Viime vuoden lopulla tulleen ohjeistuksen mukaan lapsiin kohdistettua, epäterveellisten elintarvikkeiden markkinointia pitäisi rajoittaa.
Hampurilaisketju Hesburgerin päätöstä lopettaa Lastenaterian myynti tukee yhtiön mukaan uusi ohjeistus, jonka mukaan lapsiin kohdistettua epäterveellisten elintarvikkeiden markkinointia pitäisi rajoittaa. Osa muistakin yrityksistä on muokkaamassa markkinointiaan ohjeistuksen pohjalta – eivät kuitenkaan kaikki.
Helsingin yliopiston ja Valtion ravitsemusneuvottelukunnan viime vuoden lopussa julkaisema ohjeistus liittyy kansalliseen lapsistrategiaan.
Hesburger tiedotti heinäkuun alussa lopettavansa Lastenaterian myynnin keväästä 2026 alkaen. Ketju kertoo haluavansa vahvistaa vastuullisuustyötään ja ennakoida lapsiin kohdistuvan markkinoinnin muutoksia tulevaisuudessa.
Myös osa isoista kauppaketjuista on päättänyt reagoida ohjeistukseen. Esimerkiksi Lidl linjasi jo ennen ohjeistusta vuonna 2023, ettei ketju markkinoi lapsille epäterveellisiä elintarvikkeita, kertoo Lidlin vastuullisuuspäällikkö Sara Leinonen.
– Meillä käy asiakkaana paljon lapsiperheitä ja tunnistamme sen, että lapsia houkuttelevat pakkausten ulkoasut ja mainonta tekevät terveellisten tuotteiden valitsemisesta vaikeampaa perheille, Leinonen sanoo.
