Kuorma-autoliitto: Rekkapäätös järjen voitto

Suomen Kuorma-autoliitto pitää EU:n päätöstä rekka-autojen pituudesta järjen voittona. Liiton toimitusjohtaja Seppo Sainion mukaan se on myös taloudellisesti tärkeä ratkaisu, sillä rekkojen lyhentäminen olisi maksanut suomalaisille kuljetusyhtiölle 15-17 miljardia markkaa.

Sainion arvion mukaan kuljetusyhtiöt käyttävät vastaisuudessakin pääsääntöisesti nykyisen pituisia autoja. Hän ennustaa, että EU-mittaisista rekka-autoista koottavia moduulirekkoja käytetään tulevaisuudessa vain tilaa vievissä tavarakuljetuksissa, jos siitä syntyy taloudellista hyötyä.

EU:n päätöksen mukaan suomalaiset ja ruotsalaiset voivat liikennöidä kotimaassaan euromittaisia pidemmillä rekka-autoilla. Jotta muiden maiden liikennöitsijät voivat kilpailla tasaväkisesti Ruotsin ja Suomen sisäisistä kuljetuksista, maiden on sallittava euromittaista rekka-autoista koottavat moduulirekat teillään. Ne voidaan yhdistää vasta Suomen ja Ruotsin rajalla.

Sainion mukaan EU:n rekkadirektiivin tärkein tulos on se, että Suomessa voidaan liikennöidä tulevaisuudessakin nykymittaisin ja -painoisin rekoin. Päätös edellyttää Suomen tekevän vielä vastaavat omat päätökset. Hän toivoo, että ne tehdään mahdollisimman pian. Jos EU ei olisi ratkaissut asiaa Suomen toivomalla tavalla, Sainion mukaan myös yhtiöiden kuljetuskustannukset olisivat nousseet yli kahdella miljardilla markalla vuodessa.

Sainion mukaan päätöksen järkevyyttä lisäävät myös ympäristö- ja liikenneturvallisuusnäkökohdat: ympäristö kärsii vähemmän ja turvallisuus lisääntyy. Sainio katsoo, että kuljetusliikkeillä ei ole mitään pakkoa siirtyä nykyistä pidempiin moduulirekkoihin. Jo nykymittaisilla rekoilla päästään Suomessa suurimpaan sallittuun yhdistelmäautojen painoon eli 60 tonniin.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat