Kuluttajaviranomaisille tulevat yhteydenotot ovat suureksi osaksi peräisin muutamalta tietyltä alalta.
Kilpailu- ja kuluttajavirastolle (KKV) tulevien kuluttajien yhteydenottojen listaa johtavat energiasopimusten myyjät FI-Nergy Voima ja 365 Hankinta. Yhtiöt ovat myyneet sähköä kuluttajille epäselvillä sopimuksilla. Kesäkuussa verkkoyhtiöt ilmoittivat näiden myyntiyhtiöiden asiakkaille sähkön jakelun keskeytymisestä.
KKV:n mukaan yhtiöiden asiakkailla on ollut yhtiöissä useiden satojen eurojen ennakkomaksuja, joita Fi-Nergy Voima ja 365 Hankinta eivät ole heille palauttaneet. Kuluttaja-asiamies onkin ehdottanut työ- ja elinkeinoministeriölle, että sähkön ennakkolaskutus tulisi kieltää.
Mutta entä ne muut kuluttajia ärsyttäneet yritykset? Viraston lista ei kerro, miksi kuluttajat ovat ottaneet yhteyttä viranomaisiin. Joillakin yrityksillä on ollut aiemminkin vaikeuksia kuluttajaviranomaisten kanssa.
Lue myös: KKV havainnut huolestuttavan ilmiön: Verkkokauppojen myyjät yrittävät vetäytyä tilauksista lainvastaisin perustein
KKV:n mukaan listat sen saamista yhteydenotoista ovat suuntaa-antavia ja tiedot on syötetty järjestelmään käsin. Olennaista on kuhunkin yritykseen kohdistuvien yhteydenottojen kokoluokka ja yritysten välinen järjestys.
Lisäksi operaattoreita ja autokauppoja
Top 10 -listalla on kolme suurta operaattoria. Operaattoreista tehtyjen yhteydenottojen määrä kutistuu kun sitä verrataan asiakasmääriin.