jos leuto sää jatkuu, tilanne vaikeutuu. Tilanne on jo nyt poikkeuksellinen, sanoo UPM-Kymmenen Suomen puunhankinnasta vastaava johtaja, metsäpäällikkö Sixten Sunabacka.

Sunabackan mukaan puunhankinnasta on syntynyt uusia kustannuksia, sillä puuta on jouduttu yhtiössä ajamaan esimerkiksi Itä-Suomesta länteen. Sunabacka ei kuitenkaan usko hinnan nousuun.

- Puun hinta on noussut jo koko syksyn, mutta ei sään takia, vaan sahatavaran kovan kysynnän takia. Osa pienemmistä sahoista seisoo jo nyt, koska puun hinta on niin kova. Mutta jossakin tulee ostajan maksukykykin vastaan, Sunabacka ennakoi sään vaikutusta hinnan korotuksiin.

MTK:n metsäjohtaja Antti Sahi sen sijaan uskoo, että pääteiden varsilla olevilla myymättömillä leimikoilla on pian kysyntää kohonneillakin hinnoilla, jos sää jatkuu lauhana eikä muihin metsiin päästä.

- Uusia leimikoita tarvitaan pääteiden varsilta ja yleensä kelirikkoaikaan kuljettavilta leimikoilta saa parempaa hintaa, Sahi sanoo.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat