Mainos

Kuluttajan oikeudet: Saako alennustuotteen palauttaa?

AVA selvitti, saako alennustuotteen palauttaa, ja missä tilanteessa.

Alennusmyynteihin pääsee nykyaikana ympäri vuoden, mutta saako halvan ostoksen palauttaa, ja missä tilanteessa? AVA selvitti asian!

Vaikka kyseessä olisi supertarjous, tuotteita koskevat silti samat säännöt kuin normaaliin hintaan myytäviä tuotteita. Jos tarjousta mainostetaan räikeällä kampanjalla, tuotteet eivät saa loppua heti, vaan niitä täytyy olla tarpeeksi tarjolla.

Moni liike varustautuu alennusmyynteihin "aletuotteilla ei ole vaihto- tai palautusoikeutta" -kyltillä. Jos liike ei anna vaihto- ja palautusoikeutta, aletuotettakaan ei voi vaihtaa, jos se on virheetön. Ostotapahtuma on sopimus myyjän ja ostajan välillä, eikä sitä voi purkaa siksi, että alkoi kaduttaa.

Posti- tai nettimyynnissä säännöt ovat erilaiset, sillä etämyynnissä kaupan voi peruuttaa ilman erityistä syytä. Myös kotiovella käyneeltä myyjältä ostettu tuote voidaan palauttaa, vaikkei se olisi rikki.

On olemassa myös niin sanottu kuuden kuukauden sääntö: jos tuote hajoaa kuuden kuukauden sisällä ostamisesta, siinä on varmaankin ollut valmistusvirhe. Tässä tapauksessa myyjän on yleensä korjattava virhe. Mikäli olet itse toiminnallasi rikkonut tuotteen tai sen oli tarkoituskin kestää käyttöä esimerkiksi vain viikko, hyvitystä ei tietenkään saa.

Joskus myyjä tarjoaa lahjakorttia korvaukseksi virheellisestä ja rikkinäisestä tuotteesta. Korttia ei kuitenkaan tarvitse hyväksyä: tuote on korjattava tai vaihdettava uuteen. Jos korjaus ei onnistu, ostaja voi pyytää hinnan alentamista tai kaupan purkamista.

Lue myös:


AVA/Maria Aarnio

Kuvat: Colourbox

Mainos

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.