Lehtien irtonumeromyynti tasaisessa kasvussa

Lehtien irtonumeromyynti on tasaisessa kasvussa.
-Viime vuoden tilastojen perusteella terveys ja hyvinvointi kiinnostavat suomalaisia. Myös iltapäivälehdet kasvattivat myyntiään edellisistä vuosista, arvioidaan Rautakirjan Lehtipisteestä. Uudet trendilehdet ovat löytäneet kohteensa, ja ajan hengessä myyntilukujaan kasvattivat myös uutis-, talous- ja tiedelehdet. Yksi kasvava erikoislehtiryhmä näyttää nyt olevan terveys, kauneus ja kuntoilu, jonka valikoima on kaksinkertaistunut viidessä vuodessa. Myös miesten elämäntapalehtien myynti oli viime vuonna huimassa nousussa.

-Lisenssilehtien tulevaisuus näyttää valoisalta; tästä esimerkkinä suomenkielisten Cosmopolitan- ja Playstation-lehtien nopea nousu 20 suurimman aikakauslehden joukoon, Lehtipiste kertoo. Kokonaislehtimyynti kasvoi viime vuonna noin neljä prosenttia edellisvuodesta. Lehtien irtonumeroita myytiin lähes 134 miljoonaa kappaletta noin 1,3 miljardilla markalla.

Tuontilehtien osuus putosi

Kotimaisten sanomalehtien myynti kasvoi viime vuonna reilut kuusi prosenttia. Varsinkin iltapäivälehdet ovat kasvattaneet levikkiään tasaisesti jo vuodesta 1992 alkaen. Ulkomaisten sanomalehtien myynti sitä vastoin on ollut laskeva jo pitkään.

Aikakauslehtien myynti on kasvanut noin neljä prosenttia edellisestä vuodesta. Kotimaisten aikakauslehtien myynti on nousussa, ulkomaisten laskussa. Tuontilehtien osuus koko aikakauslehtimyynnistä putosi kymmenen vuoden takaiselle tasolle eli 13 prosenttiin markkamääräisestä myynnistä. Selkeä syy ulkomaisten aikakauslehtien osuuden putoamiseen on se, että viime vuosi oli köyhä nuorisotrendien ja -bändien suhteen - vielä toissa vuonna vaikuttivat myynnissä Spice Girls- ja Leonardo di Caprio -buumit.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat