Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Kunnat etsivät säästöjä, kärsijöinä koululaiset: Serpentiinikiemurat tekevät alle 10 kilometrin matkasta 2,5 tunnin reissun!

8:52Isoja luokkaryhmiä ja yksilön kohtaamista – koulujen ovet jälleen auki
Julkaistu 08.08.2018 21:18

MTV UUTISET - STT

Koulumatkaan käytetty aika kasvaa huolestuttavasti koulukyydityksen piirissä olevilla lapsilla, kun kunnat etsivät säästöjä, opetustoimen ylitarkastaja Kari Lehtola Itä-Suomen aluehallintovirastosta kertoo.

Suomessa on noin 120 000 oppilasta, joilla on yli viiden kilometrin mittainen yhdensuuntainen koulumatka ja siten lakisääteinen oikeus koulukuljetukseen. Tämä vastaa reilua viidennestä kaikista perusopetuksen oppilaista.

Katso videolta keskustelu: Opettajat haluavat lisää oppitunteja kouluun: "Suomessa olisi varaa pidentää koulupäivää"​​​​​​​

Lain mukaan koulukyyti saa kuluttaa alakoululaisen päivästä enintään 2,5 tuntia. Lehtolan mukaan viime vuosina on havahduttu siihen, että kilometreillä on yhä vähemmän tekemistä matkaan käytetyn ajan kanssa.

–  Enenevissä määrin on sillä tavalla, että oppilaalla, jonka koulumatka on jopa alle 10 kilometriä, (matka) saattaa kestää sen juuri ja juuri 2,5 tuntia, Lehtola kuvaa.

Ilmiö on uusi, sillä Lehtolan mukaan tällaisiin tapauksiin ei vielä 10 vuotta sitten juuri törmätty.

–  Jos silloin meni 2,5 tuntia, niin ne olivat yleensä aina niitä oppilaita, joiden koulumatka oli yhteen suuntaan 30 kilometriä tai yli.

Nyt lyhyttäkin matkaa kiemurrellaan tunnista toiseen.

–  Kun koulukuljetusreitit on optimoitu äärimmilleen, lapsi menee alkuvaiheessa reittiä kyytiin, istuu siellä koko serpentiinireissun kylät ja notkelmat ja sitten vihdoin pääsee kouluun. Tällä tavalla näennäisesti lyhyt koulumatka muuttuu todella pitkäksi, Lehtola kuvaa.

Samankaltaisissa kunnissa suuria eroja

Lehtola arvostelee serpentiinikiemuroista kuntia, jotka yrittävät saada kustannuksiaan kuriin oppilaan hyvinvointia huomioimatta.

–  Kun ennen on kunnassa ollut vaikka viisi kuljetusreittiä, niin on luovuttu kahdesta kokonaan ja yhdistetty jäljelle jääneet kolme näihin lakkautettuihin, hän kuvaa.

Myös koulujen lakkauttamiset ovat pidentäneet matkoja, jos niiden seurauksena ei ole perustettu uusia kuljetusreittejä.

Lehtolan mukaan koulumatkan ehdottomaksi ylärajaksi tarkoitettua 2,5 tunnin rajaa onkin ruvettu pitämään tavoitenormina.

Vaikka maantiede ja erityisesti asutuksen jakautuminen selittävät koulumatkojen pituuksia, myös ulkoisesti samankaltaisissa kunnissa erot voivat olla merkittäviä.

–  Yllättävän paljon on kuntakohtaisia eroja, Lehtola sanoo.

–  Siinä näkyy erittäin hyvin sellainen lapsiystävällinen, sivistystä painottava peruslähtökohta.

Eniten aikaa koulukuljetusmatkoihin menee Pohjois-Karjalassa, jossa kuljetusoppilaista 64 prosenttia käyttää matkoihin päivittäin 1–2,5 tuntia.

Uudellamaalla näin kauan koulukyydeissä istuu reilu puolet kuljetusoppilaista, kun pitkien etäisyyksien Lapissa heistä noin 70 prosenttia selviää alle tunnissa.

Kaikkiaan kuljetusoppilaita on eniten Itä-Suomessa, jossa kolmasosa lapsista on oikeutettu kyyteihin. Vähiten kuljetusoppilaita on Etelä-Suomessa.

Lisää aiheesta:

Pienet kyläkoulut halutaan pelastaa lakkautuksilta valtion lähikoululisällä: "Aika järjetöntä tehdä investointeja kouluun, mikä mahdollisesti lakkautetaan"Suomen Pisa-menestys romahti – opettajat listaavat kolme syytä MTV Uutisten rehtorikyselyssä huolestuttavia tuloksia: Jopa alakoulussa on nyt koulunkäynnin keskeytyksiä – "Meillä on ongelma"Opettajat avautuvat nykykoulun ongelmista: Osa oppilaista aiempaa kiltimpiä, osalla menee entistä huonommin – ”Annamme koko ajan parempia numeroita, vaikka taidot ovat heikentyneet”Opettajan hätähuuto: Kouluissa ei ole aikaa kohtaamisille – opettajien työaika on paisunut kuin pullataikina, mutta sekään ei riitäVihdissä kymmeniä kilometrejä vaarallisia kouluteitä – "Pientareilla kulkevia lapsia on paljon"
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 19:18
    Ammattikoulu

    Oppivelvollisuus nostettiin 18 vuoteen – tuhannet nuoret jättävät edelleen ammattiopinnot kesken

  • 19:03
    Finnair

    Finnair peruu tänään ja huomenna 40 lentoa erikoisesta syystä

  • 18:09
    Kadonneet

    Tampereella kadonnut 5-vuotias poika on löytynyt

  • 17:59
    Nuoret

    Kysely: Nuoret ja pienituloiset uskovat tulevaisuuteen muita vähemmän

  • 17:19
    Kadonneet

    Poliisi etsii iäkästä miestä Ylivieskassa – pyytää havaintoja