Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Haluatko ostaa tavaran yritykseltä, joka kunnioittaa luontoa ja ihmisoikeuksia? Näistä asioista tiedät varmasti, että tavara kannattaa jättää hyllylle

15:53Mistä tietää, että tavara on tehty vastuullisesti? Onko yritysten vastuullisuuspuhe vain markkinointia? MTV kysyy kiperät kysymykset asiantuntijaltaMistä tietää, että tavara on tehty vastuullisesti? Onko yritysten vastuullisuuspuhe vain markkinointia? MTV kysyi kiperät kysymykset asiantuntijalta
Julkaistu 02.11.2021 05:48

Salla Laurila

Vastuullinen tuottaminen ottaa huomioon ilmasto- ja ihmisoikeuskysymykset. Jos niiden varmistamisesta ei ole saatavilla runsaasti tietoa, hälytyskellojen pitäisi soida.

Ihmisoikeuksien kunnioittaminen on pitkälti yritysten omallatunnolla, vaikka YK:n yrityksiä ja ihmisoikeuksia koskevissa periaatteissa yritysten tulee välttää loukkaamasta ihmisoikeuksia.

Vastuullinen yritys selvittää oman toimintansa negatiivisia vaikutuksia, minimoi niitä, raportoi niistä läpinäkyvästi ja pyrkii jatkuvasti parantamaan vastuullisuuttaan.

– Kyllä on täysin mahdollista olla polkematta ihmisoikeuksia, mutta globaalissa maailmassa, jossa arvoketjut ovat hurjan pitkiä ja usein läpinäkymättömiä, on tavallista, että ne eivät ole täysin kunnossa, sanoo vastuullisuusasiantuntija Maija Lumme Eettisen kaupan puolesta ry:stä.

Pitkät arvoketjut ovat perinteisesti etenkin elektroniikkateollisuuden ja vaateteollisuuden ongelma.

Lue myös: Yle: Reima lopettaa yhteistyön kiinalaisyrityksen kanssa: Yhdistetty mahdolliseen pakkotyöhön

Lumme antaa vinkkinsä kuluttajalle, joka haluaa tehdä parempia valintoja.

– Ensiksi kannattaa miettiä, tarvitsenko tätä, mitä olen ostamassa. Kun sen jättää ostamatta, se on oikea ympäristöteko. Myös googlettamalla löytää tietoja, esimerkiksi Finnwatchin sivuilla tai Eetti ry:n sivuilta. 

– Jos ei tiedetä lainkaan, missä vaate on valmistettu, mistä materiaaleista, mitä yritys tekee huolehtiakseen, että asiat ovat kunnossa, voi aika turvallisin mielin jättää vaatteen kauppaan. Tarvitaan paljon rehellistä läpinäkyvää raportointia siitä, mitä ongelmia ketjussa on. Melkein kaikessa on parannettavaa. Jos yritys antaa ymmärtää, että kaikki on erittäin hyvin, silloin voi pistää hälytyskellot soimaan.

Korulauseita? Viherpesua?

Lumme muistuttaa, että pelkkä viestintä ei riitä takaamaan vastuullista tuotetta. Kuluttajan pitäisi osata erottaa todellinen vastuullisuus yritysten korulauseista ja suoranaisesta viherpesusta.

– Läpinäkyvyys on ensimmäinen askel. Pelkkä viestintä ei riitä, vaan tarvitaan valvontaa, jolla voidaan näyttää todeksi, että arvoketjussa ihmisoikeudet käyvät toteen.

Lue myös: Ennen yritys saattoi korostaa isänmaallisuutta, nykyään se osallistuu Pride-viikolle – "Ajan henki toisenlainen"

– Esimerkiksi kerrotaan, että ollaan hiilineutraaleja, mutta raportoidaankin vain oman toiminnan päästöt eikä koko arvoketjua. Esimerkiksi vaate tai elektroniikkateollisuudessa suuri osa päästöistä syntyy muualla kuin Suomessa eikä niitä lasketa oman toiminnan päästöiksi. Jos keskitytään vain positiiviseen ja jätetään isot negatiiviset vaikutukset kertomatta, se on lähes poikkeuksetta viherpesua. 

Velvoittavaa lakia kaivataan

Kuluttaja voi valinnoillaan vaikuttaa, mutta todellinen muutos saadaan aikaan lainsäädännöllä. Siksi on Lummen mukaan hyvä, että EU-komissio on luomassa uutta lakia, joka velvoittaisi yrityksiä noudattamaan ihmisoikeuksia. 

– Tällä hetkellä, jos suomalaisen yrityksen alihankkija ei kunnioita ihmisoikeuksia, suomalaisyritys ei ole vastuussa. Toivottavasti lakiesityksessä on toivottavasti mukana myös sanktio jolla saataisiin vipuvoimaa siihen, ei pelkästään kauniita ajatuksia, vaan oikeasti velvoittavaa. 

Lue myös: Tunnettu muotitalo myrskyn silmässä: polttaa kymmenien miljoonien arvosta tuotteitaan vuosittain – viherpesuyritykset eivät vakuuta

Velvoittava laki tekisi kilpailutilanteesta reilumman vastuullisille yrityksille. 

– Säännöt pitäisi saada kuntoon, jotta tilanne olisi reilu heidän kannaltaan, jotka haluavat toimia vastuullisesti.

Lisää aiheesta:

Vastuullisuus on muotisana, jota monet hyödyntävät ilman perusteita – moni suomalainen vaatebrändi pulassaOnko Made in Bangladesh -merkintä vaatteessa varoitusmerkki ostajalle? – "Ei ole reilua sälyttää vastuuta kuluttajalle"Näin suomalaisyritykset ovat yrittäneet pestä toimintaansa vihreämmäksi kuin se onkaan – pian se voi olla historiaa EU haluaa puuttua vastuuttomaan yritystoimintaan, uusia toimia tekeillä – "Voi tarkoittaa pikamuodin loppua"Suomen olympia-asut tekee yritys, jonka vastuullisuuspisteet rypevät pohjamudissa – tämä Luhdan vaatteiden tuotanto-oloista tiedetäänKauppareissulla luontopolkuja ja hyönteishotelleja, mutta halpislenkkareiden tuotanto-oloista ei saa tarkkoja tietoja: Mitä kauppaketju tarkoittaa, kun se puhuu vastuullisuudesta?
Yritykset ja bränditEkologisuusIhmisoikeudetEUMTV Uutiset LiveKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Yritykset ja brändit
  • Eilen20:15
    Media

    Iltalehti alkoi veloittaa lukijoita, jotka kieltäytyvät kohdennetusta mainonnasta

  • Eilen10:05
    Aktia Pankki

    Aktia Pankille uusi toimitusjohtaja

  • Eilen09:44
    Junat

    Junaliikenne Oulun ja Rovaniemen välillä poikki

  • Eilen05:49
    Talous

    Akava haluaa myllätä yritystuet: Maatalous keskitettävä Etelä-Suomeen

  • Eilen05:02
    Espoo

    Kauppakärryt "karkaavat" Espoossa – suivaantunut Satu sanoo suorat sanat