Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Kuluttaja-asiamies puuttui Vattenfallin ympäristömarkkinointiin

7:40Hiilinieluista puhutaan kaikkialla – ympäristötoimittajamme kertoo mistä hiilinielussa kyseKatso video: Hiilinieluista puhutaan kaikkialla, mutta mistä siinä on kyse?
Julkaistu 15.12.2022 15:29

MTV UUTISET – STT

Kuluttaja-asiamies on puuttunut energiayhtiö Vattenfallin ympäristömarkkinointiin ja todennut yhtiön mainonnassa annetut lupaukset fossiilivapaudesta liian laveiksi, tiedottaa Kilpailu- ja kuluttajavirasto.

Kuluttaja-asiamies tarkasteli Vattenfallin tv-mainosta, joka luo mielikuvaa yrityksen ympäristöystävällisyydestä muun muassa ilmauksella "fossiilivapaa elämä yhden sukupolven aikana".

Televisiomainoksen väite on kuluttaja-asiamiehen näkemyksen mukaan tosiasiaväite, joka on pystyttävä todentamaan oikeaksi luotettavalla tavalla.

Perusteita on tuotava esiin jo mainoksessa itsessään, eikä tähän riitä esimerkiksi pelkkä verkkosivuosoite.

–  Mainoksen pääviesti ympäristöystävällisyydestä ja paremmasta tulevaisuudesta ei voi perustua mielikuvien maalailuun. Jos markkinoidaan yrityksen tavoitteita, se on tehtävä selväksi, eikä tavoitteita voi esittää faktoina, toteaa kuluttaja-asiamies Katri Väänänen tiedotteessa.

Vattenfall on sitoutunut korjaamaan ympäristömarkkinointiaan.

Lue myös: Uusi kierrätysvelvoite tuo lisäkustannuksia suomalaiskoteihin – näin vältyt laskulta

Nämä ovat tärkeimmät kuluttajan valinnat torjua ilmastokriisiä: "Kasviksia reilusti lisää – öljylämmitys, siitä kiireesti pois"

Lisää aiheesta:

Finnair, Marimekko, Stockmann, Zalando – näin isot firmat hämäävät ostajiaFinnairille moitteita harhaanjohtavasta ympäristömarkkinoinnistaKKV: Aino-jäätelöitä markkinoitu harhaanjohtavasti"Vihreä, hiilineutraali ja fossiilivapaa" – ympäristöväittämiä käytetään huolimattomasti, moittii KeskuskauppakamariKuluttaja-asiamies antoi Fortumille noottia viherpesusta – tv-mainoksen väittämä oli "epämääräinen paremman tulevaisuuden lupaus"Kuluttaja-asiamies peräänkuuluttaa tarkkuutta markkinoinnin ympäristöväittämiin – "Vaatii ymmärrystä, ettei lipsuta viherpesun puolelle"
MainontaYmpäristöKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Mainonta
  • 3.9.11:15
    Sosiaalinen media

    Poliisihallitus puuttui somevaikuttajien rahapelimarkkinointiin

  • 23.7.09:17
    Sosiaalinen media

    MEN: Somevaikuttajilla menevät mainokset ja oma sisältö sekaisin

  • 8.7.10:47
    Lapset

    Piirroshahmot pois pillimehuista ja lastenateria loppuu – lapsiin kohdistuva markkinointi muuttuu

  • 30.6.11:58
    Sosiaalinen media

    Tiktok-mainos sai huomautuksen ihmisarvoa loukkaavasta sisällöstä – "Olisi suotavaa, että poistetaan"

  • 29.6.14:48
    TV-ohjelmat

    Näin arjesta tutut ääninäyttelijät nousivat koko Suomen tietoisuuteen – "Ainahan ääneni on ollut vähän erikoinen"