Elisa Oyj ja Kesko Oy ovat kuluttaja-asiamiehen vaatimuksesta luvanneet korjata toimintatapojaan markkinoidessaan hinnanalennuksia.
Jos yritys markkinoi hinnanlennuksella myytäviä tuotteita esimerkiksi ilmaisuilla "säästä" xx euroa" tai "ale", on markkinoinnissa ilmoitettava selkeästi, ymmärrettävästi ja oikea-aikaisesti se alin hinta, jolla tavaraa on markkinoitu alennusta edeltäneiden 30 päivän aikana, muistuttaa Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) tiedotteessaan.
KKV kertoo, että sekä Keskon että Elisan hinnanalennusilmoituksissa 30 päivän alin hinta oli ilmoitettu lainvastaisesti linkin takana eikä lain vaatimalla tavalla selkeästi tavaran yhteydessä.
Lue myös: Asiakkaiden yhteydenotot saivat kuluttaja-asiamiehen puuttumaan Gigantin toimintaan – "Erityisen huolestuttavaa on ollut, että..."
Alennuksen aitoudesta pitää voida varmistua
Kuluttaja-asiamies puuttui lisäksi Elisan menettelyyn, jossa 30 päivän alimpana hintana ilmoitettiin tavaran sen hetkinen myyntihinta, sillä kuluttajasuojalain mukainen alin hinta tarkoittaa hinnanalennuskampanjaa edeltäneiden 30 päivän alinta hintaa.