Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Verkkokaupat ovat Suomessa naisten reviiriä – entä Ruotsissa?

Colourbox
Julkaistu 06.06.2013 11:54(Päivitetty 06.06.2013 11:54)

Suomessa naiset ovat aktiivisempia verkkokauppojen asiakkaita kuin miehet. Eniten verkkokauppoja käyttävät 26–35-vuotiaat. Mutta miten Suomi vertautuu muihin Pohjoismaihin?

Naiset ostavat verkosta aktiivisemmin kuin miehet. Verkkoshoppailua selvitti maksuratkaisuja tarjoava Klarna. Selvitystä varten tutkittiin asiakastilastoja huhtikuusta 2012 huhtikuuhun 2013.

Suomalaisista Klarnan asiakkaista 63 prosenttia on naisia. Keskimäärin kaikista asiakkaista Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Suomessa, Alankomaissa, Saksassa ja Itävallassa 58 prosenttia on naisia.

Ruotsissa sukupuolten välinen ero verkko-ostamisessa on kaikkein pienin: siellä ostajista 56 prosenttia on naisia. Itävallassa puolestaan ero on kaikkein suurin, sillä itävaltalaisista ostajista 89 prosenttia on naisia.

– Verkkokaupoista ostaminen on selkeästi naisten kenttää, myös Suomessa. Toisaalta naisilla on tapana ostaa useammin myös kivijalkakaupoista, joten tilastot verkkokaupoista tukevat normaalia kuluttajien käyttäytymistä, Klarnan Suomen maajohtaja Casimir Ehrnrooth kertoo.

– Esimerkiksi Ruotsissa naisten ja miesten välinen ero verkkoshoppailussa on kuitenkin pienentynyt. Ruotsissa verkkokaupan helppoudessa ollaankin Suomea edellä, mikä on houkutellut miehetkin ostoksille.

Iäkkäämmät ostavat vähän verkosta

Suomalaisten verkkokauppa-asiakkaiden keski-ikä on 37 vuotta.

Lähes kolmannes (28 %) ostoksista tehdään 26–35-vuotiaiden toimesta. Puolet kaikista ostoksista tehdään 26–45-vuotiaiden kukkarosta. Vanhemmissa ikäryhmissä ostoksia tehdään huomattavasti vähemmän, eikä yli 75-vuotiaiden ryhmässä ole yhtään asiakasta.

– Verkko-ostaminen on selvästi edelleen nuoremman väen juttu, sillä 50 ikävuoden yli mentäessä asiakkaiden määrä tippuu huomattavasti. 26–45-vuotiaat ovat luonnollisesti kiinnostava ikäryhmä, sillä heillä on merkittävää ostovoimaa nuorempiin verrattuna, Ehrnrooth sanoo.

Colourbox

Verkko-ostosten tekeminen jakautuu melko tasaisesti viikon jokaiselle päivälle. Viikon suosituimpia ostospäiviä ovat maanantai ja tiistai (molemmat 16 %), keskiviikko ja torstai seuraavat tiukasti perässä molemmat 15 prosentin osuudella. Lauantai on selkeästi hiljaisin päivä verkko-ostoksissa.

– Alhaisempi ostoaktiivisuus viikonloppuisin selittyy sillä, että silloin ihmisillä on aikaa tehdä muuta: viettää aikaa perheen ja ystävien kanssa ja hoitaa asioita kivijalkakaupoissa. Verkosta ostetaan silloin kuin käytössä on vähemmän aikaa, Ehrnrooth kommentoi.

Enemmistö (42 %) ostoksista tehdään iltapäivällä ja illalla kello 15–21 välillä. Kolmannes ostoksista tehdään päiväaikaan kello 9–15.


Lue myös:


AVA/Maria Aarnio

Lähde: Klarnan tiedote, Deski

Kuvat: Colourbox

Lisää aiheesta:

Erotiikkatuotteiden myynti kasvoi verkkokaupassa heinäkuussa – muita kesän hittejä olivat auton lisävarusteet ja korutMatsmart: Täällä päin Suomea ruoan verkkokauppa on kasvanut selkeästi eniten – maajohtaja muistuttaa tärkeästä asiasta: "Meidän tulee auttaa"Suomalaiset ostavat vaatteita eniten marketeista, urheilukaupoista ja muotiketjuista – suosituin ostospaikka on PrismaNetin erotiikkakauppojen kävijöistä suurin osa naisia: "Lomat saavat suomalaiset villiksi"Suomalainen törsää miljardeja verkkokaupoilla – yllättävä ero muihin PohjoismaihinVerkko-ostosten osuus kasvaa nopeasti – netistä joululahjoja ostavista puolet ostaa ulkomailta
Lifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Lifestyle
  • 16:55
    Moottorikelkat

    Omistatko moottorikelkan? Varmista yksi asia – muuten vaarana "huomattavat kulut"

  • 14:52
    Sairaudet ja taudit

    Tutkimusväite: Jo yksi kevytlimu päivässä voi lisätä maksasairauden riskiä

  • 11:14
    Linnan juhlat

    Ravintolayrittäjä Elias ilahtui Linnan juhlien säräuutisesta – "Suurin osa ei tiedä"

  • 09:17
    Linnan juhlat

    Poikkeuksellinen perinneruoka Linnan juhliin: Valmistaminen kestää jopa 4–5 päivää

  • 08:58
    Linnan juhlat

    Nyt paljastui tietoa Linnan juhlien ruoista