Näistä firmoista tehdään nyt kaikkein eniten valituksia kuluttajaviranomaisille

Kuluttajan muistisäännöt verkkokaupassa 2:15
Verkkokauppa kasvaa jatkuvasti. Mitä pitää muistaa, kun tekee ostoksia netissä? Asiasta kertomassa Kilpailu- ja kuluttajaviraston lakimies Kristiina Vainio.

Kuluttajaviranomaisille tulevat yhteydenotot ovat suureksi osaksi peräisin muutamalta tietyltä alalta.

Kilpailu- ja kuluttajavirastolle (KKV) tulevien kuluttajien yhteydenottojen listaa johtavat energiasopimusten myyjät FI-Nergy Voima ja 365 Hankinta. Yhtiöt ovat myyneet sähköä kuluttajille epäselvillä sopimuksilla. Kesäkuussa verkkoyhtiöt ilmoittivat näiden myyntiyhtiöiden asiakkaille sähkön jakelun keskeytymisestä.

KKV:n mukaan yhtiöiden asiakkailla on ollut yhtiöissä useiden satojen eurojen ennakkomaksuja, joita Fi-Nergy Voima ja 365 Hankinta eivät ole heille palauttaneet. Kuluttaja-asiamies onkin ehdottanut työ- ja elinkeinoministeriölle, että sähkön ennakkolaskutus tulisi kieltää.

Mutta entä ne muut kuluttajia ärsyttäneet yritykset? Viraston lista ei kerro, miksi kuluttajat ovat ottaneet yhteyttä viranomaisiin. Joillakin yrityksillä on ollut aiemminkin vaikeuksia kuluttajaviranomaisten kanssa.

KKV:n mukaan listat sen saamista yhteydenotoista ovat suuntaa-antavia ja tiedot on syötetty järjestelmään käsin. Olennaista on kuhunkin yritykseen kohdistuvien yhteydenottojen kokoluokka ja yritysten välinen järjestys.

Lisäksi operaattoreita ja autokauppoja

Top 10 -listalla on kolme suurta operaattoria. Operaattoreista tehtyjen yhteydenottojen määrä kutistuu kun sitä verrataan asiakasmääriin.

Kun lasketaan yhteen esimerkiksi Telian kännykkä- laajakaista ja tv-sopimukset nousee sopimusten määrä miljooniin. Viisisataa valitusta on asiakasmääriin verrattuna varsin vähän vaikka osa asiakkaista onkin yrityksiä.

Erityisen paljon näyttävät valituksia keräävän autokaupat. Kymmenen kärjessä on käytettyihin autoihin erikoistuneet Kamux ja Saka, eli Suomen Autokauppa Oy sekä Rinta-Jouppi.

Pikavippiyhtiöistä on listalle noussut J.W.-Yhtiöt. Se on tänäkin vuonna joutunut asioimaan KKV:n kanssa.

Kuluttaja-asiamies kertoi syksyllä 2019 harkitsevansa ryhmäkanteen nostamista J.W.-Yhtiöiden myöntämistä 2 000 euron Suomilimiitti-tililuotoista. Kuluttaja-asiamiehen mukaan tileillä oli kohtuuttomat luottokustannukset. Keväällä kuluttaja-asiamies, J.W.-Yhtiöt sekä perintätoimisto WestStar ja yhtiö pääsivät asiasta sopimukseen.

Valituksia näyttää keräävän myös elektroniikkakauppa. Gigantti on sijalla viisi. Sitä liikevaihdoltaa noin puolet pienempi Power-ketju on 182 aivan kymmenen kärjen tuntumassa, eli sijalla 11.

Valitusten kymmenen kärki

Kilpailu- ja kuluttajaviranomaisille tehdyt yhteydenotot 1.2.–31.7.2021

  1. Fi-Nergy Voima (703)
  2. 365 Hankinta (591)
  3. Telia (525)
  4. Kamux (517)
  5. Gigantti (478)
  6. Elisa (409)
  7. Suomen Autokauppa, Saka (347)
  8. J.W.-Yhtiöt (332)
  9. DNA (270)
  10. Rinta-Joupin Autoliike (192)

Lue myös:

    Uusimmat