Japanin rautatieyhtiö haastettiin oikeuteen junan myöhästyttyä minuutilla – tällaiset olivat seuraukset veturinkuljettajalle: "Ei työtä, ei palkkaa"

Junan myöhästyminen yhdellä minuutilla vei siivun veturinkuljettajan palkasta.

Japanin junaliikenne on kuuluisa poikkeuksellisesta täsmällisyydestään. Ei ole mitenkään tavatonta, että yksittäistenkin junien pienistä myöhästymisistä on seurauksena julkinen anteeksipyyntö.

Ja mikäli juna on myöhässä enemmän kuin viisi minuuttia, saavat kaikki matkustajat lapun, jolla voivat selittää myöhästymisensä.

Koska Japanin rautatieverkosto on kuuluisa tehokkuudestaan ja täsmällisyydestään, herää kieltämättä kysymys siitä, millaiset ovat työntekijöihin, kuten esimerkiksi veturinkuljettajiin, kohdistuvat paineet. Ne ovat kovat, kuten eräs tuore tapaus osoittaa.

Minuutin myöhästyminen oli työnantajalle liikaa

Nyt yksi veturinkuljettaja on haastanut rautatieyhtiö JR Westin oikeuteen. Kyseessä on yksi seitsemästä maan rautateitä operoivan Japan Railways Groupin tytäryhtiöstä.

JR West oli pidättänyt veturinkuljettajan palkasta 56 jeniä eli 0,43 euroa, sillä tämän ohjastama juna oli myöhästynyt aikataulusta kesäkuussa 2020. Alun perin summa oli tuplasti suurempi, mutta sitä kohtuullistettiin kuljettajan vietyä asian työviranomaisille.

Veturinkuljettajan tehtävänä oli siirtää tyhjä juna pääteasemalta varikolle, mutta inhimillisen erehdyksen vuoksi päätyi ensin väärälle laiturille, eikä kuljettajaa saatu vaihdettua täysin ajallaan. Kuljettajan moka johti yhden minuutin myöhästymiseen. 

Kuljettaja ei sulattanut edes 0,43 euron pidättämistä palkastaan, sillä hän katsoi, ettei tyhjän junan myöhästyminen minuutilla määränpäästään eli rautatieyhtiön varikosta aiheuttanut haittaa kenellekään.

Yhtiö kuitenkin kertoi, että palkan pidättämisen perusteena oli heidän tavanomainen "ei työtä, ei palkkaa" -sääntönsä.

Kuljettaja hakee yhtiöltä noin 17 000 euron korvausta henkisestä kärsimyksestä.

Lähteet: BBC, Japan Today

Lue myös:

    Uusimmat