Länsimaisten yhtiöiden kansallistamiset Venäjällä johtaisivat vuosikymmenten investointipaitsioon, varoittaa EK

Venäjän talous pulassa pakotteiden myötä:"Oikeasti todella merkittäviä ja ennenäkemättömiä toimia" 8:41
Venäjän talous pulassa pakotteiden myötä: "Oikeasti todella merkittäviä ja ennenäkemättömiä toimia", arvioitiin jo helmikuussa.

Venäjä on uhannut ulkomaisia, mukaan lukien suomalaisia, yhtiöitä kansallistamisella, jos ne vetäytyvät Venäjältä. Venäjän presidentti Vladimir Putin on jo allekirjoittanut lain, jonka mukaan venäläisten lentoyhtiöiden ulkomailta vuokratut koneet voidaan rekisteröidä venäläisiksi.

Elinkeinoelämän keskusliiton EK:n johtaja Petri Vuorio pitää ulkomaisen omaisuuden kansallistamista ennenkuulumattomana.

– Se olisi toteutuessaan täysin tuomittavaa ja johtaisi siihen, että Venäjä investointikohteena olisi tulevat vuosikymmenet täysin paitsiossa, hän arvioi.

Venäjällä on sinänsä historiaa omien yhtiöidensä kansallistamisesta. Tunnetuin esimerkki on Putinin epäsuosioon joutuneen ja pitkään vankeusrangaistukseen tuomitun Mihail Hodorkovskin öljy-yhtiön Jukosin kansallistaminen vuonna 2003.

Vuorio pitää kuitenkin ulkomaisen omaisuuden kansallistamisia aivan äärikeinona. Hänen mukaansa tilanne on edelleen monimutkainen, ja pöydällä on paljon erilaisia vaihtoehtoja.

Antaisi lyhytaikaista apua

Suomen Pankin nousevien talouksien tutkimuslaitoksen Bofitin tutkimuspäällikkö Iikka Korhonen arvioi, että Venäjällä on lyhyellä aikavälillä huoli työttömyyden kasvusta sekä tavaroiden ja palveluiden tarjonnan supistumisesta ulkomaisten yritysten lopettaessa toimintansa.

– Vaihtoehto, että otetaan joku venäläinen taho pyörittämään toimintaa, on tietysti houkutteleva, vaikka toiminta ei pyörisikään yhtä hyvin ja tehokkaasti kuin aikaisemmin. Tässä tilanteessa hyvät vaihtoehdot kuitenkin ovat aika vähissä, Korhonen sanoo.

Myös hän ennustaa, että mahdolliset kansallistamiset jättäisivät pitkän jäljen, joka estäisi ulkomaiset sijoitukset Venäjälle.

Yrityksen myynnin mahdollisuudesta epäselvyyttä

Korhonen arvioi, että ulkomaisen yhtiön on mahdotonta myydä Venäjällä sijaitsevaa tuotantolaitostaan. Vuorio taas näkee yrityskaupoille yhä joitakin mahdollisuuksia.

– Yritysten myynti on Venäjän lainsäädännön puitteissa joissakin tapauksissa mahdollista, vaikka siitä on ollut ristiriitaista tietoa. Näkisin sen yhä yhtenä vaihtoehtona markkinoilta poistumisessa, Vuorio sanoo.

Hänen mukaansa niin sanotun rajavastuuyrityksen voi myydä lain puitteissa Venäjälle tai ystävällismielisiksi luokitettuihin maihin kuten Kiinaan tai Kazakstaniin. Myös osakeyhtiö on mahdollista myydä erityisluvalla.

Rajavastuuyhtiö on pienten ja keskisuurten yhtiöiden käyttämä yhtiömuoto, jossa vastuu rajautuu sijoitetun osuuden arvoon. Rajavastuuyhtiö on yhtiömuoto, jolla ei ole vastinetta Suomessa.

Suomessa tätä yhtiömuotoa vastaa lähinnä yksityinen osakeyhtiö, jossa osakkaat eivät vastaa yhtiön velvoitteista henkilökohtaisesti.

Venäjälle vuokrattujen koneiden lentokelpoisuustodistuksia peruttu

Arviolta kymmenen miljardin euron arvoisten matkustajalentokoneiden kansallistaminen on vastatoimi sille, että länsimaiden pakotteet estävät lentokoneiden ja niiden varaosien viennin Venäjälle.

EU:n asettamien pakotteiden mukaan venäläisyhtiöiden on palautettava kaikki vuokraamansa koneet takaisin niiden omistajille 28. maaliskuuta mennessä.

Venäläiset lentoyhtiöt ovat vuokranneet leijonanosan Airbus- ja Boeing -koneistaan pitkäaikaisilla sopimuksilla länsimaisilta leasing-yhtiöiltä. Esimerkiksi Bermudalle on rekisteröity lentoposti.fi-sivuston mukaan 750 venäläisille yhtiöille liisattua konetta, mikä on noin puolet kaikista niiden käytössä olevista koneista.

Bermudan ilmailuviranomaiset ovat peruneet Venäjälle vuokrattujen koneiden lentokelpoisuustodistukset sillä perusteella, ettei niiden lentokelpoisuutta kyetä enää valvomaan. EU:n lentoturvallisuusvirasto Easa on puolestaan perunut huoltotoimiluvat venäläisiltä alan yhtiöiltä.

Venäläisistä lentoyhtiöistä muun muassa Aeroflot lentää lähes pelkästään länsimaisella kalustolla. Vain lyhyen matkan liikenteessä on muutama venäläisvalmisteinen matkustajakone.

Matkustajalentokoneet eri vaiheissa huolto-ohjelmiaan

Liikenne- ja viestintäviraston Traficomin ilmailusta vastaava johtaja Jari Pöntinen kertoo, että koneen lentokelpoisuutta pidetään yllä hyväksytyn huolto-ohjelman mukaisilla toimilla ja asianmukaisilla varaosilla.

Pöntisen mukaan ei ole olemassa yksiselitteistä vastausta siihen, kuinka kauan venäläiset lentoyhtiöt pystyvät jatkamaan lentojaan, sillä koneet ovat eri vaiheissa huolto-ohjelmiaan. Jotkut osat vaihdetaan tietyn ajan kuluttua ja toiset niiden kunnon mukaan.

Hän kertoo, että esimerkiksi Airbus 320-sarjan huolto-ohjelma ulottuu 10 päivästä erilaisten lentotunti- ja kalenterivälein kahteentoista vuoteen, jolloin on vuorossa raskas peruskorjaus.

Lentoyhtiöt eivät yleensä pidä runsasta määrää varaosia varastoissaan, sillä suuri määrä varaosia sitoo runsaasti pääomaa. Pöntinen ei kuitenkaan lähde arvailemaan, miten suuria varaosavarastot ovat Venäjällä.

Neuvottelut käynnissä sopimuksista irtautumiseksi

Suomalaisista yhtiöistä muun muassa S-ryhmä, Stora Enso ja Valio ovat ilmoittaneet vetäytyvänsä Venäjältä.

S-ryhmästä kerrotaan, että yhtiö toimii Pietarissa pääosin vuokrakiinteistöissä. Kaksi Prismaa ja yksi hotelli ovat kuitenkin SOK:n omassa omistuksessa. Neuvottelut ovat käynnissä sopimuksista irtautumiseksi ja toimintojen alasajo on alkanut.

Stora Ensolla ei ole tarkempaa tietoa mahdollisesta kansallistamisesta. Yhtiö pitää kansallistamisia kansainvälisen oikeuden näkökulmasta laittomina toimenpiteinä.

Valion mukaan Venäjän toimintojen lopettamiseen liittyy monia yksityiskohtia, ja prosessi vie oman aikansa. Tällä hetkellä yhtiöllä ei ole mitään uutta kerrottavaa asiasta.

SOK:lla on Pietarissa 16 Prismaa ja kolme Sokos Hotellia. Stora Ensolla on Venäjällä kolme aaltopahvipakkaustehdasta ja kaksi sahaa. Valiolla on sulatejuustotehdas Moskovan lähellä.

Lue myös:

    Uusimmat