Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Kuluttaja-asiamies antoi Fortumille noottia viherpesusta – tv-mainoksen väittämä oli "epämääräinen paremman tulevaisuuden lupaus"

EPA-EFE/MAURI RATILAINEN
Julkaistu 31.08.2022 15:16

MTV UUTISET – STT

Suomessa tehdyn tutkimuksen mukaan ympäristövaikutuksista kerrotaan mainoksissa usein vain hyvin yleisellä tasolla.

Kuluttaja-asiamies on puuttunut energiayhtiö Fortumin epämääräiseen ympäristömarkkinointiin.

Kuluttaja-asiamiehen mukaan Fortumin Äiti Maa -televisiomainoksen luoma kokonaisvaikutelma oli harhaanjohtava, sillä se antoi liian myönteisen ja yksipuolisen kuvan yrityksen ympäristövaikutuksista.

Mainoksessa katsojalle luodaan kokonaisvaikutelmaa, jonka mukaan Fortumin toiminnalla on voimakkaasti myönteinen ympäristövaikutus.

Mielikuva Fortumin ympäristöystävällisyydestä jäi kuluttaja-asiamiehen mukaan mainoksessa kuitenkin epämääräiseksi.

–  Mainoksen väittämä on epämääräinen paremman tulevaisuuden lupaus, joka jättää positiivisen mielikuvan, mutta ei anna kuluttajalle todellista tietoa ympäristöystävällisten valintojen tueksi, sanoo kuluttaja-asiamies Katri Väänänen tiedotteessa.

Fortum sitoutui korjaamaan toimiaan kuluttaja-asiamiehen vaatimalla tavalla.

Suomalaisissa mainoksissa paljon korjattavaa

Aiemmin tänä kesänä Suomen ympäristökeskus (Syke) julkaisi tutkimuksen, jonka mukaan jopa puolet suomalaisista mainoksista kertoi tuotteen tai palvelun ympäristövaikutuksista vain hyvin yleisellä tasolla.

Tutkimuksen mukaan mainosten väitteissä tuotiin esille esimerkiksi vastuullisuutta, ekologisuutta, luonnonmukaisuutta ja ympäristöystävällisyyttä, mutta vain kahdeksassa prosentissa tutkituista mainoksista oli laskentatuloksia tai täsmennettyä tietoa väitteiden tueksi.

Markkinoinnissa ei saa antaa totuudenvastaisia tai harhaanjohtavia tietoja, eikä väitteillä saa johtaa kuluttajia harhaan.

Ympäristömarkkinointi on viime vuosina näkynyt kuluttaja-asiamiehen toiminnassa yhä vahvemmin, kuluttaja-asiamies kertoo. Tällä hetkellä vireillä on esimerkiksi sähköyhtiö Vattenfallin ympäristömarkkinointia koskeva tapaus, jonka käsittely on vielä kesken.

Lisää aiheesta:

Finnair, Marimekko, Stockmann, Zalando – näin isot firmat hämäävät ostajiaFinnairille moitteita harhaanjohtavasta ympäristömarkkinoinnistaKKV: Aino-jäätelöitä markkinoitu harhaanjohtavastiKuluttaja-asiamies puuttui Vattenfallin ympäristömarkkinointiinTutkimus syynäsi mainosten ympäristöväitteitä – seassa paljon harhaanjohtavia yleistyksiäKuluttaja-asiamies peräänkuuluttaa tarkkuutta markkinoinnin ympäristöväittämiin – "Vaatii ymmärrystä, ettei lipsuta viherpesun puolelle"
FortumMainontaKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Fortum
  • 23.8.17:14
    Ydinvoima

    Loviisan ydinvoimalan huollossa sattui vahinko

  • 15.8.10:30
    Talous

    Matalat sähkön hinnat painoivat Fortumin tulosta

  • 29.4.18:35
    Talous

    Fortum avasi MTV:lle uusia Uniper- ja ydinvoimasuunnitelmia – "Vähintään 10 vuoden päästä voisi olla käynnissä"

  • 13.4.11:11
    Uniper

    FT: Fortum kiinnostunut ostamaan osuuden Uniperista

  • 24.3.15:39
    Talous

    Analyysi: Suomalaisten pitää maksaa ydinvoimalasta tai sietää riski heiluvasta sähkön hinnasta