Kuluttajavirasto moitti kodinkone- ja huonekaluluottoja

Virasto vaatii alaa lopettamaan harhaanjohtavan markkinoinnnin.

Kuluttajavirasto moittii kodinkone- ja huonekalualan tapaa markkinoida kulutusluottoja. Markkinoinnissa korostetaan viraston mielestä harhaanjohtavasti korotonta ja kulutonta maksuaikaa, vaikka luottoihin liittyy tilinhoitomaksuja.

Virasto vaatii alaa lopettamaan harhaanjohtavan markkinoinnin. Tarvittaessa virasto puuttuu asiaan ankarammilla valvontakeinoilla.

Kuluttajavirasto ja lääninhallitukset tarkastivat mainoksia valvontaiskussaan loka-marraskuussa. Kuluttajaviraston mukaan osa kodinkone- ja huonekalualan yrityksistä ei vieläkään ilmoita luoton todellisia hintatietoja selvästi. Tiedot saattavat lukea mainoksen alareunassa pienellä tekstillä. Myönteistä kehitystä on se, että kaikissa alan mainoksissa kerrottiin nyt luottojen todellinen vuosikorko. Aikaisempina vuosina tieto on puuttunut osasta mainoksia.

Viraston mukaan luotonantaja pitää kertoa selkeästi mainoksessa.Tarjotut luotot ovat yleensä rahoitusyhtiön myöntämiä, jatkuvasti voimassa olevia tililuottoja.

Valvontakampanjassa tarkastettiin kaikkiaan 918 mainosta. Noin puolet mainoksista koski korttiluottoja, ja niistä noin kolmannes oli puutteellisia.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat