Kuluttajavirasto huolissaan kanta-asiakkuuden kylkiäisistä

Teleoperaattoreidenkin into kaupanpäällisiin vie huomion pois hinnasta, arvoi Kuluttajavirasto.

Kuluttajavirasto on huolissaan kaupan kanta-asiakkuuksiin liitetyistä kylkiäisistä. Kun ruokakaupan etukorttiin kytketään puhelinliittymiä, sähkösopimuksia ja vakuutuksia, hinnat hämärtyvät eikä edun arvoa ole helppo selvittää, sanoo johtaja Anja Peltonen Kuluttajavirastosta.

Kun kylkiäisiin liittyvä laki lieveni toista vuotta sitten, kuluttajaviranomaiset pelkäsivät kaupanpäällisten vimmaista yleistymistä. Pahimmissa uhkakuvissa oli, että kaupantekijäiset alkavat hämärtää hintatietoisuutta ja tekevät hintavertailut mahdottomiksi.

- Paljon maltillisemmin kylkiäisten käyttö on kokonaisuudessaan edennyt kuin mitä odotettiin. Tällä hetkellä isoimmat ongelmat liittyvät kylkiäisinä annettuihin palveluihin ja laajempiin kanta-asiakasrakennelmiin, summaa Peltonen.

Kylkiäisen arvon laskeminen hankalaa

Kuluttajavirasto on viimeisen vuoden ajan seurannut tiiviisti etenkin sellaisia kanta-asiakasrakennelmia, joissa päivittäistavarakaupan etukorttiin liitetään pankkipalveluja, vakuutussopimuksia, sähkösopimuksia ja teleliittymiä. Markkinatuomioistuimelta myös odotetaan päätöstä Stockmannin ja Radiolinjan liittymämarkkinoinnista, koska kuluttaja-asiamies katsoi kylkiäisen nousevan luoton markkinoinnin pääsanomaksi.

- Ongelmana kanta-asiakasrakennelmissa on se, että pisteiden keruu tai kanta-asiakkuuksiin liittyvät kuviot tekevät kylkiäisen arvon laskemisen hankalaksi. Kuka kykenee vertailemaan kylkiäisliittymän puheluhintoja toiseen liittymään, kun pitäisi huomioida pisteet, bonukset ja ilmaislahjat, ihmettelee Peltonen.

Vaarassa myös kilpailu

- Laajemmin on uhkana se, että että kun on valinnut yhden kanta-asiakkuuden, sen mukana tuleekin sitoutuneeksi kymmeneen firmaan. Silloin kuluttaja ei enää käytä hyväkseen kilpailua, Peltonen sanoo.

Huolen taustalta löytyy kuluttajasuojalain yleislauseke, jonka mukaan kuluttajalla pitää olla mahdollisuus tehdä tietoisia valintoja. Tähän viittaavat myös lievennetyt kylkiäissäädökset, joissa myyjää velvoitetaan ilmoittamaan kaupanpäällisen hinta.

- Tavallisessa tavara-kylkiäisessä arvon ilmoittaminen on yksinkertaisempaa kuin vaikka vakuutuspalveluissa, joissa tuote riippuu perheen koosta tai muista yksityiskohdista. Palveluissa säännöt arvon ilmoittamiselle ovat ylipäätään vielä työn alla, Peltonen sanoo.

"Kylkiäiset eivät lopulta ilmaisia"

Yleisessä käytössä kylkiäiset ovat yhä myös aikakauslehtien irtonumeromyynnissä ja lasten elintarvikkeissa kuten muroissa, limonadeissa ja hampurilaisaterioissa. Puhelinoperaattoritkin ovat intoutuneet tarjoamaan liittymän vaihtajille kylkiäisiä, nyt kun numeron säilyttäminen on operaattorista huolimatta mahdollista.

-Teleoperaattoreiden kylkiäisinnostus panee kysymään, että onko tavoitteena oikeastaan se, että kuluttajan huomio kiinnitetään pois hinnasta eikä todelliseen hintakilpailuun tarvitse ryhtyä. Olisi hyvä muistaa, että eiväthän kylkiäisetkään lopulta ilmaisia ole, Peltonen jatkaa.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat