Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Kuluttajakeskus varoittaa verkkomatkatoimistoista, joiden rahanpalautus takkuaa – Suomessa ongelmia kahdella sivustolla

EPA
Julkaistu 23.10.2020 12:56

MTV UUTISET - STT

Asiasta kertoi tiedotteessaan Euroopan kuluttajakeskus Suomessa. Suomessa Euroopan kuluttajakeskus on osa Kilpailu- ja kuluttajavirastoa (KKV).

Euroopan kuluttajakeskusten verkosto (ECC) haluaa nostaa EU-viranomaisten tietoon ongelmat, joita kuluttajat ovat kohdanneet lentoja välittävien varaussivustojen kanssa korona-aikana.

Verkosto teki ulkoisen hälytyksen, joka koskee ruotsalaista Etraveli Groupia ja espanjalaista Edreams Odigeoa.

Lue lisää: Ilmaisia lentoja ostaneet raivoissaan – ”Voisitteko vastata asiakaspalvelupuhelimeen?”

Suomalaiset ovat kertoneet ongelmista etenkin Supersaverin ja Travellinkin kanssa.

Supersaver on osa Etravelia ja Travellink puolestaan Edreamsia.

Sivustot välittävät lentojen lisäksi muita matkustukseen liittyviä palveluita, kuten hotellivarauksia.

Suomen toimipiste on saanut kuluvana vuonna yhteensä reilusti toistasataa yhteydenottoa, jotka liittyvät edellä mainittuihin sivustoihin.

Suomessa on Travellinkin osalta raportoitu ongelmista 84 kertaa ja Supersaverista 59.

Useimmiten yhteydenotot ovat liittyneet sivuston kautta ostettuihin matkoihin, jotka lentoyhtiö on perunut.

Maksunpalautuksiin oikeutetut kuluttajat ovat ottaneet yhteyttä, kun rahojen takaisin saaminen on osoittautunut hitaaksi tai hankalaksi.

Viranomaiset päättävät mahdollisista valvontatoimista

Kuluttajilla on ollut sivustojen kanssa ongelmia jo ennen koronaakin, mutta ongelmat ovat korostuneet entisestään pandemian aikana, kun matkoja on peruuntunut tavallista enemmän.

ECC-verkosto on nostanut esille muun muassa sen, miten yhteydenotot välittäjään ovat koituneet ongelmallisiksi tai maksujen palauttamisessa on ollut ongelmia.

Välittäjä on saattanut myös viestiä muutoksista tai peruuntumisista puutteellisesti.

Toisinaan lentoyhtiö ja varausvälittäjä eivät ole myöskään suostuneet ottamaan vastuuta peruuntuneista matkoista, vaan asiakasta on palloteltu lentoyhtiön ja matkanvälittäjän välillä.

Ulkoisella hälytyksellä verkosto haluaa kiinnittää erityisesti Euroopan komission ja EU:n kuluttajansuojaa valvovien viranomaisten huomiota kuluttajien kohtaamiin ongelmiin, joita ei ole pystytty ratkomaan riittävissä määrin kuluttajakeskusten voimin.

Komissio ja valvontaviranomaiset harkitsevat seuraavaksi tahoillaan, antaako hälytys aihetta jonkinlaisiin valvontatoimiin.

Ulkoisen hälytyksen tarpeellisuus perustuu muun muassa siihen, ettei Euroopan kuluttajakeskuksilla ole käytössään pakkokeinoja. Ulkoisten hälytysten teko on mahdollistunut tänä vuonna.

Euroopan kuluttajajärjestöjen kattojärjestö BEUC teki tiedotteen mukaan heinäkuussa ulkoisen hälytyksen lentoyhtiöiden käytännöistä koronapandemian aikana.  

Lisää aiheesta:

KKV varoittaa: Harkitse tarkkaan ennen kuin asioit tämän yrityksen kanssaOstitko pieleen menneet lomalennot tätä kautta? Korvauksia tulee hakea tiettyyn päivämäärään mennessäRahavaikeuksissa rypevä Detur perunut jo ensi vuoden matkoja – näin voit vaatia asiakkaana hyvitystäJouduitko tilausansan uhriksi? KKV: EU-direktiivi velvoittaa pankin maksamaan rahat takaisinLomamatkoissa ei ole enää kulutonta peruutusoikeutta, sanoo kilpailu- ja kuluttajavirastoTiina on odottanut korvausta koronan perumasta matkastaan kuukausia ja pelkää jo rahojensa puolesta: "Tulee niin huijattu olo"
MatkailuUlkomaat

Tuoreimmat aiheesta

Matkailu
  • Eilen19:37
    Finnair

    Finnair peruu tänään ja huomenna 40 lentoa erikoisesta syystä

  • 12.10.19:08
    Kuluttajariidat

    Lentokone oli myöhässä: Matkustajat myöhästyivät junasta ja vaativat 72 euroa korvauksia – näin kävi

  • 12.10.08:39
    Rajavalvonta

    EU:n uudet rajatoimet käyttöön tänään – passien leimaaminen loppuu

  • 10.10.15:28
    Petokset

    Poliisi varoittaa hotelleja

  • 8.10.12:51
    Puhelimet

    Vakuutusyhtiö listasi yleisimmät matkatavaravahingot – tietyt iPhonet korostuvat tilastoissa