Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Kuluttaja-asiamies peräänkuuluttaa tarkkuutta markkinoinnin ympäristöväittämiin – "Vaatii ymmärrystä, ettei lipsuta viherpesun puolelle"

Lehtikuva
Julkaistu 17.11.2021 10:36

MTV UUTISET - STT

Kilpailu- ja kuluttajavirasto arvioi, että yritykset käyttävät toisinaan ympäristöväittämiä liian suurpiirteisesti tai perusteetta markkinoinnissaan. Virasto huomauttaa, että markkinoinnissa ei saa antaa totuudenvastaisia tai harhaanjohtavia tietoja eikä olennaisia tietoja saa jättää kertomatta.

Kuluttaja-asiamies on verrannut meijeriyhtiö Arlan ja lihayhtiö Atrian väitteitä pakkausten ympäristöystävällisyydestä. Arlan markkinointi kaipasi täsmennystä, mutta Atrian väitteille löytyi riittävät perustelut.

–  Ympäristöteot näkyvät paljon markkinoinnissa, mutta on hyvä muistaa, että niistä kertominen vaatii erityistä tarkkuutta ja ymmärrystä, ettei lipsuta viherpesun tai yleistämisen puolelle, sanoo kuluttaja-asiamies Katri Väänänen tiedotteessa.

Hänen mukaansa kokonaisuudesta voi muodostua harhaanjohtava kuva, vaikka annetut tiedot olisivat sinänsä oikeita. Periaatteena on, että ympäristöväitteiden on oltava selviä, täsmällisiä ja ymmärrettäviä. Yrityksellä on oltava näyttöä väittämiensä tueksi.

–  Kaiken markkinoinnin arvioinnin lähtökohtana on aina se kokonaisvaikutelma, joka kuluttajalle luodaan, Väänänen muistuttaa.

Lue myös: Haluatko ostaa tavaran yritykseltä, joka kunnioittaa luontoa ja ihmisoikeuksia? Näistä asioista tiedät varmasti, että tavara kannattaa jättää hyllylle

Atrian väitteet riittävän täsmällisiä

Sekä Atrian että Arlan selvityksistä kävi ilmi, että ilmastolaskelmissa oli huomioitu pakkausten koko elinkaari. Lisäksi markkinointiväitteet kohdistuivat selkeästi pakkausten ympäristövaikutuksiin, eikä niillä luotu vaikutelmaa koko tuotteen ympäristövaikutuksista.

Kuluttaja-asiamiehen mukaan Arlan väite ilmastovaikutuksesta oli kuitenkin liian yleistävä. Yhtiön Keso-raejuustopakkauksessa kerrottiin, että kartonkikipolla on 60 prosenttia pienempi ilmastovaikutus kuin vanhalla muovisella purkilla.

Väitteen sisältöä ei kuitenkaan tarkennettu tämän enempää pakkauksessa. Väitteen alla kerrottiin verkkosivuosoite lisätietojen saamista varten.

Arlan väittämässä oli kuluttaja-asiamiehen mukaan ongelmallista se, ettei ilmastovaikutuksen käsitteelle ole yhtä vakiintunutta sisältöä. Laajimmillaan ilmastovaikutuksilla voidaan viitata tuotteen kaikkien mahdollisten erillisten ilmastovaikutusten kokonaisuuteen.

Arla tarkoitti ilmastovaikutuksella kasvihuonekaasupäästöjen yhteismäärää, jota mitataan hiilidioksidiekvivalenteilla. Tätä ei keskivertokuluttaja voinut pakkausta tarkastelemalla ymmärtää, vaan tieto olisi pitänyt itse etsiä yhtiön verkkosivuilta.

Arla on sitoutunut muuttamaan markkinointiaan kuluttaja-asiamiehen edellyttämällä tavalla. Yhtiö täsmentää heti ympäristöväittämien yhteydessä, mitä niillä kulloinkin konkreettisesti tarkoitetaan.

Lue myös: Näistä firmoista tehdään nyt kaikkein eniten valituksia kuluttajaviranomaisille

Atrian väitteet riittävän täsmällisiä

Sen sijaan Atrian väite pienemmästä hiilijalanjäljestä oli riittävän täsmällinen. Atria markkinoi lehdissä jauhelihaa kertomalla, että uuden pakkauksen hiilijalanjälki on 30 prosenttia pienempi kuin rasiapakkauksella, ja itse jauhelihapakkauksessa luki, että pakkauksessa on 50 prosenttia vähemmän muovia.

Kuluttaja-asiamiehen arvion mukaan väitteet olivat totuudenmukaisia eikä niillä johdettu kuluttajia harhaan.Atria tarkoitti markkinoinnissaan hiilidioksidiekvivalentteina mitattua hiilijalanjälkeä. Väitteet eivät kuluttaja-asiamiehen arvion mukaan antanut virheellistä kokonaiskuvaa pakkausten ympäristövaikutuksesta, koska ne vastasivat hiilijalanjäljen tyypillistä ja laajinta määritelmää.

Lisää aiheesta:

Finnair, Marimekko, Stockmann, Zalando – näin isot firmat hämäävät ostajiaFinnairille moitteita harhaanjohtavasta ympäristömarkkinoinnistaKKV: Aino-jäätelöitä markkinoitu harhaanjohtavastiNäin suomalaisyritykset ovat yrittäneet pestä toimintaansa vihreämmäksi kuin se onkaan – pian se voi olla historiaa Kuluttaja-asiamies puuttui Vattenfallin ympäristömarkkinointiinKuluttaja-asiamies antoi Fortumille noottia viherpesusta – tv-mainoksen väittämä oli "epämääräinen paremman tulevaisuuden lupaus"
KuluttaminenKuluttajatuotteetYmpäristöKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kuluttaminen
  • 11.11.08:44
    Verkkokauppa

    PostNord: Suomalaiset ostavat yhä enemmän ulkomaisista verkkokaupoista

  • 27.10.08:31
    Tilastokeskus

    Kuluttajien luottamus talouteen heikkeni

  • 21.10.15:36
    Talous

    Tämä asia torppaa suomalaisten kulutushalut: "Nyt ei uskota"

  • 15.10.09:54
    Talous

    Monella olisi tilastojen mukaan varaa kuluttaa, mutta miksi rahat jäävät tilille?

  • 29.9.09:29
    Talous

    Tuoreet luvut kuluttajien luottamuksesta julki