Suomessa naiset ovat aktiivisempia verkkokauppojen asiakkaita kuin miehet. Eniten verkkokauppoja käyttävät 26–35-vuotiaat. Mutta miten Suomi vertautuu muihin Pohjoismaihin?
Naiset ostavat verkosta aktiivisemmin kuin miehet. Verkkoshoppailua selvitti maksuratkaisuja tarjoava Klarna. Selvitystä varten tutkittiin asiakastilastoja huhtikuusta 2012 huhtikuuhun 2013.
Suomalaisista Klarnan asiakkaista 63 prosenttia on naisia. Keskimäärin kaikista asiakkaista Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Suomessa, Alankomaissa, Saksassa ja Itävallassa 58 prosenttia on naisia.
Ruotsissa sukupuolten välinen ero verkko-ostamisessa on kaikkein pienin: siellä ostajista 56 prosenttia on naisia. Itävallassa puolestaan ero on kaikkein suurin, sillä itävaltalaisista ostajista 89 prosenttia on naisia.
– Verkkokaupoista ostaminen on selkeästi naisten kenttää, myös Suomessa. Toisaalta naisilla on tapana ostaa useammin myös kivijalkakaupoista, joten tilastot verkkokaupoista tukevat normaalia kuluttajien käyttäytymistä, Klarnan Suomen maajohtaja Casimir Ehrnrooth kertoo.
– Esimerkiksi Ruotsissa naisten ja miesten välinen ero verkkoshoppailussa on kuitenkin pienentynyt. Ruotsissa verkkokaupan helppoudessa ollaankin Suomea edellä, mikä on houkutellut miehetkin ostoksille.
Iäkkäämmät ostavat vähän verkosta
Suomalaisten verkkokauppa-asiakkaiden keski-ikä on 37 vuotta.

