Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Kuluttaja-asiamies havaitsi puutteita Powerin markkinoinnissa – tämä tieto alennusmainoksesta pitää löytyä

10:46Kuluttajaa voidaan johtaa harhaan – Kuluttajaliiton pääsihteeri kertoo, missä asioissa kannattaa olla tarkkanaKATSO MYÖS: Kuluttajaa voidaan johtaa harhaan. Kuluttajaliiton pääsihteeri kertoo, millaisissa asioissa kannattaa olla tarkkana.
Julkaistu 23.04.2024 15:45

Hannakaisa Taskinen

hannakaisa.taskinen@mtv.fi

Kuluttaja-asiamies antoi huomautuksen Powerille. Power on sitoutunut korjaamaan puutteet.

Kuluttajasuojalain mukaan yrityksen on ilmoitettava alin hinta, jolla tuotetta on markkinoitu viimeisen 30 päivän aikana, kun tuotetta markkinoidaan alennuksella tai alennettuun hintaan.

Kuluttaja-asiamies kertoo joutuneensa huomauttamaan kodinkoneita ja elektroniikkaa myyvää Poweria. 

Powerin tuotteiden yhteydessä Hullut Päivät -tarjouskuvastossa syksyllä 2023 sekä yrityksen Facebook- ja TV-mainonnassa esitettiin hinnanalennusta kuvaavia ilmaisuja, kuten "tarjous". Mainoksissa ei kuitenkaan viitattu millään tavoin alimpaan hintaan, jolla tavaraa oli markkinoitu hinnanalennusta edeltäneiden 30 päivän aikana. Näin ollen hinnanalennusmarkkinointi oli lainvastaista. 

– Alimman hinnan ilmoittamisvelvollisuus lisää avoimuutta ja varmistaa, että kuluttajat saavat tiedon todellisesta hinnanalennuksesta, muistuttaa kuluttaja-asiamies Katri Väänänen tiedotteessa.

Lue myös: Urheilukauppa XXL laittoi kajakin kovaan alennukseen, mutta alle unohtunut vanha hintalappu herättää kysymyksiä

Tämä mätti tarjouskuvastossa

Lisäksi kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV)  mukaan Powerin tarjouskuvastossa luki jokaisella sivulla teksti "alennukset laskettu tarjousta edeltävästä alimmasta hinnasta 30 päivän aikana, joka on ollut saatavilla lehden painoonmeno[n] ajankohtana". 

Alimpana hintana on kuitenkin aina ilmoitettava hinta, jolla tavaraa on tosiasiassa markkinoitu hinnanalennusta edeltäneiden 30 päivän aikana. Printtimarkkinoinnin kohdalla tämä tarkoittaa siis sitä, ettei hinnanalennuksen kohteena olevan tavaran alinta hintaa voi alentaa enää markkinointimateriaalin painoon menon jälkeen.

Kuluttaja-asiamies huomautti Poweria hinnanalennusmarkkinoinnin puutteesta, ja Power sitoutui korjaamaan puutteet kuluttaja-asiamiehen edellyttämällä tavalla.

Lue myös: Miten autoliikkeissä höynäytetään asiakasta? KKV:n tutkimus paljastaa "lukuisia kertoja" toistuvan tilanteen – "Ilman minkäänlaista sovittelun mahdollisuutta"

Kuluttajalle olennainen tieto ilmoitettava selkeästi

KKV muistuttaa tiedotteessaan, että kuluttajalle on olennaista tietää alin hinta, jolla tavaraa on markkinoitu hinnanalennusta edeltäneiden 30 päivän aikana. Tämän vuoksi alin hinta on ilmoitettava selkeällä ja näkyvällä tavalla niin, että kuluttajan huomio kiinnittyy siihen luontevasti.

Printtimarkkinoinnissa alin hinta tulee esittää näkyvästi mainoksessa eikä vain yrityksen nettisivuilla. Verkkomarkkinoinnissa puolestaan alimman hinnan on oltava esillä eikä vaikkapa linkin takana.

– Kuluttajan on saatava alin hinta tietoonsa pelkästään mainosta silmäilemällä ilman, että hänen täytyy erikseen tehdä jotain, kuten klikata linkkiä, Väänänen muistuttaa.

Lue myös: KKV varoittaa sänkyfirmasta – harkitse asiointia tarkkaan!

Kuluttaja-asiamies edellytti Keskolta ja Elisalta muutoksia markkinointiin – "Kuluttajien on kyettävä varmistumaan alennuksen aitoudesta"

Black Friday -tarjouksista kymmeniä valituksia vuosittain – nämä ovat kolme tyypillisintä valitusaihetta

Lue uusimmat lifestyle-artikkelit!

Lähde: KKV

Lisää aiheesta:

"Ei voi enää vedota tietämättömyyteen" – Kuluttaja-asiamies vaatii ryhtiliikettä ale-merkintöihinKolme ongelmaa, joihin saatat törmätä houkuttelevien Black Friday -tarjousten lomassaKuluttaja-asiamies edellytti Keskolta ja Elisalta muutoksia markkinointiin – "Kuluttajien on kyettävä varmistumaan alennuksen aitoudesta"KKV: Kohun aiheuttanut sähköautotarjous oli lainvastainenUrheilukauppa XXL laittoi kajakin kovaan alennukseen, mutta alle unohtunut vanha hintalappu herättää kysymyksiäÄrsyttävätkö huonekalukauppojen "tarjoukset"? Maskulle esitetään miljoonan euron sakkoa
MainontaKuluttajatuotteetLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Mainonta
  • 8.10.19:47
    K-Market

    K-kauppa vihjaili meloneista – sai huomautuksen

  • 3.9.11:15
    Sosiaalinen media

    Poliisihallitus puuttui somevaikuttajien rahapelimarkkinointiin

  • 23.7.09:17
    Sosiaalinen media

    MEN: Somevaikuttajilla menevät mainokset ja oma sisältö sekaisin

  • 8.7.10:47
    Lapset

    Piirroshahmot pois pillimehuista ja lastenateria loppuu – lapsiin kohdistuva markkinointi muuttuu

  • 30.6.11:58
    Sosiaalinen media

    Tiktok-mainos sai huomautuksen ihmisarvoa loukkaavasta sisällöstä – "Olisi suotavaa, että poistetaan"