Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
7:04Tarkkana alennusmyynneissä / Ale-myyntien sudenkuopatShutterstock
Julkaistu 22.11.2018 13:04

Petra Sundell

petra.sundell@mtv.fi

Hintaoppaan kuluttajatutkimuksen mukaan yli kolmannes suomalaisista uskoo säästävänsä merkittävästi Black Friday -tarjousten myötä, mutta todellisuudessa hinnat voivat olla perjantaina jopa kalliimpia.

Aiheesta keskusteltiin myös Huomenta Suomessa perjantaiaamuna.

Hintaopas.fi-sivuston ja Bilendin toteuttaman kuluttajatutkimuksen mukaan Black Friday -alennusmynnit ovat vakiinnuttaneet selkeästi asemansa Suomessa. Jopa 58 prosenttia suomalaisista kertoi viime vuonna tehneensä tarjouspäivänä ostoksia.

Tänä vuonna taas jopa 82 prosenttia suomalaisista arvioi varmasti tai mahdollisesti ostavansa tuotteita perjantain alennuspäivänä. Eniten ostoinnokkuutta löytyy 18–24-vuotiaista.

Vaikka moni uskoo tekevänsä huimia ja edullisia löytöjä, näin ei aina ole. Osassa tuotteista hinnat voivat jopa nousta.

LUE MYÖS: Viisi vinkkiä – Näin vältät Black Fridayn virheostokset

Älä katso vain alennusprosentteja!

Hintaoppaan maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett kannustaa kuluttajia tarkkaavaisuuteen, sillä Hintaoppaan sadan haetuimman tuotteen listalla 32 prosentilla tuotteista havaittiin hinnannousuja vuoden 2017 Black Fridayna.

Kuluttajatutkimus selvitti: Osa Black Friday -alennuksista voi olla huijausta, jopa kolmanneksella suosituimmista tuotteista hinta nousee – näin löydät parhaimman tarjouksen

Alennusprosentteja voidaan luoda hintojen nopealla vaihtelulla.

– Hintojen nopean vaihtamisen avulla alennukset saadaan näyttämään mahdollisimman suurelta. Kuluttajan kannattaa aina etsiä alin mahdollinen hinta, eikä katsoa vain alennusprosentteja, Matinvesi-Bassett neuvoo.

– Tuotteen hintahistoriaa tarkastelemalla on mahdollista tarkistaa, onko tarjous aidosti hyvä, onko hinta noussut ennen tarjousta tai onko tuote ollut paremmassa tarjouksessa jonain muuna ajankohtana.

Luvattua huonommat tarjoukset eivät kuitenkaan ole mikään täysin uusi asia. Esimerkiksi Kuluttaja-lehti kertoi lokakuussa, että Stockmannin Hullujen Päivien tarjoukset eivät olleet kovin hyviä.

Jopa tuhannen euron erot tarjouksissa

Hintaopas kehottaakin tarkastelemaan eri vähittäismyyjien hintoja parhaan tarjouksen löytämiseksi, vaikka olisikin tottunut aina ostamaan tuotteensa samasta paikasta.

Hintaopas esimerkiksi arvioi, että tänä vuonna Black Fridayn yhdeksi suurimmaksi hitiksi on nousemassa Applen iPhone X. Eri vähittäismyyjillä puhelimen hinnassa on jopa 300 euron vaihtelu.

LG:n LG OLED55C8-televisolla taas on hintaeroa eri kauppiaiden välillä jopa 1100 euroa.

Black Fridayna sadan suosituimman tuotteen kohdalla hinta nousee jopa kolmanneksella tuotteista, Hintaopas kertoo.

Elektroniikkaa ostetaan selkeästi eniten

Hintaoppaan kuluttajatutkimuksen mukaan suomalaisista lähes 40 prosenttia uskoo säästävänsä Black Friday -alennusmyynneissä vähintään 30 prosenttia tuotteen hinnasta. Hintaoppaan viime vuoden data kuitenkin osoittaa, että todellisuudessa alennuksessa olevien tuotteiden keskimääräinen alennus on 25 prosenttia.

Black Friday ollaan yleensä liitetty elektroniikkaan, ja tutkimuksen mukaan myös 39 prosenttia suomalaisista on suunnitellut ostavansa elektroniikkaa perjantaina.

Kolmen suosituimman verkkokaupan kärjessä ovat Verkkokauppa.com, Gigantti ja Power.

Kuitenkin myös muiden tuotteiden tarjoukset ovat muuttuneet suomalaisten keskuudessa kiinnostaviksi. Elektroniikan jälkeen seuraavalla sijalla on muoti (22%), urheilu- ja ulkoilu (20%), kauneus ja terveys (17%) sekä lelut- ja lastentarvikkeet (12%).

LUE MYÖS: Tiedätkö alennusfarkkujesi todellisen hinnan? Lue tämä ennen ostopäätöstä: "Halpa vaate on helppo ostaa ja yhtä helppo heittää pois"

Lähde: Hintaopas.fi

Korjattu: 23.11.2018 klo 12.57 vaihdettu artikkelin video kuvausteksteineen.

Lisää aiheesta:

Älä sorru tarjoushuijauksiin Black Fridayna – näin kaupat kikkailevat: "Hintoja nostettu jo lokakuussa"Hintaopas selvitti: Näin paljon keinotekoisia Black Friday -alennuksia lopulta oli – "Kuluttajan kannalta erinomainen asia"Onko Black Fridayn tarjoustuote oikeasti edullisempi? Yhdellä keinolla tunnistat aidon alennuksenVältä ovela alennusansa: Vaara piilee etenkin näissä tuotteissaNäitä tuotteita suomalaiset etsivät Black Friday -alennusmyynneistä – huomioi kuitenkin hintojen nousu: "Näin alennusprosentit näyttävät mahdollisimman suurilta"Viisi vinkkiä – Näin vältät Black Fridayn virheostokset
Black FridayShoppailuElektroniikkaDigiLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Black Friday
  • 16.6.16:52
    Elisa

    Kuluttaja-asiamies vie Elisan markkinaoikeuteen Black Friday -kampanjoinnista

  • 30.11.202414:20
    Ilmiöt

    Cyber Monday jatkaa alevimmaa vielä Black Fridayn jälkeen

  • 29.11.202415:47
    Elokapina

    Elokapina sytytti "Maapallon" tuleen ostoskärryissä Helsingin keskustassa

  • 29.11.202410:55
    Verkkohuijaukset

    Traficomilta varoitus Black Fridayn verkkoshoppailijoille

  • 29.11.202409:23
    Shoppailu

    Älä sorru tarjoushuijauksiin Black Fridayna – näin kaupat kikkailevat: "Hintoja nostettu jo lokakuussa"