Kuluttaja-asiamies: Koulussa jaettaviin mainoksiin kysyttävä lupa kotoa

Kuluttaja-asiamiehen mukaan lapsille ei saa jakaa mainoksia ilman, että vanhemmilta kysytään siihen lupa etukäteen. Esimerkiksi mainoksia sisältävien lehtien jakamiseen päiväkodeissa ja kouluissa on pyydettävä suostumus kotoa samaan tapaan kuin koulukuvauksiin.

-Vanhemmilla on lapsen kasvattajina oikeus päättää perheen hankinnoista sekä myös lasten taskurahojen käytöstä, katsoo kuluttaja-asiamies markkinatuomioistuimeen jätetyssä hakemuksessa, jossa vaaditaan Family 2000 -lehden jakelun kieltämistä kouluissa ja päiväkodeissa. Kuluttaja-asiamies puuttui itse viime vuonna saman lehden toimintaan. Jakelu ei kuitenkaan loppunut, vaan lehden julkaisijan nimi vaihtui yksityisestä mainostoimistosta yhdistykseksi.

Kuluttaja-asiamiehen toimistossa lehti arvioidaan puhtaasti kaupalliseksi tuotteeksi. Se sisältää normaalien mainosten lisäksi myös tekstimainonnan luonteisia artikkeleja esimerkiksi kotibileisiin sopivista tarjoiluista, kosmetiikasta ja ihonhoidosta. Viime syksynä koulumainostamista pohdittiin enemmänkin, kun Mannerheimin lastensuojeluliitto pakkasi ekaluokkalaisille lahjoittamaansa reppuun myös sponsorituotteita.

Lakimies Ilona Kurki-Suonio kuluttaja-asiamiehen toimistosta sanoo, että kampanjaa pohdittiin jälkikäteen, jottei sama toistuisi. Hänen mukaansa mainoksiksi tulkittavat tuotteet voitaisiin pakata esimerkiksi läpinäkymättömään pakkaukseen, jonka lapset toivon mukaan veisivät avaamattomana kotiin. Myös kouluissa jaettu, sinänsä asiallinen, mutta mainoksiakin sisältävä lehti sai syksyllä ohjeet etukäteisluvan pyytämiseen.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat