Kuluttaja-asiamies on puuttunut lentoyhtiö Finnairin markkinoinnissaan käyttämään ympäristöväittämään. Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan Finnair on sitoutunut korjaamaan markkinointiaan.
Kuluttaja-asiamies kiinnitti vuosi sitten huomiota Finnairin markkinoinnissaan käyttämään ympäristöväittämään ”hankimme uusiutuvaa lentopolttoainetta, joka vähentää kasvihuonekaasupäästöjä jopa 80 % –tavoitteenamme on olla täysin hiilineutraali vuonna 2045”.
Mainosta esitettiin laajalti eri markkinointikanavissa, muun muassa Twitterissä (nykyisin X), Facebookissa, Helsingin Sanomissa sekä Finnairin Instagram-tilillä.
Mainoskuvituksessa käytettiin ympäristöystävällisyyttä korostavaa kuvaa maapallosta ja lentokoneesta, jonka lentoreittiä seuraa vihreä juova.
Lue myös: Ilmastosystävällinen, hiilineutraali ja kompensoitu – vihermarkkinabisnes rehottaa, mutta pian se voi olla historiaa
Väärin ymmärtämisen riski suuri
Finnair ympäristöväittämä antoi kuluttaja-asiamiehen mukaan harhaanjohtavan kuvan yrityksen lentomatkustamisen myönteisistä ympäristövaikutuksista.
– Finnairin ympäristöväittämän perusteella kuluttaja ei voi tietää, mikä merkitys markkinoinnin pääviestinä käytetyllä uusiutuvan lentopolttoaineen hankinnalla on Finnairin kokonaispäästöihin, kuluttaja-asiamies toteaa tiedotteessaan.
