Kulutusluottojen markkinointi ontuu edelleen

Kulutusluottojen markkinoinnissa on vakavia puutteita.

Kuluttajaviranomaisten tehoiskussa löytyi esimerkiksi huonekalu-, matkapuhelin- ja kodinkonemainoksista edelleen runsaasti puutteita, vaikka kuluttaja-asiamies on usein huomauttanut luotonantajia kulutusluottojen markkinoinnin pelisäännöistä.

Kuluttajan on syytä suhtautua epäillen luottoon, jota mainostetaan korottomana. Hyvä tapa varmistua asiasta on verrata, paljonko tuote maksaa käteisellä ja paljonko luotolla ostettaessa. Kulutusluottojen markkinoinnissa on selvittävä luoton todellinen vuosikorko tai tuotteen luottohinta, jotta kuluttaja voi verrata eri luottovaihtoehtoja.

Mainoksissa tarjottiin esimerkiksi tililuottoa käteiskauppaan verrattavalla tavalla tai esitettiin todellinen vuosikorko epäselvästi. Muutamissa tapauksissa luottotarjous hallitsi mainosta ja toisinaan luottohintaa ei ilmoitettu lainkaan. Sopimuksen todellinen luonne on kerrottava ostajalle sopimusta tehtäessä.

Kuluttaja-asiamiehen ja Kuluttajaviraston yhteisessä tehoiskussa tarkastettiin maalis-huhtikuun vaihteen sanomalehdissä olleita kulutusluottojen markkinointi-ilmoituksia eri mainoksissa. Edellinen tehoisku toteutettiin vuosi sitten.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat