Kilpailu- ja kuluttajavirasto KKV:n mukaan Aino-jäätelöiden markkinointi on ollut osin harhaanjohtavaa.
Kuluttaja-asiamies on ottanut syyniin Aino-jäätelön pakkausväittämät, Kilpailu- ja kuluttajavirasto KKV tiedottaa. KKV:n mukaan vastuullinen-termiä käytettiin Aino-jäätelön markkinoinnissa liian suurpiirteisesti ja erilaisia ympäristövaikutuksia tuotiin esiin harhaanjohtavalla tavalla. Jäätelö valmistava Froneri Finland on kuluttaja-asiamiehen vaatimuksesta luvannut korjata markkinointiaan.
– Vastuullisuus- ja ympäristöväittämien kanssa on oltava todella tarkka. Hyvät teot saa tietenkin tuoda markkinoinnissa esiin, mutta kaikkien on noudatettava samoja sääntöjä, ettei viherpesulle jää jalansijaa, toteaa kuluttaja-asiamies Katri Väänänen tiedotteessa.
Lue myös: Prime-juomien hinta laskee Suomessa merkittävästi
Liian laveita väitteitä vastuullisuudesta
Kuluttaja-asiamiehen mukaan väitteet Aino-jäätelön pakkauksen vastuullisuudesta olivat liian yleistäviä, sillä väitteissä itsessään tai niiden välittömässä läheisyydessä ei täsmennetty niiden merkitystä. Markkinoinnissa korostettiin vastuullisempaa pakkausta ja pakkauksen ympäristövaikutuksia. Jäätelöpakkausten lisäksi vastuullisuutta markkinointiin televisiokanavilla, verkkosivuilla, lehdissä ja sosiaalisen median kanavissa.
