Suomessa tehdyn tutkimuksen mukaan ympäristövaikutuksista kerrotaan mainoksissa usein vain hyvin yleisellä tasolla.
Kuluttaja-asiamies on puuttunut energiayhtiö Fortumin epämääräiseen ympäristömarkkinointiin.
Kuluttaja-asiamiehen mukaan Fortumin Äiti Maa -televisiomainoksen luoma kokonaisvaikutelma oli harhaanjohtava, sillä se antoi liian myönteisen ja yksipuolisen kuvan yrityksen ympäristövaikutuksista.
Mainoksessa katsojalle luodaan kokonaisvaikutelmaa, jonka mukaan Fortumin toiminnalla on voimakkaasti myönteinen ympäristövaikutus.
Mielikuva Fortumin ympäristöystävällisyydestä jäi kuluttaja-asiamiehen mukaan mainoksessa kuitenkin epämääräiseksi.
– Mainoksen väittämä on epämääräinen paremman tulevaisuuden lupaus, joka jättää positiivisen mielikuvan, mutta ei anna kuluttajalle todellista tietoa ympäristöystävällisten valintojen tueksi, sanoo kuluttaja-asiamies Katri Väänänen tiedotteessa.
Fortum sitoutui korjaamaan toimiaan kuluttaja-asiamiehen vaatimalla tavalla.
Suomalaisissa mainoksissa paljon korjattavaa
Aiemmin tänä kesänä Suomen ympäristökeskus (Syke) julkaisi tutkimuksen, jonka mukaan jopa puolet suomalaisista mainoksista kertoi tuotteen tai palvelun ympäristövaikutuksista vain hyvin yleisellä tasolla.
