Kuluttajat valittavat nyt entistä ahkerammin

Kärjistyneiden kuluttajariitojen määrä kasvaa. Alkuvuonna kuluttajariitalautakunnalle tehtiin sanomalehti Keskisuomalaisen mukaan kaikkiaan 2300 valitusta. Koko viime vuonna valituksia kirjattiin reilut 4200.

Erityisen voimakkaasti alkuvuoden aikana on kasvanut puhelinpalveluista tehtyjen valitusten määrä.

Toukokuun loppuun mennessä puhelinpalveluista valitettiin yli 140 kertaa. Viime vuoden vastaavana aikana valituksia kertyi alle sata.

Myös auto- ja asuntoasioista on valitettu tänä vuonna erityisen paljon.

Kuluttajariitalautakunnan puheenjohtaja, oikeustieteen tohtori Pauli Ståhlberg kertoo puhelinoperaattorien kokeilevan nyt kuluttajansuojan rajoja.

- Operaattoreiden osalta tilanne johtuu kovasta kilpailulutilanteesta, voimakkaasta markkinoinnista ja alan uutuudesta. Kestää aikansa ennen kuin uudet alat asettuvat kuluttajansuojaan.

Ståhlbergin mukaan puhelinoperaattorit noudattavat hyvin kuluttajariitalautakunnan tekemiä päätöksiä. Päätökset ovat suosituksia

Ståhlberg arvioi, että internet on tehnyt kuluttajan oikeuksista entistä tunnetumpia.

- Internet vaikuttaa varmasti. Ihmiset löytävät meidät helpommin ja huomaavat oikeutensa. Internetissä kuluttajat käyvät myös keskustelua tuotteista ja vertailevat kokemuksiaan.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat