Kilpailu- ja kuluttajavirasto arvioi, että yritykset käyttävät toisinaan ympäristöväittämiä liian suurpiirteisesti tai perusteetta markkinoinnissaan. Virasto huomauttaa, että markkinoinnissa ei saa antaa totuudenvastaisia tai harhaanjohtavia tietoja eikä olennaisia tietoja saa jättää kertomatta.
Kuluttaja-asiamies on verrannut meijeriyhtiö Arlan ja lihayhtiö Atrian väitteitä pakkausten ympäristöystävällisyydestä. Arlan markkinointi kaipasi täsmennystä, mutta Atrian väitteille löytyi riittävät perustelut.
– Ympäristöteot näkyvät paljon markkinoinnissa, mutta on hyvä muistaa, että niistä kertominen vaatii erityistä tarkkuutta ja ymmärrystä, ettei lipsuta viherpesun tai yleistämisen puolelle, sanoo kuluttaja-asiamies Katri Väänänen tiedotteessa.
Hänen mukaansa kokonaisuudesta voi muodostua harhaanjohtava kuva, vaikka annetut tiedot olisivat sinänsä oikeita. Periaatteena on, että ympäristöväitteiden on oltava selviä, täsmällisiä ja ymmärrettäviä. Yrityksellä on oltava näyttöä väittämiensä tueksi.
– Kaiken markkinoinnin arvioinnin lähtökohtana on aina se kokonaisvaikutelma, joka kuluttajalle luodaan, Väänänen muistuttaa.
Lue myös: Haluatko ostaa tavaran yritykseltä, joka kunnioittaa luontoa ja ihmisoikeuksia? Näistä asioista tiedät varmasti, että tavara kannattaa jättää hyllylle
Atrian väitteet riittävän täsmällisiä
Sekä Atrian että Arlan selvityksistä kävi ilmi, että ilmastolaskelmissa oli huomioitu pakkausten koko elinkaari. Lisäksi markkinointiväitteet kohdistuivat selkeästi pakkausten ympäristövaikutuksiin, eikä niillä luotu vaikutelmaa koko tuotteen ympäristövaikutuksista.
