Kuluttajat lankeavat 99-päätteisiin hintoihin

Pyöristämättömät hinnat ovat länsimaisille kuluttajille tuttu myyntikikka. Tästä huolimatta kahteen yhdeksikköön päättyvät hinnat näyttäisivät tuoreen tutkimuksen valossa yhä houkuttelevan ostoksille paremmin kuin tasarahahinnat.

Länsi-Ranskassa tehdyssä kenttätutkimuksessa muokattiin pienen ravintolan hintoja niin, että yksi ruokalistan pitsoista maksoi 7,99 euroa ja muut pitsat tasan kahdeksan euroa. Sentin halvempi pitsa nousi hintamuutoksen ansiosta hittituotteeksi: sen valitsi noin puolet pitsan tilaajista.

Normaalihinnoilla samainen pitsa oli vasta toiseksi suosituin ravintolan viidestä vaihtoehdosta. Noin kolmasosa asiakkaista tilasi sen, kun kaikkien pitsojen hinta oli sama.

Tutkimuksen toteutti Etelä-Bretagnen yliopiston tutkijaryhmä, ja sen tulokset on julkaistu International Journal of Hospitality Management -lehdessä.

(MTV3-STT-AFP)

Lue myös:

    Uusimmat