Kuluttajajärjestöt kampanjoivat lapsityövoimaa vastaan

Euroopan ja Yhdysvaltain kuluttajajärjestöt kampanjoivat edelleen voimakkaasti lapsityövoiman käyttöä vastaan.

Useita vuosia jatkunut kampanjointi alkaa tuottaa tulosta, sillä yhä useammat kuluttajat ovat perillä siitä, mitkä ovat niitä yrityksiä, joiden arvellaan syyllistyvän lapsityövoiman käyttöön. Monet firmat ovatkin joutuneet "puhdistamaan kasvojaan" ja tarkistamaan etiikkaansa kuluttajien painostuksen takia.

Silti kuluttajajärjestöt kehottavat edelleen miettimään tarkkaan, ovatko hankittavat farkut, t-paidat, urheilujalkineet tai lelut ehkä teetetty lapsityövoimalla Aasiassa, Latinalaisessa Amerikassa tai Afrikassa.

Lapsityövoimasta keskustellaan huomenna Oslossa alkavassa kansainvälisessä konferenssissa, jonne kokoontuvat keskeiset kansainväliset järjestöt, ay-liike ja lukuisat kansalaisjärjestöt laatimaan käytännön toimintaohjelmaa lapsityövoiman vähentämiseksi.

Idässä syntymässä lapsityöluokka

Entisen Neuvostoliiton alueella on jo syntynyt uusi lapsityöläisten luokka. Vanhempien työttömyys, pienet palkat, perheväkivalta ja alkoholismi ajavat lapset hakemaan itse elantonsa työllä, kerjuulla tai prostituutiolla.

Kansainvälisen työjärjestön ILO:n ja Unicefin mukaan yhteiskunta ei kiinnitä lapsiin tarpeeksi huomiota. Rahapulan takia lapsityövoiman käytön laajuutta ei olla tarkoin pystytty selvittämään entisen Neuvostoliiton alueella.

Arviolta 250 miljoonaa 5-14-vuotiasta lasta työskentelee päivittäin eri puolilla maailmaa tehtaissa, rakennuksilla, maatyöläisinä, paimentolaisina ja piikoina.
(STT-AFP)

Lue myös:

    Uusimmat