Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

MEN: Somevaikuttajilla menevät mainokset ja oma sisältö sekaisin

Henkilökohtaiset julkaisut ja mainokset eivät aina erotu toisistaan somessa.
Henkilökohtaiset julkaisut ja mainokset eivät aina erotu toisistaan somessa.Copyright (c) 2024 Anatoliy Karlyuk/Shutterstock. No use without permission.
Julkaistu 23.07.2025 09:17

STT

Piia Turunen

piia.turunen@mtv.fi

Markkinoinnin tunnistettavuutta koskevia lausuntopyyntöjä tulee mainonnan eettisen neuvoston MENin käsittelyyn vuosi vuodelta enemmän.

Viime vuonna 60 prosenttia kaikista MENille tulleista lausuntopyynnöistä koski markkinoinnin tunnistettavuutta somessa, neuvosto kertoo tiedotteessaan. 

Vielä vuonna 2021 piilomainonnan osuus kaikista lausuntopyynnöistä oli 34 prosenttia. 

Neuvoston pääsihteeri Paula Paloranta nostaa esiin etenkin vaikuttajamarkkinoinnin haasteet, jos vaikuttajan sisällöstä ei pysty tunnistamaan mainosta muusta sisällöstä.

– Tunnistamista vaikeuttaa muun ohessa se, että vaikuttaja julkaisee sometilillään sekaisin sekä henkilökohtaisia julkaisuja että mainoksia, Paloranta sanoo tiedotteessa.

MENin viime vuonna antamista 61 lausunnosta huomautuksia oli 51. Tänä vuonna kesäkuuhun mennessä oli annettu 41 lausuntoa, joista suuri osa on koskenut piilomainontaa. 

Lue myös:

Vihapuheen rajaa hämärretään tahallaan – somekeskustelun taso turhauttaa: "Sanoin olevani vegaani..."

Kommentti: Hei moukat, valot päälle! Kiusaaminen ei ole ok somessakaan

Lisää aiheesta:

Vihapuheen rajaa hämärretään tahallaan – somekeskustelun taso turhauttaa: "Sanoin olevani vegaani..."Mainonnan eettiseltä neuvostolta kaksi huomautusta Instagramin piilomainonnastaOatly saa huomautuksen markkinoinnistaan – kantelija piti mainosta "räikeästi hyvän tavan vastaisena"Sosiaalinen media voi uhata demokratiaa, varoittavat tutkijat – nämä asiat jokaisen some-keskustelijan tulisi ymmärtääSosiaalinen media tarjoaa vihapuheelle kanavan: ”Ennen mentiin pellon laitaan ja huudettiin karhuille ja susille”Nettivideomainoksista aiempaa enemmän valituksia
Sosiaalinen mediaMainontaKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Sosiaalinen media
  • 05:30
    Koirat

    Siiri-koira katosi tuntemattoman naisen matkaan – seurasi erikoinen jäljitysoperaatio

  • ke09:09
    TikTok

    Kylmäävä totuus Tiktokista – asiantuntijat ihmettelevät, miksi yksi asia on yhteiskunnalle ja perheille niin vaikeaa

  • ti18:50
    Virukset

    Ethän sorru tähän herpeksen hoitoniksiin? "Heikentää tilannetta entisestään"

  • ti05:02
    Espoo

    Kauppakärryt "karkaavat" Espoossa – suivaantunut Satu sanoo suorat sanat

  • 19.10.06:14
    Ero

    Psykologi Heidi erosi ja hänen somensa sisältö muuttui täysin: "Turha itkeä ruman ja typerän perään"