Kun enemmän oli todellakin enemmän: Mersu oli laittaa henkilöautoonsa peräti 18-sylinterisen moottorin

0:34
Tältä näyttää Mercedes-Benzin S-sarjan sähköinen tulevaisuus.

Jos asiat olisivat menneet 1990-luvulla hieman eri tavalla, voisivat tietyt Mercedes-Benzin S-sarjalaiset olla tänä päivänä arvossa arvaamattomassa.

Mersun V12-moottorit ovat legendaarisia. Vaikka niitä ei tämän päivän uusissa autoissa enää nähdäkään – kiitos kiristyneiden päästövaatimusten – tulevat niillä varustetut autot olemaan haluttuja hamaan tulevaisuuteen asti.

Mutta mikäli Mersun insinöörit olisivat saaneet 1990-luvun alussa tahtonsa läpi, olisi silloisessa S-sarjassa (W140) nähty jotain, mikä todennäköisesti nostaisi niiden arvon tänä päivänä taivaisiin.

Valmistajan sisällä koodinimeä M 216 kantanut moottori oli nimittäin mallia W18. Siis 18 sylinteriä kauniissa W-muodostelmassa, joka on tänä päivänä tuttu muun muassa Bugatti Chironista. Sen moottorissa sylintereitä on kuitenkin "vain" 16.

Bugatti on kuitenkin yksi harvoista W18-moottoria kokeilleista valmistajista, sillä sellainen nähtiin vuosikymmenen lopulla muutamassa Veyronia edeltäneessä konseptiautossa. Veyronissa käytettiin kuitenkin W16-moottoria seuraajansa Chironin tapaan.

Tyypillisesti W18-moottoreita on nähty lähinnä vanhoissa lentokoneissa.

Mersun myllyssä iskutilavuuden oli määrä olla peräti kahdeksan litraa. Siitä olisi myös tullut tarjolle kaksi eri tehovariaatiota; 490 hevosvoimaa ja 750 newtonmetrin väännön tuottava perusmalli sekä suorituskykyisempi 680-heppainen ja 800 newtonia vääntävä versio.

Kuten arvata saattaa, ei M 216 koskaan päässyt tuotantoon asti. Itse asiassa siitä ei koskaan tullut todellisuutta piirustusten ulkopuolella. Mersun johto nimittäin päätti, että tuolloin kehityksessä ollut 6,0-litrainen V12 täytti kaikki vaatimukset niin edustus- kuin urheiluautojenkin osalta.

Lähteet: Autobild, Driving

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja