Laitteet lisääntyvät autoissa

Erilaiset tekniset apuvälineet ovat lisääntyneet suomalaisautoissa.

Liikenneturvan uuden tutkimuksen mukaan kuljettajat pitävät laitteista turvallisuudelle hyödyllisimpinä ABS-jarruja, turvavöitä ja ajonvakaudenjärjestelmää ESC:tä. Haitallisimmiksi taas koetaan kännykkä, handsfree laitteineen sekä jossain määrin myös radio.

Liikenneturvan kyselytutkimuksen mukaan auton turvatyyny (airbag) on kolmessa neljästä autosta. Vähintään joka toisesta autosta löytyy ABS -jarrut ja turvavyömuistutin etupenkille. Aikaisemmissa tutkimuksissa turvallisuutta merkittävästi parantavaksi todettu ESC -ajonvakautusjärjestelmä on joka kolmannessa ajoneuvossa.

Joka kolmannessa ajoneuvossa on navigaattori. Sitä pidettiin turvallisuuden kannalta hyödyllisempänä kuin matkapuhelinta. Silti 40 % navigaattorin omistajista kertoi säätävänsä muun muassa osoitetietoja ajon aikana.

Kyselyyn vastanneet kuljettajat eivät kuitenkaan aina tienneet, mitä laitteita heidän ajoneuvossaan on. Erityisesti EBA-hätäjarrutehostin ja ISOFIX-kiinnitysmekanismi turvaistuimille tuottivat vastaajille päänvaivaa.

Auton lisävarusteiden hankintaan vaikuttaa vastaajien mielestä eniten hinta ja ajomukavuus. Turvallisuutta arvostettiin viihtyvyyttä enemmän.

Miehillä enemmän tekniikkaa

Miesten autoista löytyy enemmän tekniikkaa kuin naisten autoista. Naiset tosin vastasivat useammin, etteivät osaa sanoa löytyykö kyseistä teknistä laitetta autosta.

Myös kuljettajan käsitys omista ajotaidoista näkyi hänen ilmoittamiensa turvalaitteiden määrässä. Omaa ajotaitoaan korostavilla kuljettajilla oli enemmän teknisiä laitteita. Nuorilla oli vähiten laitteita käytössä. Toisaalta myös heidän käyttämänsä autot olivat keskimäärästä vanhempia.

Tekniikka ei aina lisää turvallisuutta.

Aikaisemmassa telemaattisten laitteiden turvallisuutta selvittäneessä tutkimuksessa kävi ilmi, että eniten kuolonkolareita ja vakavia loukkaantumisia vähennettäisiin ajovakauden hallintajärjestelmillä ja kaistalla pysymisen tukijärjestelmällä.

Sen sijaan pimeän ajon tuella ja vakionopeuden säädöllä todettiin turvallisuutta heikentävä vaikutus. Laitteiden tuomat turvallisuushyödyt katoavat, jos kuljettajat muuttavat käyttäytymistään esimerkiksi ajamalla kovempaa tai huonommalla kelillä.

Kyselytutkimuksen aineiston keräsi TNS Gallup joulukuussa 2008. Kyselyyn vastasi 1010 autoilevaa suomalaista.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat