Lentovuorot Eurooppaan saattavat vähentyä

EU:n päästökauppamallista päätetään ennen joulua. Pahimmillaan se merkitsee syrjäiselle ja pieniväestöiselle Suomelle sitä, että lentovuorot Keski-Eurooppaan vähevät huomattavasti.

Suomi ei saa läpi ehdotustaan lentoliikenteen päästökaupan säännöistä Euroopan Unionissa. Ehdotus, jonka pohjalta EU:ssa todennäköisesti edetään, on edullisempi keskisen Euroopan liikenteelle. Ratkaisu saattaa johtaa Suomeen liikennöityjen lentovuorojen vähenemiseen.

- EU-maiden neuvotteluissa on esillä komission malli, jossa päästöoikeuksia jaetaan enemmän, jos koneet ovat täysiä. Suomi ehdotti alkuvuonna ratkaisua, jossa jaossa olisi otettu huomioon myös lentoyhtiöiden energiankulutus ja koneiden ikä, kertoi liikenneneuvos Risto Saari liikenneministeriöstä.

- Suomesta lentokoneet on paljon vaikeampi saada täyteen kuin esimerkiksi Pariisin ja Lontoon välisillä reiteillä, Saari sanoi.

Suomen ehdotus on kuitenkin jäänyt alakynteen jäsenmaiden keskuudessa - sen jälkeen kun Britannia osoitti sen perusteena olevissa laskelmissa puutteita. Vanhemmat koneet eivät välttämättä ole suuripäästöisempiä, jos niiden moottorit on uudistettu.

Päästökauppamallista käydään parhaillaan tiiviitä neuvotteluita virkamiestasolla ja lopullista ratkaisua haetaan ympäristöministerien kokouksessa 21. joulukuuta.

Tarkoitus on, että päästökauppa otettaisiin käyttöön EU:n sisäisessä liikenteessä vuonna 2011 ja unionin ulkopuolelle suuntautuvassa liikenteessä vuonna 2012. Päästökaupan vaikutuksista lentolippujen hintaan on vasta alustavia arvioita. Komissio on laskenut, että lentoliput kallistuisivat matkan pituudesta riippuen 5-50 euroa.

Lentoyhtiöt ovat tosin kyseenalaistaneet nämä laskelmat.

- Tämä malli, joka korostaa koneiden korkeaa täyttöastetta, ei ole se paras lähestymistapa Suomen liikenneyhteyksien kannalta. Se merkitsisi käytännössä ehkä sitä, että meidän pitäisi mahdollisesti tinkiä reittivuoroista, Saari sanoi.

Suomi toivoo, että lopullisessa ratkaisussa otetaan käyttöön myös päästöoikeuksien huutokauppa, koska lopulta on mahdotonta luoda yhtä mallia, joka ei kohtelisi jotakin lentoyhtiötä epäoikeudenmukaisesti. Suomi ehdottaa, että päästöoikeuksista huutokaupattaisiin viidennes.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat