Kuluttaja-asiamies vaatii rotia aikakauslehtien markkinointiin – "Merkittäviä ongelmia"

Kuluttaja-asiamies vaatii, että lehtitalojen on korjattava aikakauslehtien markkinoinnissa ilmenneet ongelmat.

Kuluttajan muistisäännöt verkkokaupassa 2:15

Video: Mitä kuluttajan tulee muistaa verkkokaupasta ostaessa? Katso Huomenta Suomen keskustelua aiheesta.

Kuluttaja-asiamiehen mukaan markkinoinnissa ja etämyynnissä kuluttajalle ei usein ole kerrottu kaikkia tietoja, jotka kuluttajasuojalaki edellyttää.

–  Aikakauslehtien markkinoinnissa ja etämyynnissä on merkittäviä ongelmia kuluttajansuojalain kannalta ihan perusasioissa ja ne pitää nyt saada kuntoon, toteaa kuluttaja-asiamies Katri Väänänen tiedotteessa.

Irtisanominen tehty hankalaksi

Puutteet vaihtelevat lehtitaloittain, mutta yleisesti ongelmia on ollut lehtitilausten kestosta, hinnasta, peruuttamisoikeudesta ja sopimuksen päättämistä koskevista ehdoista kertomisessa sekä puhelinmarkkinoinnissa että verkkosivuilla.

Myös kestotilausten irtisanomisajat ovat osin kohtuuttoman pitkiä. Lisäksi niiden irtisanominen on tehty tarpeettoman hankalaksi.

Lehtitalojen odotetaan tekevän korjauksia

Kuluttaja-asiamies on lähettänyt lehtitaloille sitoumuspyynnöt, jossa se nostaa esille lainvastaisia menettelyitä, jotka se edellyttää lehtitalojen korjaavan.

Sitoumuspyynnöt on lähetetty A-lehdille, Aller Medialle, Bonnier Publicationsille, Otavamedialle ja Sanoma Media Finlandille.

Kuluttaja-asiamies pyrkii pääsemään neuvotteluratkaisuun lehtitalojen kanssa vielä tänä vuonna. 

Lue myös:

    Uusimmat