Kuluttaja-asiamies edellytti Keskolta ja Elisalta muutoksia markkinointiin – "Kuluttajien on kyettävä varmistumaan alennuksen aitoudesta"

Kuluttajaa voidaan johtaa harhaan – Kuluttajaliiton pääsihteeri kertoo, missä asioissa kannattaa olla tarkkana 10:46
KATSO MYÖS: Kuluttajaa voidaan johtaa harhaan. Kuluttajaliiton pääsihteeri kertoo, millaisissa asioissa kannattaa olla tarkkana.

Elisa Oyj ja Kesko Oy ovat kuluttaja-asiamiehen vaatimuksesta luvanneet korjata toimintatapojaan markkinoidessaan hinnanalennuksia.

Jos yritys markkinoi hinnanlennuksella myytäviä tuotteita esimerkiksi ilmaisuilla "säästä" xx euroa" tai "ale", on markkinoinnissa ilmoitettava selkeästi, ymmärrettävästi ja oikea-aikaisesti se alin hinta, jolla tavaraa on markkinoitu alennusta edeltäneiden 30 päivän aikana, muistuttaa Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) tiedotteessaan.

KKV kertoo, että sekä Keskon että Elisan hinnanalennusilmoituksissa 30 päivän alin hinta oli ilmoitettu lainvastaisesti linkin takana eikä lain vaatimalla tavalla selkeästi tavaran yhteydessä.

Alennuksen aitoudesta pitää voida varmistua

Kuluttaja-asiamies puuttui lisäksi Elisan menettelyyn, jossa 30 päivän alimpana hintana ilmoitettiin tavaran sen hetkinen myyntihinta, sillä kuluttajasuojalain mukainen alin hinta tarkoittaa hinnanalennuskampanjaa edeltäneiden 30 päivän alinta hintaa.

Elisan markkinoinnissa euromääräinen hinnanalennus oli laskettu normaalihinnan ja kampanjanomaisesti käytetyn tarjoushinnan erotuksena, mutta kuluttaja-asiamies muistuttaa, että euromääräiset ja prosenttimääräiset alennukset tulisi laskea 30 päivän alimman hinnan ja alennushinnan erotuksena. 

Elisaa muistutettiin myös kampanjoiden kestosta. Tarjouskampanjoita ei voi käyttää toistuvasti niin, että kuluttajien käsitys hintojen normaalista tasosta hämärtyy.

Kuluttajien on kyettävä varmistumaan alennuksen aitoudesta, mikä edellyttää laissa säädetyn 30 päivän alimman hinnan asianmukaista ilmoittamista. Sääntelyn tarkoituksena on ylläpitää reilua alennusmarkkinointikäytäntöä siten, ettei kuluttajan päätöksenteko vääristy esimerkiksi liioiteltujen alennusprosenttien seurauksena, muistuttaa kuluttaja-asiamies Katri Väänänen tiedotteessa.

Hintaedusta ei saa antaa harhaanjohtavaa kuvaa

KKV:n mukaan markkinoinnissa on sallittua esittää alimman hinnan lisäksi muita viitehintoja. Yrityksen on kuitenkin huolehdittava, ettei mainos ole epäselvä ja anna harhaanjohtavaa kuvaa kuluttajan saamasta hintaedusta.

Keskon konserniin kuuluvan Intersportin verkkosivuilla esitettiin tarjoustuotteen yhteydessä useita hintoja. Kuluttaja-asiamies edellytti, että muut viitehinnat esitetään niin, etteivät ne vie kuluttajan huomiota alimmasta hinnasta. Keskon tulee myös kertoa, mitä muilla viitehinnoilla tarkoitetaan.

KKV muistuttaa, että jos mainoksessa on tarjoustuotteiden lisäksi normaalihintaisia tuotteita, pitää ne erottaa selkeästi aletuotteista. Normaalihintaisten tavaroiden esittäminen Intersportin mainoskuvastossa, jonka sivuilla käytetään hinnanalennusta kuvaavia ilmaisua, oli kuluttaja-asiamiehen mukaan harhaanjohtavaa ja näin ollen kiellettyä.

Elisalle ja Keskolle todettiin myös, etteivät uutuustuotteita koskevat ilmoitukset hinnanalennuksista ole sallittuja, sillä uutuustuotteille ei käytännössä ole mahdollista ilmoittaa alinta hintaa, jolla tuotetta olisi voitu markkinoida edeltävien 30 päivän aikana.

Kesko kertoo jo tehneensä korjaavat toimenpiteet, jotka viranomainen on todennut ne asianmukaisiksi. Myös Elisa kertoo korjanneensa mainitut asiat jo 15.1. ja toimivansa Kilpailu- ja kuluttajaviraston ohjeistuksen mukaan.

Juttua päivitetty 6.3. klo 15.45: Lisätty tieto Keskon tekemistä toimenpiteistä.

Juttua päivitetty 7.3. klo 16.27: Lisätty tieto Elisan tekemistä korjauksista.

Katso myös: Saako festarlipuista korvauksen, jos pääesiintyjä perutaan?

Saako festarilipusta korvauksen, jos pääesiintyjä perutaan? Näin vastaa KKV 2:01
Saako festarilipusta korvauksen, jos pääesiintyjä perutaan? Näin vastaa KKV.

Lähde: KKV

 

 

Lue myös:

    Uusimmat