Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Finnairille moitteita harhaanjohtavasta ympäristömarkkinoinnista

2:04Viherväitteet rehottavat markkinoilla - pian ne voivat kuitenkin olla historiaaKatso myös: Viherväitteet rehottavat markkinoilla – pian ne voivat kuitenkin olla historiaa
Julkaistu 12.02.2024 12:57
Toimittajan kuva
Kati Hyttinen

kati.hyttinen@mtv.fi

Kuluttaja-asiamies on puuttunut lentoyhtiö Finnairin markkinoinnissaan käyttämään ympäristöväittämään. Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan Finnair on sitoutunut korjaamaan markkinointiaan.

Kuluttaja-asiamies kiinnitti vuosi sitten huomiota Finnairin markkinoinnissaan käyttämään ympäristöväittämään ”hankimme uusiutuvaa lentopolttoainetta, joka vähentää kasvihuonekaasupäästöjä jopa 80 % –tavoitteenamme on olla täysin hiilineutraali vuonna 2045”.

Mainosta esitettiin laajalti eri markkinointikanavissa, muun muassa Twitterissä (nykyisin X), Facebookissa, Helsingin Sanomissa sekä Finnairin Instagram-tilillä.

Mainoskuvituksessa käytettiin ympäristöystävällisyyttä korostavaa kuvaa maapallosta ja lentokoneesta, jonka lentoreittiä seuraa vihreä juova.

Lue myös: Ilmastosystävällinen, hiilineutraali ja kompensoitu – vihermarkkinabisnes rehottaa, mutta pian se voi olla historiaa

Väärin ymmärtämisen riski suuri

Finnair ympäristöväittämä antoi kuluttaja-asiamiehen mukaan harhaanjohtavan kuvan yrityksen lentomatkustamisen myönteisistä ympäristövaikutuksista.

– Finnairin ympäristöväittämän perusteella kuluttaja ei voi tietää, mikä merkitys markkinoinnin pääviestinä käytetyllä uusiutuvan lentopolttoaineen hankinnalla on Finnairin kokonaispäästöihin, kuluttaja-asiamies toteaa tiedotteessaan.

Katri Väänänen

– Mainoksesta ei esimerkiksi käynyt ilmi, kuinka suuri hankinta on suhteellisesti, mihin väittämällä verrataan tai mihin ajanjaksoon se liittyy. Markkinoinnissa korostettu väite voitiin ymmärtää jopa niin, että Finnair olisi siirtynyt kokonaan uusiutuvan lentopolttoaineen käyttöön ja Finnairin päästöt kokonaisuudessaan vähenisivät 80 %.

Finnairin selvityksestä kuluttaja-asiamiehelle ilmeni, että vuonna 2022 uusiutuvan lentopolttoaineen prosenttiosuus kaikista Finnairin käyttämistä polttoaineista oli kuitenkin vain noin 0,2 %.  

Lue myös juttu joulukuulta: Lentomatkustaminen on historiallisen suosittua – ensi vuonna rikotaan ennätyksiä

Väittämiä avattiin pikkuprintissä

Sosiaalisessa mediassa mainosväittämien yhteydessä oli linkki Finnairin asiakaslehden taustoittavaan artikkeliin.

Kampanjan printtimainoksissa väittämän lisätietoja avattiin pikkuprintissä.  

– Ympäristöväittämää tukevat perustelut ja lisätiedot eivät voi olla usean klikkauksen ja linkin päässä itse väittämästä, Väänänen huomauttaa.  

– Markkinointi on suunniteltava niin, ettei kuluttaja voi tulla huomaamattaan ohittaneeksi väittämää koskevaa täsmennystä.

Jätti kertomatta kuluttajan kannalta olennaisia tietoja

Kuluttaja-asiamies totesi, että Finnair ei esittänyt tekemänsä ympäristöväittämän laajuutta ja rajoja markkinoinnissaan riittävän selvästi ja näin ollen jätti kertomatta kuluttajan kannalta olennaisia tietoja.

–Epämääräiset ympäristöväittämät eivät auta kuluttajia tekemään aidosti ympäristöystävällisiä valintoja. Viherpesun torjuminen on yhä tärkeämpää ja tätä tulee avittamaan myös valmisteilla oleva EU-lainsäädäntö, Väänänen toteaa.

Lue myös: Finnair aloittaa lennot Viron Tarttoon

Finnair sitoutuu korjaamaan markkinointiaan

Finnair sitoutuu kuluttaja-asiamiehen tiedotteen mukaan siihen, että se ei luo ympäristömarkkinoinnillaan harhaanjohtavaa kokonaisvaikutelmaa lentomatkustamisen ympäristövaikutuksista.

Lisäksi se lupaa käyttää ympäristömarkkinoinnissaan vain sellaisia kasvihuonekaasupäästöjä koskevia ympäristöväittämiä ja ilmauksia, jotka ovat selkeitä ja tarkkarajaisia.

Lisää aiheesta:

Finnair, Marimekko, Stockmann, Zalando – näin isot firmat hämäävät ostajiaKKV: Aino-jäätelöitä markkinoitu harhaanjohtavastiNäin suomalaisyritykset ovat yrittäneet pestä toimintaansa vihreämmäksi kuin se onkaan – pian se voi olla historiaa "Vihreä, hiilineutraali ja fossiilivapaa" – ympäristöväittämiä käytetään huolimattomasti, moittii KeskuskauppakamariKuluttaja-asiamies puuttui Vattenfallin ympäristömarkkinointiinKuluttaja-asiamies peräänkuuluttaa tarkkuutta markkinoinnin ympäristöväittämiin – "Vaatii ymmärrystä, ettei lipsuta viherpesun puolelle"
FinnairMainontaLifestyleYmpäristöLentäminenLentoyhtiötTalous

Tuoreimmat aiheesta

Finnair
  • 1.11.07:14
    Lentoyhtiöt

    Finnair ei suostunut kuljettamaan pyörätuolia matkustamossa – asiakas syytti syrjinnästä

  • 30.10.09:37
    Talous

    Työtaistelut sulattivat Finnairin tuloksesta 18 miljoonaa euroa

  • 22.10.14:09
    Lentäminen

    Finnair: Uutta tietoa ja rajut luvut penkkikriisistä

  • 19.10.16:24
    Kotimaa

    Finnair siirtää matkustajia lennolta toiselle myös maanantaina

  • 18.10.16:25
    Ilmailuala

    Finnairilla yhä lentoperuutuksia lauantaina, sunnuntaina satoja matkustajia siirretään eri lennoille