Markkinoinnin tunnistettavuutta koskevia lausuntopyyntöjä tulee mainonnan eettisen neuvoston MENin käsittelyyn vuosi vuodelta enemmän.
Viime vuonna 60 prosenttia kaikista MENille tulleista lausuntopyynnöistä koski markkinoinnin tunnistettavuutta somessa, neuvosto kertoo tiedotteessaan.
Vielä vuonna 2021 piilomainonnan osuus kaikista lausuntopyynnöistä oli 34 prosenttia.
Neuvoston pääsihteeri Paula Paloranta nostaa esiin etenkin vaikuttajamarkkinoinnin haasteet, jos vaikuttajan sisällöstä ei pysty tunnistamaan mainosta muusta sisällöstä.
– Tunnistamista vaikeuttaa muun ohessa se, että vaikuttaja julkaisee sometilillään sekaisin sekä henkilökohtaisia julkaisuja että mainoksia, Paloranta sanoo tiedotteessa.
MENin viime vuonna antamista 61 lausunnosta huomautuksia oli 51. Tänä vuonna kesäkuuhun mennessä oli annettu 41 lausuntoa, joista suuri osa on koskenut piilomainontaa.