Kuluttaja-asiamies suomii VR:n lippu-uudistusta

VR ei ole ajatellut lippu-uudistustaan loppuun asti, kuluttaja-asiamies toteaa.

VR:n olisi pitänyt ottaa matkustajien tarpeet paremmin huomioon sekä tiedottaa lippu-uudistuksesta tehokkaammin, toteaa kuluttaja-asiamies Erik Mickwitz.

Kritiikkiä saa lisäksi lippujen hinnan korotus, joka Mickwitzin mukaan oli paikoin kohtuuton. Esimerkiksi monille pääkaupunkiseudulle kauempaa töihin matkustaville juna on ainoa järkevä liikennemuoto, ja useiden kohdalla hinnankorotus on ollut suuri.

Ongelmia aiheuttavat myös VR:n lippuautomaatit, jotka toimivat ainoastaan pankki- tai luottokortilla, eikä niissä voi käyttää käteistä rahaa.

Neuvotteluissa kuluttaja-asiamiehen kanssa VR on myöntänyt, että tiedotus lippu-uudistuksesta oli puutteellista. VR on myös ehdottanut itse ratkaisua mm. paikkalippuongelmaan; kaikilta asemilta kun ei ole mahdollista ostaa paikkalippua, joka nykyisin on pakollinen. Konduktöörien käyttöön voitaisiin varata kuhunkin junaan paikkakiintiö paikkaliputtomia asiakkaita varten. Jos kiintiöpaikat olisivat täynnä, matkustajalle myytäisiin halvempi taajamalippu.

Mickwitz suhtautuu ehdotukseen varovaisen myönteisesti ja toteaa, että jos ratkaisu toimii käytännössä, se poistaisi "suurehkon osan istumapaikan puuttumiseen liittyvistä ongelmista". Lisäksi paikkavarausta koskevan puhelinpalvelun on oltava aukioloajoiltaan toimiva eikä palvelu saa olla maksullista, Erik Mickwitz vaatii.

VR raportoi kuluttaja-asiamiehelle seuraavan kerran toukokuun 2002 lopulla, miten parannusehdotukset ovat toimineet käytännössä.

- Kuluttaja-asiamies sai kesän aikana junamatkustajilta kymmeniä yhteydenottoja lippu-uudistuksen epäkohdista. Matkustajat valittivat mm. siitä, että junalippu on samanhintainen silloinkin, kun istumapaikan ostaminen etukäteen on mahdotonta asemalta puuttuvan lipunmyynnin takia.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat