Kilpailu- ja kuluttajavirasto huomauttaa Finnairia siitä, ettei yhtiö ole palauttanut lentolippurahoja asiakkailleen ajoissa.
Kuluttaja-asiamies on puuttunut Finnairin liian pitkiin lentolipun hinnan takaisinmaksuaikoihin, kertoo Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) tiedotteessaan.
Kuluttaja-asiamiehelle ja kuluttajaneuvontaan tulleiden kuluttajailmoitusten sekä Finnairin omien verkkosivujen mukaan Finnairin asiakkaat joutuivat joulukuun 2023 ja toukokuun 2024 välillä odottamaan peruutettujen lentojen lippujen hinnanpalautuksia keskimäärin kahdesta neljään viikkoa.
Joissain tapauksissa käsittelyajat saattoivat olla vielä tätäkin pidempiä.
Lennon peruuntuessa matkustajalla on oikeus valita joko lennon uudelleenreititys tai lentolipun hinnan palauttaminen. Matkustajalla on oikeus saada rahansa takaisin seitsemän päivän kuluessa peruutuksesta.
Seitsemän päivän palautusaika on ehdoton lakisääteinen määräaika, johon ei liity poikkeuksia, toteaa KKV.
Finnairin toiminta vastoin EU-asetusta sekä kuluttajansuojalakia
KKV:n mukaan Finnair on menetellyt vastoin lentomatkustajan oikeuksia koskevaa EU-asetusta, kun se on palauttanut matkustajien rahoja vasta useiden viikkojen jälkeen.

