Laivojen uudet typpirajoitukset heikentäisivät suomalaisyritysten kilpailukykyä

Laivojen uudet typpipäästömääräykset uhkaavat Suomen ulkomaankaupan kilpailukykyä, sillä uusia laivoja koskeva päästörajoitus nostaisi merirahtien hintoja.

Suomi on tähän asti ollut mukaan ajamassa vain Itämerta koskevaa laivojen typpipäästöjen rajoittamista, mutta nyt asia on otettu hallituksessa uudelleen harkintaan. MTV3:n tietojen mukaan päähallituspuolueet kokoomus ja SDP olisivat valmiita ainakin lykkäämään typpirajoitusten voimaantuloa. Hallituspuolueet käyvät asiasta parhaillaan neuvotteluja.

– Käytännössä yli 90 % meidän tuotteistamme viedään meritse, ja päämarkkinamme ovat Euroopassa. Meillä ei ole vaihtoehtoa meriviennille eikä Itämerelle, kertoo Metsäteollisuuden logistiikkapäällikkö Outi Nietola.

Jo päätetty rikkipäästöjen vähentäminen uhkaa nostaa rahtikustannuksia jopa 200 miljoonaa euroa vuodessa, ja uusia kalliiksi käyviä määräyksiä suunnitellaan. Siksi sekä elinkeinoelämä että työntekijöitä edustava SAK vastustavat kaavailtuja typpimääräyksiä.

Ympäristöministeriö ja liikenneministeriö perustelevat typpiesitystä Itämeren suojelulla, mutta Nietola ei ymmärrä selitystä .

– Käytännössähän merenkulun typpipäästöt ovat vain 1,5 prosenttia koko siitä päästökuormasta, mitä tulee Itämeren alueelle, Nietola sanoo.

Typpipäästöasia on esillä perjantaina hallituksen EU-ministerivaliokunnassa. EU:n komissio haluaisi rajoitukset voimaan vuonna 2016, mutta merenkulkujärjestö IMO olisi valmis viiden vuoden lykkäykseen.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat