Kuluttajavirasto tiukkana talopakettien tiedoista

Talopakettien suosio jatkaa kasvuaan lähes samaan tahtiin kuin omatoiminen rakentaminen on vähentynyt. Pientaloteollisuus antaa ensi viikolla uudet, kuluttajaviraston vaatimat ohjeet talopakettien markkinoinnista.

Kuluttajavirasto vaatii talopakettien valmistajilta yksityiskohtaisia tietoja pakettien hinnoista ja sisällöstä. Kuluttajaviraston mukaan talopaketteja valmistavien yritysten verkkosivuilta ja kuvastoista ei aina löydy kuluttajansuojalain mukaisia riittäviä tietoja pakettien hinnoista ja sisällöstä.

Kuluttajavirasto huomauttaa, että asiakkaan on saatava tietää, mitä ilmoitetulla hinnalla saa ja mitä muita pakollisia hankintoja asiakas joutuu talopaketin lisäksi tekemään saadakseen asumiskelpoisen kodin. Ellei tietoja ilmoiteta, asiakas ei voi verrata eri valmistajien tarjontaa.

Pientaloteollisuus (PTT) antaa ensi viikolla uudet ohjeet talopakettien markkinoinnista. PTT:n toimitusjohtajan Aarne Jussilan mukaan vertailukelpoisten hintatietojen antaminen on kuitenkin vaikeata, sillä kuluttajilla on hyvin erilaisia vaatimuksia.

Markkinat kasvussa

Talopakettimarkkinat ovat kovassa kasvussa. Viime vuonna talopaketteja myytiin yli 800 miljoonalla eurolla, kun kymmenen vuotta aiemmin myynti jäi vajaaseen 150 miljoonaan euroon.

Samalla kun talopakettien suosio on kasvanut, omatoiminen rakentaminen on supistunut. Pientaloteollisuuden mukaan talopakettien myynti on kasvanut viiden vuoden aikana lähes samaa tahtia kuin omatoiminen rakentaminen on vähentynyt. PTT:n mukaan markkinoiden kasvu johtuu talopakettien keskihinnan noususta.

Puuelementtitalot hallitsevat talopakettimarkkinoita lähes 60 prosentin osuudella. Esimerkiksi tiili-, betoni- tai siporex-talojen osuus jää runsaaseen 10 prosenttiin.

Suurimpia talopakettimerkkejä ovat Kastelli-talot, Jukka, Omatalo ja Älvsbyhus.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat