Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Näistä firmoista tehdään nyt kaikkein eniten valituksia kuluttajaviranomaisille

2:15Kuluttajan muistisäännöt verkkokaupassaVerkkokauppa kasvaa jatkuvasti. Mitä pitää muistaa, kun tekee ostoksia netissä? Asiasta kertomassa Kilpailu- ja kuluttajaviraston lakimies Kristiina Vainio.
Julkaistu 31.08.2021 11:48

MTV LIFESTYLE – KAUPPALEHTI

Kuluttajaviranomaisille tulevat yhteydenotot ovat suureksi osaksi peräisin muutamalta tietyltä alalta.

Kilpailu- ja kuluttajavirastolle (KKV) tulevien kuluttajien yhteydenottojen listaa johtavat energiasopimusten myyjät FI-Nergy Voima ja 365 Hankinta. Yhtiöt ovat myyneet sähköä kuluttajille epäselvillä sopimuksilla. Kesäkuussa verkkoyhtiöt ilmoittivat näiden myyntiyhtiöiden asiakkaille sähkön jakelun keskeytymisestä.

KKV:n mukaan yhtiöiden asiakkailla on ollut yhtiöissä useiden satojen eurojen ennakkomaksuja, joita Fi-Nergy Voima ja 365 Hankinta eivät ole heille palauttaneet. Kuluttaja-asiamies onkin ehdottanut työ- ja elinkeinoministeriölle, että sähkön ennakkolaskutus tulisi kieltää.

Mutta entä ne muut kuluttajia ärsyttäneet yritykset? Viraston lista ei kerro, miksi kuluttajat ovat ottaneet yhteyttä viranomaisiin. Joillakin yrityksillä on ollut aiemminkin vaikeuksia kuluttajaviranomaisten kanssa.

Lue myös: KKV havainnut huolestuttavan ilmiön: Verkkokauppojen myyjät yrittävät vetäytyä tilauksista lainvastaisin perustein

KKV:n mukaan listat sen saamista yhteydenotoista ovat suuntaa-antavia ja tiedot on syötetty järjestelmään käsin. Olennaista on kuhunkin yritykseen kohdistuvien yhteydenottojen kokoluokka ja yritysten välinen järjestys.

Lisäksi operaattoreita ja autokauppoja

Top 10 -listalla on kolme suurta operaattoria. Operaattoreista tehtyjen yhteydenottojen määrä kutistuu kun sitä verrataan asiakasmääriin.

Kun lasketaan yhteen esimerkiksi Telian kännykkä- laajakaista ja tv-sopimukset nousee sopimusten määrä miljooniin. Viisisataa valitusta on asiakasmääriin verrattuna varsin vähän vaikka osa asiakkaista onkin yrityksiä.

Erityisen paljon näyttävät valituksia keräävän autokaupat. Kymmenen kärjessä on käytettyihin autoihin erikoistuneet Kamux ja Saka, eli Suomen Autokauppa Oy sekä Rinta-Jouppi.

Pikavippiyhtiöistä on listalle noussut J.W.-Yhtiöt. Se on tänäkin vuonna joutunut asioimaan KKV:n kanssa.

Kuluttaja-asiamies kertoi syksyllä 2019 harkitsevansa ryhmäkanteen nostamista J.W.-Yhtiöiden myöntämistä 2 000 euron Suomilimiitti-tililuotoista. Kuluttaja-asiamiehen mukaan tileillä oli kohtuuttomat luottokustannukset. Keväällä kuluttaja-asiamies, J.W.-Yhtiöt sekä perintätoimisto WestStar ja yhtiö pääsivät asiasta sopimukseen.

Valituksia näyttää keräävän myös elektroniikkakauppa. Gigantti on sijalla viisi. Sitä liikevaihdoltaa noin puolet pienempi Power-ketju on 182 aivan kymmenen kärjen tuntumassa, eli sijalla 11.

Valitusten kymmenen kärki

Kilpailu- ja kuluttajaviranomaisille tehdyt yhteydenotot 1.2.–31.7.2021

  1. Fi-Nergy Voima (703)
  2. 365 Hankinta (591)
  3. Telia (525)
  4. Kamux (517)
  5. Gigantti (478)
  6. Elisa (409)
  7. Suomen Autokauppa, Saka (347)
  8. J.W.-Yhtiöt (332)
  9. DNA (270)
  10. Rinta-Joupin Autoliike (192)

Lue myös: Näetkö sinäkin somessa epäilyttävän osuvia mainoksia? Unohda salakuuntelu – todellinen syy on vieläkin katalampi

Lisää aiheesta:

"Ei ole kyse mistään perusteettomista saatavista" – näin kohusähköyhtiö vastaaSähköyhtiö lähetti aiheettomia laskuja useille asiakkaille – KKV pyytää poliisia tutkimaanMuuttiko sähköyhtiö sopimustasi kesken kaiken tai saitko painostavan myyntipuhelun? – Näistä yhtiöistä eniten valituksia viranomaiselleMTV selvitti: Näistä yrityksistä on tehty eniten valituksia kilpailu- ja kuluttajavirastolle alkuvuoden aikana Saitko tällaisen sähkölaskun postissa? Älä vain mene maksamaan!Ilmiö yleistyy: Autoliikkeet vaativat asiakkailtaan korvauksia yhä useammin – näistä firmoista eniten yhteydenottoja vuonna 2020
KuluttajariidatAutotDigiKotiSähköKauppalehtiLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Kuluttajariidat
  • 12.10.19:08
    Lentäminen

    Lentokone oli myöhässä: Matkustajat myöhästyivät junasta ja vaativat 72 euroa korvauksia – näin kävi

  • 21.9.07:35
    Autokauppa

    Kuluttaja osti käytetyn Mersun vuonna 2022 – ilmoitti viasta yli kaksi vuotta myöhemmin ja vaati kaupan purkua

  • 7.9.19:09
    Autokauppa

    Kuluttaja osti käytetyn Bemarin, joka hajosi jo kotimatkalla – Kuluttajariitalautakunta ei suosittanut hyvitystä kuluista

  • 2.9.05:03
    Raha

    Äiti lähti kasvottomaksi digiyrittäjäksi, kertoo tienanneensa 50 000 euroa: "Muutama ystäväni tietää"

  • 31.8.19:08
    Autokauppa

    Kuluttaja osti käytetyn Jaguarin – sai kaupan jälkeen todella pysäyttävän tiedon