Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

"Ei voi enää vedota tietämättömyyteen" – Kuluttaja-asiamies vaatii ryhtiliikettä ale-merkintöihin

2:15Kuluttajan muistisäännöt verkkokaupassaKatso myös: Älä osta sokkona! Tässä kuluttajan muistisäännöt verkkokauppoihin.
Julkaistu 22.01.2025 09:54
Toimittajan kuva
Outi Jaatinen

outi.jaatinen@mtv.fi

Kuluttaja-asiamiehellä on sanottavaa firmoille liittyen alennushintojen merkitsemiseen.

Monet yritykset eivät edelleenkään kerro alennusmyyntien yhteydessä selkeästi, mitä tavarat ovat halvimmillaan maksaneet alennusta edeltäneen 30 päivän aikana, vaikka asiaa koskevat uudet säännöt tulivat voimaan jo pari vuotta sitten.

Kuluttaja-asiamies Katri Väänänen muistuttaa Kilpailu- ja kuluttajaviraston tiedotteessa, että nyt olisi korkea aika laittaa merkinnät kuntoon.

Lue myös: 200 euron farkut voivatkin maksaa 330 euroa – huomioi tämä, kun tilaat netistä

Hintailmoittelussa edelleen epäselvyyksiä

Kuluttajilta tulee kuluttaja-asiamiehelle jatkuvasti ilmoituksia alennusmarkkinoinnista, jossa ei joko ilmoiteta alennusta edeltäneiden 30 päivän alinta hintaa ollenkaan tai se on kerrottu epäselvästi.

Joissain tapauksissa ilmoitettu alin hinta ei ole pitänyt paikkansa tai hinnanalennus on laskettu tavaran normaalihinnasta eikä edeltäneiden 30 päivän alimmasta hinnasta.

Kuluttaja-asiamies kertoo jo puuttuneensa eräiden yritysten puutteisiin tämän 30 päivän alimman hinnan ilmoittamisesta. Osalle lähtee pian asiasta muistutuskirje.

Alennusmerkintöjen seurantaa jatketaan tulevaisuudessakin, ja kuluttaja-asiamies aikoo jatkossakin puuttua epäkohtiin tarpeen mukaan. 

Kuluttaja-asiamies Katri Väänänen toteaa tiedotteessa, että alennusmerkinnät pitää korjata heti kuntoon, jos ne eivät vielä ole. Hän muistuttaa, että firmoilla on velvollisuus tuntea niitä koskeva lainsäädäntö ja noudattaa sitä.

– Kahden vuoden jälkeen ei voi enää vedota tietämättömyyteen tai teknisiin haasteisiin, hän sanoo.

"Vuoden 2023 alusta alkaen alennusmarkkinoinnissa on pitänyt ilmoittaa alin hinta, jolla tavaraa on myyty 30 päivän aikana ennen alennusta. Alin hinta pitää ilmoittaa niin printti- ja verkkomainoksissa kuin TV- ja radiomainoksissa. Tieto on esitettävä selkeästi ymmärrettävästi."

Lähde: Kilpailu- ja kuluttajavirasto

Väänänen muistuttaa, että jos yritys tarkoituksella hämärtää alennushinnan edullisuutta, on se paitsi lainvastaista myös keino, jolla nakerretaan kuluttajien luottamusta.

Jos huomaat puutteita ale-merkinnöissä, ilmoita niistä suoraan yritykselle. Kuka tahansa voi myös antaa kuluttaja-asiamiehelle vihjeen harhaanjohtavasta markkinoinnista.

Lue myös: Tiesitkö? Nappikuulokkeita ei saa palauttaa kauppaan – nämäkin tuotteet voivat yllättää

Lue myös: Starttaa vuosi viikkohaasteella! 10 tapaa säästää rahaa

Lue uusimmat lifestyle-artikkelit!

Lähde: Kilpailu- ja kuluttajaviraston tiedote

Lisää aiheesta:

Kuluttaja-asiamies vie Elisan markkinaoikeuteen Black Friday -kampanjoinnistaKolme ongelmaa, joihin saatat törmätä houkuttelevien Black Friday -tarjousten lomassaKuluttaja-asiamies havaitsi puutteita Powerin markkinoinnissa – tämä tieto alennusmainoksesta pitää löytyäKuluttaja-asiamies edellytti Keskolta ja Elisalta muutoksia markkinointiin – "Kuluttajien on kyettävä varmistumaan alennuksen aitoudesta"Houkuttelevia tarjouksia joka paikassa? Kolme ongelmaa, joihin saatat törmätäBlack Friday -tarjoukset johtavat kymmeniin valituksiin vuosittain – nämä ovat kolme tyypillisintä valitusaihetta
KuluttaminenRahaTalousLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Kuluttaminen
  • ma08:31
    Tilastokeskus

    Kuluttajien luottamus talouteen heikkeni

  • 21.10.15:36
    Talous

    Tämä asia torppaa suomalaisten kulutushalut: "Nyt ei uskota"

  • 15.10.09:54
    Talous

    Monella olisi tilastojen mukaan varaa kuluttaa, mutta miksi rahat jäävät tilille?

  • 29.9.09:29
    Talous

    Tuoreet luvut kuluttajien luottamuksesta julki

  • 22.9.10:20
    Talous

    Tukesin pääjohtaja varoittaa kiinalaisverkkokauppojen vaaroista: "Sikaa säkissä"