Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Kuluttaja-asiamies vie Finnairin markkinaoikeuteen – kiistaa peruttujen lentojen korvauksissa

Lehtikuva
Julkaistu 27.09.2017 10:25(Päivitetty 27.09.2017 13:55)

MTV UUTISET – STT

Kuluttaja-asiamies vie Finnairin markkinaoikeuteen kuluttajien oikeuksien rikkomisesta. Finnairin mukaan se menettelee, kunten pitääkin. Molemmat perustelevat kantaansa EU-tuomioistuimen linjauksilla.

Kuluttajien edunvalvojan mukaan Finnair epää vakiokorvauksen lentomatkustajilta esimerkiksi lentojen peruutusten yhteydessä, vaikka matkustajilla olisi korvaukseen oikeus.

Kuluttaja-asiamiehen mukaan Finnair myös tarjoaa sovintoratkaisuna esimerkiksi lahjakortteja, joiden arvo alittaa vakiokorvauksen määrän ja samalla johtaa harhaan matkustajiaan näiden oikeuksista. Kuluttaja-asiamies vaatii markkinaoikeutta kieltämään Finnairilta lainvastaiseksi katsomansa toiminnan.

Finnair ihmettelee päätöstä

Finnair ihmettelee kuluttaja-asiamiehen päätöstä viedä yhtiö markkinaoikeuteen peruttujen lentojen korvausten takia. Finnair sanoo maksavansa täysimääräisinä valtaosan korvauksista, joiden syy on tekninen vika.

Erimielisyys koskee tilanteita, joissa myöhästymiseen johtanut tekninen vika johtuu suunnittelu- tai valmistusvirheestä.

Finnair katsoo, ettei niissä tilanteissa tarvitse maksaa vakiokorvausta, kuluttaja-asiamiehen mukaan taas täytyy. Molemmat perustelevat kantaansa Euroopan unionin tuomioistuimen linjauksilla.

– EU:n tuomioistuimen ennakkoratkaisujen mukaan lentoyhtiöllä ei ole korvausvelvollisuutta, jos myöhästymisen tai perumisen aiheuttanut tekninen vika johtuu suunnittelu- tai valmistusvirheestä, Finnair sanoo tiedotteessaan.

Onko lahjakortti riittävä korvaus?

Sovintotarjous edellyttää kuluttaja-asiamiehen mukaan, että kuluttaja luopuu oikeudestaan vakiokorvaukseen. Kuluttaja-asiamies vaatii markkinaoikeutta kieltämään Finnairilta lainvastaiseksi katsomansa toiminnan.


Finnairin mukaan tapauksissa tarjotaan vakiokorvausta alempaa korvausta tai lahjakorttia, "koska teknisen vian luonteen ja taustalla olevan mahdollisen suunnittelu- tai valmistusvirheen lopullinen selvittäminen tyypillisesti vie pitkän aikaa".

Finnairin mukaan kuluttaja-asiamiehen linjaus sovintotarjouksissa on sen selvityksen mukaan erilainen kuin muissa EU-maissa tehdyt linjaukset.

– Ihmettelemme myös, miksi kuluttaja-asiamies hakee pakkokeinoa asiassa, joka on oikeudellisesti epäselvä – käytännöt ja tulkinnat tästä asiasta vaihtelevat, ja useissa EU-maissa tulkinta on samanlainen kuin Finnairin linjaus, sanoo Finnairin lakiasiainjohtaja Sami Sarelius tiedotteessa.

Finnair on kommentoinut tapausta ainoastaan tiedotteella.

Lisää aiheesta:

Finnair hylännyt matkustajien korvausvaatimuksia – kuluttaja-asiamies tyrmää perustelutKuluttajavirasto ärähti Finnairille – asiakkaat joutuneet odottamaan rahojaan kohtuuttomastiKuluttajariitalautakunta: Finnair ei noudata lautakunnan linjaa vakiokorvausten maksamisesta – tästä on kyseNäistä asioista suomalaiset valittavat kuluttajariitalautakuntaan – kärjessä myöhästyneet lennot: Näissä tapauksissa lentoyhtiön ei tarvitse korvataFinnair voitti korvauskiistan markkinaoikeudessa – "Ei toiminut kuluttajansuojalain säännösten vastaisesti"Kuluttajavirasto Finnair-jutusta: Teknisen vian vuoksi ei yleensä voi evätä myöhästymiskorvauksia
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • Eilen20:16
    Räjähteet

    Rauman satamasta löytyi lentopommi – katso kuva tapahtumapaikalta

  • Eilen17:26
    Kotimaa

    Ilmastonmuutos lisää paikalleen jämähtäneiden säätilojen riskiä Suomessa

  • Eilen15:22
    Kotimaa

    Mies ja nainen kuolivat asuntoautoon Kuopiossa – nyt selvisi syy

  • Eilen15:06
    Tekoäly

    Tutkimus: Tekoäly saa ihmiset yliarvioimaan älylliset kykynsä

  • Eilen14:45
    Politiikka

    PS kieltää perheenjäsenen palkkaamisen avustajaksi ensi kaudella – Mäkelä: Sukulaisen palkkaaminen kyseenalaista