Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Kuluttajavirasto ärähti Finnairille – asiakkaat joutuneet odottamaan rahojaan kohtuuttomasti

Matkustajalla on oikeus saada rahansa takaisin seitsemän päivän kuluessa peruutuksesta. Se on ehdoton lakisääteinen määräaika, toteaa KKV.
Matkustajalla on oikeus saada rahansa takaisin seitsemän päivän kuluessa peruutuksesta. Se on ehdoton lakisääteinen määräaika, toteaa KKV.IMAGO/Olaf Schuelke/ All Over Press
Julkaistu 01.10.2024 09:57
Toimittajan kuva

Joonas Mustonen

joonas.mustonen@mtv.fi

Kilpailu- ja kuluttajavirasto huomauttaa Finnairia siitä, ettei yhtiö ole palauttanut lentolippurahoja asiakkailleen ajoissa.

Kuluttaja-asiamies on puuttunut Finnairin liian pitkiin lentolipun hinnan takaisinmaksuaikoihin, kertoo Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) tiedotteessaan.

Kuluttaja-asiamiehelle ja kuluttajaneuvontaan tulleiden kuluttajailmoitusten sekä Finnairin omien verkkosivujen mukaan Finnairin asiakkaat joutuivat joulukuun 2023 ja toukokuun 2024 välillä odottamaan peruutettujen lentojen lippujen hinnanpalautuksia keskimäärin kahdesta neljään viikkoa.

Joissain tapauksissa käsittelyajat saattoivat olla vielä tätäkin pidempiä. 

Lennon peruuntuessa matkustajalla on oikeus valita joko lennon uudelleenreititys tai lentolipun hinnan palauttaminen. Matkustajalla on oikeus saada rahansa takaisin seitsemän päivän kuluessa peruutuksesta. 

Seitsemän päivän palautusaika on ehdoton lakisääteinen määräaika, johon ei liity poikkeuksia, toteaa KKV.

Finnairin toiminta vastoin EU-asetusta sekä kuluttajansuojalakia

KKV:n mukaan Finnair on menetellyt vastoin lentomatkustajan oikeuksia koskevaa EU-asetusta, kun se on palauttanut matkustajien rahoja vasta useiden viikkojen jälkeen. 

Menettely on ollut KKV:n mukaan vastoin myös kuluttajansuojalakia, joka kieltää sopimattoman menettelyn asiakassuhteessa ja kohtuuttomat sopimusehtokäytännöt. 

– Kyse on kuluttajan lakisääteisestä oikeudesta, joka on yksiselitteinen. Lentoyhtiö ei voi omalla päätöksellään siitä poiketa poikkeuksellisissakaan tilanteissa, toteaa kuluttaja-asiamies Katri Väänänen. 

Lentoyhtiöiden tulee jo lähtökohtaisesti ottaa huomioon, että lentoliikenne on tapahtumaherkkä ala, ja järjestää asiakaspalvelunsa ja järjestelmänsä takaisinmaksujen käsittelemiseksi siten, että kuluttajat saavat rahansa lakisääteisessä seitsemän päivän määräajassa, KKV muistuttaa.

Kuluttaja-asiamies seuraa Finnairin palautuskäytäntöjä

Vaikka Finnair oli julkisesti verkkosivuillaan ja kuluttajien ilmoitusten mukaan ilmoittanut palautusten viivästyksistä, yhtiö ei kuitenkaan antanut kuluttaja-asiamiehen pyytämää sitoumusta noudattaa vastaisuudessa seitsemän päivän määräaikaa.

Finnair perusteli kieltäytymistään sillä, että se ei katso rikkoneensa kuluttajansuojalakia ja noudattaa kaikessa toiminnassaan voimassa olevaa lainsäädäntöä.

Koska Finnair on saanut takaisinmaksuhakemusten käsittelyssä olleet ruuhkat kuitenkin purettua eikä takaisinmaksuissa ollut enää tiedossa olevia viivästyksiä, kuluttaja-asiamies on päättänyt valvonta-asian käsittelyn. 

Kuluttaja-asiamies tulee kuitenkin seuramaan aktiivisesti Finnairin menettelyjä takaisinmaksuajan noudattamisessa. Kuluttaja-asiamies on myös painottanut Finnairille, että mikäli se vielä jatkossa rikkoo ehdotonta määräaikaa lentolipun hinnan palautuksille, kuluttaja-asiamies harkitsee seuraavaksi esimerkiksi kiellon antamista. 

Lentoyhtiötä on myös muistutettu kuluttaja-asiamiehen mahdollisuudesta hakea markkinaoikeudelta seuraamusmaksun määräämistä.

Lue myös: Finnairin pörssikurssi roimassa laskussa tulosjulkistuksen jälkeen

Finnairin lennolle kohdistui uhkaus – poliisi oli lentoa vastassa Helsinki-Vantaalla

Lisää aiheesta:

Minnan Finnair-lento myöhästyi helmikuussa, korvauspyyntöä ei ole alettu edes käsitellä – KKV: "Ei missään nimessä kohtuullista"Finnair hylännyt matkustajien korvausvaatimuksia – kuluttaja-asiamies tyrmää perustelutKuluttajariitalautakunta: Finnair ei noudata lautakunnan linjaa vakiokorvausten maksamisesta – tästä on kyseFinnair hylkäsi Janinan korvausvaatimuksen viivästyksestä – Kilpailu-ja kuluttajavirasto aloitti selvityksen yhtiön ongelmistaJonne kärtti vastausta Finnairilta kuukausitolkulla – korvaussumma kohosi yli kymmenkertaiseksi, kun asia oli tulossa julkisuuteen Kuluttaja-asiamies vie Finnairin markkinaoikeuteen – kiistaa peruttujen lentojen korvauksissa
FinnairKuluttaminenRahaKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Finnair
  • 22.10.14:09
    Lentäminen

    Finnair: Uutta tietoa ja rajut luvut penkkikriisistä

  • 19.10.16:24
    Kotimaa

    Finnair siirtää matkustajia lennolta toiselle myös maanantaina

  • 18.10.16:25
    Ilmailuala

    Finnairilla yhä lentoperuutuksia lauantaina, sunnuntaina satoja matkustajia siirretään eri lennoille

  • 17.10.16:34
    Lentokoneet

    Finnairin pesumoka: Lisää lentoja peruttu

  • 16.10.16:04
    Lentokoneet

    Finnairin penkkikaaos jatkuu vielä päiviä