Kuluttaja: Suuri osa ravintola- ja hotelliarvosteluista tekaistuja

Jopa kolmannes netissä julkaistuista kuluttaja-arvioista saattaa olla tekaistuja, arvioi yhdysvaltalaistutkija Bing Liu Kuluttaja-lehdessä.

Moni varaa esimerkiksi matkan tai pöydän ravintolasta nettipalvelujen arvioiden perusteella.

Arvioilla on merkitystä myös yrityksille, etenkin ravintoloille ja hotelleille. Kuluttaja-lehti kertoo, että Harvardin kauppakorkeakoulussa tehdyn tutkimuksen mukaan yhden tähden parannus yrityksen arvosanaan suositussa Yelp-palvelussa voi tuoda yritykselle jopa 5–9 prosenttia lisää tuloja.

Britanniassa asiakkaiden tiedetään jopa kiristäneen ravintoloitsijoita sillä, etteivät he kirjoita paikasta huonoa arviota nettiin. Vastineeksi on vaadittu muun muassa ilmaisia jälkiruokia, kirjoittaa Kuluttaja.

Lue myös:

    Uusimmat