Kuluttajat eivät tunne matkapuheluiden ulkomaanhintoja

Kuluttajien tietoisuutta matkapuhelimen ulkomaankäytön hinnoista ja säästömahdollisuuksista tulisi Viestintäviraston ja Kuluttajaviraston mukaan lisätä.

Kuluttajat eivät tiedä, mitä matkapuhelimen käyttö ulkomailla maksaa, käy ilmi Viestintäviraston ja Kuluttajaviraston selvityksestä. Tutkimuksen mukaan kuluttajat ovat tyytyväisiä matkapuhelinten toimivuuteen ulkomailla, mutta puhelujen hintatasoa pidetään korkeana.

Keskeisenä puutteena pidetään selkeiden hintatietojen saatavuutta. Vain joka kymmenes tietää tarkalleen, kuinka paljon puhelimen käyttö ulkomailla maksaa. Neljännes matkaajista ei ole saanut lainkaan tietoa ulkomaanhinnoittelusta.

Viestintävirasto ja Kuluttajavirasto muistuttavat, että kuluttajat voivat itse vaikuttaa puhelimen käyttökustannuksiinsa ulkomailla. Ulkomailla valittu verkko vaikuttaa hinnoitteluun, mutta tutkimuksen mukaan vain kolme prosenttia käyttäjistä selvittää ja valitsee puhelimestaan halvimman verkon.

Useimmat vastaajat ovat ainakin joskus pyrkineet säästämään lähettämällä tekstiviestejä soittamisen sijaan. Runsas kolmannes ei ryhdy mihinkään säästötoimenpiteeseen. Noin 15 prosenttia vastaajista pitää ulkomailla puhelimen kiinni.

Tutkimus osoittaa, että operaattorit ovat kuluttajille keskeinen hintatietolähde. Kuluttajien tietoisuutta matkapuhelimen ulkomaankäytön hinnoista ja säästömahdollisuuksista tulisikin Viestintäviraston ja Kuluttajaviraston mukaan lisätä.

Taloustutkimus Oy haastatteli tutkimusta varten touko-kesäkuussa noin tuhatta suomalaista.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat