Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Kuluttaja-asiamies edellytti Keskolta ja Elisalta muutoksia markkinointiin – "Kuluttajien on kyettävä varmistumaan alennuksen aitoudesta"

10:46Kuluttajaa voidaan johtaa harhaan – Kuluttajaliiton pääsihteeri kertoo, missä asioissa kannattaa olla tarkkanaKATSO MYÖS: Kuluttajaa voidaan johtaa harhaan. Kuluttajaliiton pääsihteeri kertoo, millaisissa asioissa kannattaa olla tarkkana.
Julkaistu 05.03.2024 12:16

Hannakaisa Taskinen

hannakaisa.taskinen@mtv.fi

Elisa Oyj ja Kesko Oy ovat kuluttaja-asiamiehen vaatimuksesta luvanneet korjata toimintatapojaan markkinoidessaan hinnanalennuksia.

Jos yritys markkinoi hinnanlennuksella myytäviä tuotteita esimerkiksi ilmaisuilla "säästä" xx euroa" tai "ale", on markkinoinnissa ilmoitettava selkeästi, ymmärrettävästi ja oikea-aikaisesti se alin hinta, jolla tavaraa on markkinoitu alennusta edeltäneiden 30 päivän aikana, muistuttaa Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) tiedotteessaan.

KKV kertoo, että sekä Keskon että Elisan hinnanalennusilmoituksissa 30 päivän alin hinta oli ilmoitettu lainvastaisesti linkin takana eikä lain vaatimalla tavalla selkeästi tavaran yhteydessä.

Lue myös: Asiakkaiden yhteydenotot saivat kuluttaja-asiamiehen puuttumaan Gigantin toimintaan – "Erityisen huolestuttavaa on ollut, että..."

Alennuksen aitoudesta pitää voida varmistua

Kuluttaja-asiamies puuttui lisäksi Elisan menettelyyn, jossa 30 päivän alimpana hintana ilmoitettiin tavaran sen hetkinen myyntihinta, sillä kuluttajasuojalain mukainen alin hinta tarkoittaa hinnanalennuskampanjaa edeltäneiden 30 päivän alinta hintaa.

Elisan markkinoinnissa euromääräinen hinnanalennus oli laskettu normaalihinnan ja kampanjanomaisesti käytetyn tarjoushinnan erotuksena, mutta kuluttaja-asiamies muistuttaa, että euromääräiset ja prosenttimääräiset alennukset tulisi laskea 30 päivän alimman hinnan ja alennushinnan erotuksena. 

Elisaa muistutettiin myös kampanjoiden kestosta. Tarjouskampanjoita ei voi käyttää toistuvasti niin, että kuluttajien käsitys hintojen normaalista tasosta hämärtyy.

– Kuluttajien on kyettävä varmistumaan alennuksen aitoudesta, mikä edellyttää laissa säädetyn 30 päivän alimman hinnan asianmukaista ilmoittamista. Sääntelyn tarkoituksena on ylläpitää reilua alennusmarkkinointikäytäntöä siten, ettei kuluttajan päätöksenteko vääristy esimerkiksi liioiteltujen alennusprosenttien seurauksena, muistuttaa kuluttaja-asiamies Katri Väänänen tiedotteessa.

Lue myös: Black Friday -tarjouksista kymmeniä valituksia vuosittain – nämä ovat kolme tyypillisintä valitusaihetta

Hintaedusta ei saa antaa harhaanjohtavaa kuvaa

KKV:n mukaan markkinoinnissa on sallittua esittää alimman hinnan lisäksi muita viitehintoja. Yrityksen on kuitenkin huolehdittava, ettei mainos ole epäselvä ja anna harhaanjohtavaa kuvaa kuluttajan saamasta hintaedusta.

Keskon konserniin kuuluvan Intersportin verkkosivuilla esitettiin tarjoustuotteen yhteydessä useita hintoja. Kuluttaja-asiamies edellytti, että muut viitehinnat esitetään niin, etteivät ne vie kuluttajan huomiota alimmasta hinnasta. Keskon tulee myös kertoa, mitä muilla viitehinnoilla tarkoitetaan.

KKV muistuttaa, että jos mainoksessa on tarjoustuotteiden lisäksi normaalihintaisia tuotteita, pitää ne erottaa selkeästi aletuotteista. Normaalihintaisten tavaroiden esittäminen Intersportin mainoskuvastossa, jonka sivuilla käytetään hinnanalennusta kuvaavia ilmaisua, oli kuluttaja-asiamiehen mukaan harhaanjohtavaa ja näin ollen kiellettyä.

Elisalle ja Keskolle todettiin myös, etteivät uutuustuotteita koskevat ilmoitukset hinnanalennuksista ole sallittuja, sillä uutuustuotteille ei käytännössä ole mahdollista ilmoittaa alinta hintaa, jolla tuotetta olisi voitu markkinoida edeltävien 30 päivän aikana.

Kesko kertoo jo tehneensä korjaavat toimenpiteet, jotka viranomainen on todennut ne asianmukaisiksi. Myös Elisa kertoo korjanneensa mainitut asiat jo 15.1. ja toimivansa Kilpailu- ja kuluttajaviraston ohjeistuksen mukaan.

Juttua päivitetty 6.3. klo 15.45: Lisätty tieto Keskon tekemistä toimenpiteistä.

Juttua päivitetty 7.3. klo 16.27: Lisätty tieto Elisan tekemistä korjauksista.

Lue myös: KKV varoittaa: Harkitse tarkkaan ennen kuin asioit tämän yrityksen kanssa

Tilausongelmia selvittänyt Laura sai Klarnalta hyvin hämmentävän viestin

KKV: Kohun aiheuttanut sähköautotarjous oli lainvastainen

Maskun Kalustetalolle 300 000 euron maksu harhaanjohtavasta markkinoinnista

Katso myös: Saako festarlipuista korvauksen, jos pääesiintyjä perutaan?

2:01Saako festarilipusta korvauksen, jos pääesiintyjä perutaan? Näin vastaa KKVSaako festarilipusta korvauksen, jos pääesiintyjä perutaan? Näin vastaa KKV.

Lue uusimmat lifestyle-artikkelit!

Lähde: KKV

Lisää aiheesta:

Kuluttaja-asiamies vie Elisan markkinaoikeuteen Black Friday -kampanjoinnistaKKV: Foodora toiminut lainvastaisesti – hintakikkailua ja hyvityksiä vain etukoodeina"Ei voi enää vedota tietämättömyyteen" – Kuluttaja-asiamies vaatii ryhtiliikettä ale-merkintöihinKuluttaja-asiamies havaitsi puutteita Powerin markkinoinnissa – tämä tieto alennusmainoksesta pitää löytyäUrheilukauppa XXL laittoi kajakin kovaan alennukseen, mutta alle unohtunut vanha hintalappu herättää kysymyksiäÄrsyttävätkö huonekalukauppojen "tarjoukset"? Maskulle esitetään miljoonan euron sakkoa
KuluttajatuotteetShoppailuElisaKeskoLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Kuluttajatuotteet
  • ma15:37
    Takaisinvedot

    Ostitko tämän tuotteen Clas Ohlsonilta? Älä käytä!

  • 12.10.19:08
    Kuluttajariidat

    Lentokone oli myöhässä: Matkustajat myöhästyivät junasta ja vaativat 72 euroa korvauksia – näin kävi

  • 7.10.18:46
    Takaisinvedot

    Ostitko tämän suklaalevyn? Palauta takaisin kauppaan!

  • 30.9.14:40
    Takaisinvedot

    Ostitko tämän tuotteen Keskisen kyläkaupasta? Lakkaa heti käyttämästä!

  • 29.9.15:04
    Takaisinvedot

    Älä käytä! Tukesilta varoitus akkulaturista