Lentolaivaston uusiminen vie Finnairista yli 300 työpaikkaa

Samaan aikaan yhtiö palkkaa satoja uusia työntekijöitä Aasian liikenteen kasvun takia.

Lentolaivaston uusiminen ja tekniikan kehittyminen vievät lentoyhtiö Finnairista tämän ja ensi vuoden aikana reilut 300 työpaikkaa. Yhtiö sai tänään päätökseen toukokuussa aloittamansa yt-neuvottelut, jotka vielä jatkuvat Finnairin tytäryhtiöissä.

Kaikkiaan Finnair vähentää lähes 670 työpaikkaa sekä emoyhtiöstä että tyttäristään.

Lentoyhtiön taloutta rasittavat lisäksi kohoavat polttoainekustannukset, joihin on tänä vuonna tulossa yli sadan miljoonan lisälasku.

Finnair jättää ensi maanantaina jäähyväiset yli viisitoista vuotta palvelleille Boeing MD-80 -koneille, jotka yhtiö korvaa Euroopan lyhyille reiteille ja syöttöliikenteeseen sopivilla Embraer 170 -koneilla.

Uusien koneiden huoltovälit ovat vanhoja pidemmät, joten koneiden huoltamiseen ei tarvita niin paljon väkeä kuin ennen. Vanhat MD:t jäävät vielä Finnairin ruotsalaisen tytäryhtiön FlyNordicin laivastoon.

Finnairin viestintäjohtaja Christer Haglund kertoo, ettei yhtiön kannalta ole järkevää ylläpitää poistuvan konetyypin huoltoa eikä tekniikkaa. Tästä syystä työpaikkoja vähenee kaikkiaan 1900 henkilöä työllistävästä Finnair Tekniikasta ja hallinnollisista tukitoimista.

Varsinaisiin irtisanomisiin Finnair ei heti lähde, vaan yhtiö pyrkii sopimaan eläkejärjestelyistä. Irtisanomisten määrä selviää yhtiön mukaan syksyn mittaan, kun eläkeratkaisusta on sovittu.

Satojen työpaikkojen leikkaaminen ei kutista Finnair-konsernin koko henkilöstömäärää, sillä yhtiö palkkaa vielä tämän vuoden kuluessa 350 uutta ihmistä. Lähivuosina yhtiö kaavailee palkkaavansa vuosittain 200 henkeä lisää.

Talousjohtaja Lasse Heinosen mukaan Finnairin Aasian-liikenteen kasvu tuo uudet työpaikat. Suurin osa uudesta väestä on suomalaisia.

-Aasian lentojen kysynnän kasvun takia tarvitsemme lisää lentävää henkilökuntaa sekä väkeä myyntiin, Heinonen sanoo.

Polttoaineeseen muhkea lisälasku

Finnair joutuu muiden lentoyhtiöiden tavoin kamppailemaan kohoavien polttoainekustannusten kanssa. Tänä vuonna loppusumma kasvaa sadalla miljoonalla eurolla eli parikymmentä miljoonaa enemmän kuin viime vuonna.

Lentoyhtiöiden keskinäinen kilpailu pitää huolen siitä, ettei yhtiö pysty siirtämään korotusta suoraan matkalippujen hintoihin.

Polttoainekustannukset ovat Finnairin toiseksi suurin kuluerä, joka haukkaa viidenneksen yhtiön liikevaihdosta. Tänä vuonna Finnair laskee polttoainekuluiksi noin 400 miljoonaa euroa, kun vielä viime vuonna lasku jäi hieman alle 300 miljoonaan.

Viime vuonna Finnair teki tulosta lähes 90 miljoonaa euroa, mutta käänne miinukselle tapahtui vuoden lopussa polttoaineen hintojen nousun takia.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat