Autonsa sammuttavalle ajo-oppilaalle tööttäily on täysin tarpeetonta provosoimista: "Stressaa kytkimen nostoa ilmankin"

Nämä ovat yleisimmät virheet inssissä 4:50
Liikenneopettaja kertoo, mitkä ovat yleisimmät virheet inssissä.

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme auto- ja liikenneaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen lifestyle@mtv.fi.

Kysymys: Miten ajamaan opetteleva kuljettaja pitää huomioida liikenteessä?

Vastaus: Valkoinen tasasivuinen kolmio on opetusajoneuvon tunnus. Sen tarkoitus ei ole provosoida, vaan varoittaa muita tienkäyttäjiä. 

Koska ajo-opetuksen henkilöautokorttia varten voi aloittaa jo oppilaan täyttäessä 16 vuotta, jää opetteluun aikaa pari vuotta (ikäpoikkeusluvalla noin vuosi) ennen kuljettajantutkintoon pääsyä.

Varsinkin opetuslupaopetuksessa tämä mahdollistaa valtavan ajomäärän varsin maltillisin kustannuksin. Ilmiö näkyy liikenteessä runsaana opetusajoneuvojen määränä. 

Opetusajoneuvon – on kyseessä sitten opetuslupa- tai autokouluauto – tunnistaa auton takana olevasta valkoisesta tasasivuisesta kolmiosta. Kolmion viesti muille tienkäyttäjille on, että kyseisen ajoneuvon kuljettaja vasta harjoittelee ajamista.

On siis mahdollista, jopa todennäköistä, että ajoneuvo kulkee muuta liikennettä hitaammin, sammuu liikkeellelähdössä, pyrkii valumaan taaksepäin mäkilähdössä tai hidastaa vauhtia myös tarpeettomissa ja yllättävissä paikoissa.

Tööttäily ei nopeuta liikkeellelähtöä

Valitettavasti osa autoilijoista kuitenkin unohtaa valkoisen kolmion perimmäisen merkityksen ja jopa provosoituvat kokemattoman kuljettajan toiminnasta. 

Esimerkiksi äänimerkin soittaminen opetusajoneuvon takana, tämän sammuttua liikennevaloihin, ei ainakaan vauhdita etenemistä.

Elämänsä ensimmäisiä liikkeellelähtöjä tekevä oppilas stressaa kytkimen nostoa aivan riittävästi jo ilman takana olevan autoilijan hätäilyä ja painostustakin.

Äänimerkki saa oppilaan helposti paniikin valtaan ja sammuttamaan auton yhä uudestaan ja uudestaan. Siinä sitten sitä aikaa vasta kuluukin.

Turvaväli on tärkeä

Riittävä turvaväli on liikenteessä aina tärkeä ja opetusajoneuvon perässä sen merkitys korostuu. 

Oppimisen kannalta on olennaista, että oppilaalle annetaan mahdollisuus oivaltaa ja tehdä asioita myös oma-aloitteisesti – siis niin, ettei opettaja aina puutu kaikkeen jo etukäteen.

Tietyissä tilanteissa oppilas saattaa kuitenkin tehdä jotain yllättävää ja silloin riittävä etäisyys antaa takaa lähestyvälle aikaa havaita tapahtuman sekä arvioida, ajatella ja toimia. 

Älä aja opettajan ja oppilaan väliin

Oma lukunsa on moottoripyörä- ja mopo-opetus, joissa opettaja pääsääntöisesti ajaa oppilaan takana moottoripyörällä tai autolla antaen ajo-ohjeita radiopuhelimien välityksellä. 

Valkoinen kolmio moottoripyörän tai mopon takana tarkoittaa ihan samoja riskejä kuin opetusajossa olevan henkilöauton kohdalla on olemassa. 

Lisäksi on kuitenkin huomattava, että siinä, missä autossa istuessaan opettajalla on mahdollisuus puuttua oppilaan ajamiseen esimerkiksi jarrua painamalla tai ohjauspyörään tarttumalla, pystyy hän kaksipyöräisellä ajoa opettaessaan antamaan vain radiopuhelinyhteydellä ohjeita, joiden toteuttaminen jää oppilaan vastuulle.

Jos näkee liikenteessä liikkuvan opetusajossa olevan moottoripyörän, jota seuraa toinen opetusajoneuvo, on noudatettava erityistä varovaisuutta ja vältettävä esimerkiksi kääntymästä tai vaihtamasta kaistaa näiden väliin.

On tärkeää, että opettaja pystyy havainnoimaan tarkasti oppilaan ajamista ja ennakoimaan edessä olevia tilanteita ikään kuin oppilaan silmin. Nämä eivät onnistu, jos oppilaan ja opettajan välissä ajaa ulkopuolinen auto, joka peittää opettajan näköyhteyden oppilaaseen. 

Asettaudu oppilaan asemaan

Jokainen ajokortin omaava on aikanaan opetellut ajamaan. Mikäli opetusajoneuvon ”törttöily” alkaa ahdistaa, kannattaakin samaistua oppilaan asemaan ja palata muistoissa omiin ajotunteihin vuosien tai vuosikymmenten taakse. 

Joskus vain aika kultaa muistot.

Lue myös:

    Uusimmat