Verkkokaupat ovat Suomessa naisten reviiriä – entä Ruotsissa?

Suomessa naiset ovat aktiivisempia verkkokauppojen asiakkaita kuin miehet. Eniten verkkokauppoja käyttävät 26–35-vuotiaat. Mutta miten Suomi vertautuu muihin Pohjoismaihin?

Naiset ostavat verkosta aktiivisemmin kuin miehet. Verkkoshoppailua selvitti maksuratkaisuja tarjoava Klarna. Selvitystä varten tutkittiin asiakastilastoja huhtikuusta 2012 huhtikuuhun 2013.

Suomalaisista Klarnan asiakkaista 63 prosenttia on naisia. Keskimäärin kaikista asiakkaista Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Suomessa, Alankomaissa, Saksassa ja Itävallassa 58 prosenttia on naisia.

Ruotsissa sukupuolten välinen ero verkko-ostamisessa on kaikkein pienin: siellä ostajista 56 prosenttia on naisia. Itävallassa puolestaan ero on kaikkein suurin, sillä itävaltalaisista ostajista 89 prosenttia on naisia.

– Verkkokaupoista ostaminen on selkeästi naisten kenttää, myös Suomessa. Toisaalta naisilla on tapana ostaa useammin myös kivijalkakaupoista, joten tilastot verkkokaupoista tukevat normaalia kuluttajien käyttäytymistä, Klarnan Suomen maajohtaja CasimirEhrnrooth kertoo.

– Esimerkiksi Ruotsissa naisten ja miesten välinen ero verkkoshoppailussa on kuitenkin pienentynyt. Ruotsissa verkkokaupan helppoudessa ollaankin Suomea edellä, mikä on houkutellut miehetkin ostoksille.

Iäkkäämmät ostavat vähän verkosta

Suomalaisten verkkokauppa-asiakkaiden keski-ikä on 37 vuotta.

Lähes kolmannes (28 %) ostoksista tehdään 26–35-vuotiaiden toimesta. Puolet kaikista ostoksista tehdään 26–45-vuotiaiden kukkarosta. Vanhemmissa ikäryhmissä ostoksia tehdään huomattavasti vähemmän, eikä yli 75-vuotiaiden ryhmässä ole yhtään asiakasta.

– Verkko-ostaminen on selvästi edelleen nuoremman väen juttu, sillä 50 ikävuoden yli mentäessä asiakkaiden määrä tippuu huomattavasti. 26–45-vuotiaat ovat luonnollisesti kiinnostava ikäryhmä, sillä heillä on merkittävää ostovoimaa nuorempiin verrattuna, Ehrnrooth sanoo.

Verkko-ostosten tekeminen jakautuu melko tasaisesti viikon jokaiselle päivälle. Viikon suosituimpia ostospäiviä ovat maanantai ja tiistai (molemmat 16 %), keskiviikko ja torstai seuraavat tiukasti perässä molemmat 15 prosentin osuudella. Lauantai on selkeästi hiljaisin päivä verkko-ostoksissa.

– Alhaisempi ostoaktiivisuus viikonloppuisin selittyy sillä, että silloin ihmisillä on aikaa tehdä muuta: viettää aikaa perheen ja ystävien kanssa ja hoitaa asioita kivijalkakaupoissa. Verkosta ostetaan silloin kuin käytössä on vähemmän aikaa, Ehrnrooth kommentoi.

Enemmistö (42 %) ostoksista tehdään iltapäivällä ja illalla kello 15–21 välillä. Kolmannes ostoksista tehdään päiväaikaan kello 9–15.


Lue myös:


AVA/Maria Aarnio

Lähde: Klarnan tiedote, Deski

Kuvat: Colourbox

Lue myös:

    Uusimmat