Kuluttajariitalautakunta: Sampo Pankin asiakkaille hyvitys

Kuluttajariitalautakunnan puheenjohtajan Pauli Ståhlbergin mielestä keskustelu Sampo Pankin tietojärjestelmäongelmien korvaamisesta on ajautunut väärille urille. Ståhlberg arvioi, että Sampo Pankki on syyllistynyt sopimusrikkomukseen, jonka takia asiakkaiden kuuluu saada hyvitys palvelumaksuista. Sampo Pankki otti pääsiäisen aikana käyttöön Danske Bankin tietojärjestelmät, ja muutos on rassannut sitkeästi erilaisina ongelmina.

Ståhlberg pitää luonnollisena, että pelkästä asiakkaalle aiheutuneesta harmista ei korvauksia saa, mutta taloudelliset menetykset korvataan.

- Taloudelliset vahingot tulee korvata, se on ihan oikein. Mutta sitten unohtuu, että ihmiset ovat maksaneet tästä palvelusta. He ovat maksaneet jostain, mitä eivät ole saaneet sopimuksen mukaisena palveluna, ja tästä kuuluu saada hinnanalennus, Ståhlberg arvioi.

Vertailukohdaksi hän ottaa 90-luvun lopun keskustelun palvelun takkuamisesta pankkien konttoreissa ja pitkät jonotusajat. Ståhlberg muistuttaa, että silloin katsottiin, että kahden tunnin jonottamista pidettiin sopimusrikkomuksena pankilta.

Sampo Pankin tapauksessa Ståhlberg ei halua lähteä tarkasti määrittelemään, kuinka suuria pankin maksamien hyvitysten tulisi olla.

- Tarkkaa määrää en halua lähteä nyt esittämään, sillä tästä voi olla tulossa valituksia meille Kuluttajariitalautakuntaan, Ståhlberg sanoo.

Hänen mukaansa yksi vaihtoehto voisi olla se, että Sampo Pankki korvaa taloudelliset vahingot ja lisäksi jättää ongelmista kärsineiden asiakkaiden palvelumaksut perimättä yhdeltä kuukaudelta tai palauttaa ne. Yksittäiselle asiakkaalle yhden kuukauden palvelumaksujen hyvitys merkitsisi vain muutaman euron hyvitystä, mutta Sampo Pankille koituisi helposti suuri lasku.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat