Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Finnair hylännyt matkustajien korvausvaatimuksia – kuluttaja-asiamies tyrmää perustelut

Kuluttaja-asiamiehen mukaan Finnair hylkää korvausvaatimuksia epämääräisin perusteluin.
Kuluttaja-asiamiehen mukaan Finnair hylkää korvausvaatimuksia epämääräisin perusteluin.IMAGO/Olaf Schuelke/ All Over Press
Julkaistu 19.03.2025 11:31

Hannakaisa Taskinen

hannakaisa.taskinen@mtv.fi

Kuluttaja-asiamies vaatii, että markkinaoikeus kieltää Finnairia hylkäämästä matkustajien korvausvaatimuksia aikarajaperustelun vuoksi.

Kuluttaja-asiamiehen mukaan Finnair on hylännyt matkustajien korvausvaatimuksia sen vuoksi, että matkustajat eivät ole esittäneet vaatimuksiaan kahden kuukauden kuluessa lentopäivästä. Nyt kuluttaja-asiamies vaatii, että markkinaoikeus kieltää 300 000 euron sakon uhalla Finnair Oyj:tä toimimasta näin.

Kyseessä on ensimmäinen edustajakanne, jonka kuluttaja-asiamies vie markkinaoikeuteen. Edustajakannetta on ollut mahdollista käyttää kesästä 2023 alkaen.

Voiko pilalle menneestä lomasta saada korvauksia? Juttu jatkuu videon alla.

8:32Suomalaisten lomakohteissa roihuaa – millainen on loma savupilven syleilyssä ja saako siitä korvauksia?Haastattelussa muun muassa toimittaja Sari Korpela, jonka lomalla maastopalo alkoi roihuta. Saako lomasta korvauksia? Sen kertoo kuluttajariitalautakunnan päätoiminen puheenjohtaja Pauli Ståhlberg.

Finnair ei ole pystynyt selvittämään väitteitään

Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) tiedotteessa muistutetaan, että lentomatkustajien vähimmäisoikeudet tietyissä lennon virhetilanteissa on vahvistettu EU-asetuksella. Kun lento viivästyy, matkustajalla voi olla oikeus kiinteään rahalliseen korvaukseen.

Kyseisessä asetuksessa ei kuluttaja-asiamiehen mukaan ole kuitenkaan määritelty määräaikaa, jossa lentomatkustajan tulisi esittää vaatimuksensa lentoliikenteen harjoittajalle. 

Määräaika määritellään kunkin jäsenvaltion kansallisessa lainsäädännössä, eikä Suomessa ole säännöksiä määräajasta, jota matkustajan pitäisi noudattaa säilyttääkseen oikeuden asetuksen mukaiseen korvaukseen.

Finnair kuitenkin vaatii matkustajia tekemään korvausvaatimuksensa "kohtuullisessa ajassa", joka lentoyhtiön mukaan on kaksi kuukautta. 

Finnairin mukaan kyse on Suomen laissa kuluttajalle asetetusta velvollisuudesta, mutta kuluttaja-asiamiehelle lentoyhtiö ei kuitenkaan ole pystynyt selvittämään, mihin lakiin sen väite perustuu.

Lue myös: Matkustaja vaati korvauksia myöhästymisestä – lentoyhtiö ei ollut samaa mieltä: "Lentokentällä vallitsi kaaos"

Kuluttaja-asiamiehen mukaan Finnair hylkääkin kuluttajien korvausvaatimuksia perustelemalla hylkäyksiä epämääräisesti kansallisella lainsäädännöllä, kuluttajansuojalailla tai korkeimman oikeuden ratkaisuilla. 

Kuluttaja-asiamiehen näkemyksen mukaan laissa ei kuitenkaan ole perustetta sille, että vaatimukset voitaisiin hylätä kahden kuukaden määräajan jälkeen.

– Finnairin asiakaspalvelun noudattama vaatimusten hylkäämiskäytäntö on esimerkki siitä, miten kuluttajaa taloudellisesti ja tiedollisesti vahvempi elinkeinonharjoittaja pyrkii yksipuolisesti ja ilman lainmukaista perustetta sanelemaan, millä ehdoin kuluttaja on oikeutettu korvaukseen, kuluttaja-asiamies Katri Väänänen toteaa tiedotteessa.

Kuluttaja-asiamies vaatii markkinaoikeutta kieltämään Finnairin käytännön kuluttajasuojalain vastaisena.

Lue myös: Lento Helsinkiin peruttiin, kun matkustamohenkilökunta sairastui – lentoyhtiö kiisti matkustajan korvausvaatimuksen

Lue uusimmat lifestyle-artikkelit!

Lähde: KKV

Lisää aiheesta:

Minnan Finnair-lento myöhästyi helmikuussa, korvauspyyntöä ei ole alettu edes käsitellä – KKV: "Ei missään nimessä kohtuullista"Kuluttajavirasto ärähti Finnairille – asiakkaat joutuneet odottamaan rahojaan kohtuuttomastiKuluttajariitalautakunta: Finnair ei noudata lautakunnan linjaa vakiokorvausten maksamisesta – tästä on kyseFinnair hylkäsi Janinan korvausvaatimuksen viivästyksestä – Kilpailu-ja kuluttajavirasto aloitti selvityksen yhtiön ongelmistaFinnair voitti korvauskiistan markkinaoikeudessa – "Ei toiminut kuluttajansuojalain säännösten vastaisesti"Kuluttaja-asiamies vie Finnairin markkinaoikeuteen – kiistaa peruttujen lentojen korvauksissa
KuluttajariidatFinnairMatkailuLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Kuluttajariidat
  • 7.9.19:09
    Autokauppa

    Kuluttaja osti käytetyn Bemarin, joka hajosi jo kotimatkalla – Kuluttajariitalautakunta ei suosittanut hyvitystä kuluista

  • 2.9.05:03
    Raha

    Äiti lähti kasvottomaksi digiyrittäjäksi, kertoo tienanneensa 50 000 euroa: "Muutama ystäväni tietää"

  • 31.8.19:08
    Autokauppa

    Kuluttaja osti käytetyn Jaguarin – sai kaupan jälkeen todella pysäyttävän tiedon

  • 27.8.12:02
    Kuluttaminen

    Kuluttaja-asiamies älähti Elisalle

  • 3.8.15:15
    Autokauppa

    Asiakas osti käytetyn Volvon, jossa ilmenikin runsaita öljyvuotoja – vaati kaupan purkamista