Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

MEN: Somevaikuttajilla menevät mainokset ja oma sisältö sekaisin

Henkilökohtaiset julkaisut ja mainokset eivät aina erotu toisistaan somessa.
Henkilökohtaiset julkaisut ja mainokset eivät aina erotu toisistaan somessa.Copyright (c) 2024 Anatoliy Karlyuk/Shutterstock. No use without permission.
Julkaistu 23.07.2025 09:17

STT

Piia Turunen

piia.turunen@mtv.fi

Markkinoinnin tunnistettavuutta koskevia lausuntopyyntöjä tulee mainonnan eettisen neuvoston MENin käsittelyyn vuosi vuodelta enemmän.

Viime vuonna 60 prosenttia kaikista MENille tulleista lausuntopyynnöistä koski markkinoinnin tunnistettavuutta somessa, neuvosto kertoo tiedotteessaan. 

Vielä vuonna 2021 piilomainonnan osuus kaikista lausuntopyynnöistä oli 34 prosenttia. 

Neuvoston pääsihteeri Paula Paloranta nostaa esiin etenkin vaikuttajamarkkinoinnin haasteet, jos vaikuttajan sisällöstä ei pysty tunnistamaan mainosta muusta sisällöstä.

– Tunnistamista vaikeuttaa muun ohessa se, että vaikuttaja julkaisee sometilillään sekaisin sekä henkilökohtaisia julkaisuja että mainoksia, Paloranta sanoo tiedotteessa.

MENin viime vuonna antamista 61 lausunnosta huomautuksia oli 51. Tänä vuonna kesäkuuhun mennessä oli annettu 41 lausuntoa, joista suuri osa on koskenut piilomainontaa. 

Lue myös:

Vihapuheen rajaa hämärretään tahallaan – somekeskustelun taso turhauttaa: "Sanoin olevani vegaani..."

Kommentti: Hei moukat, valot päälle! Kiusaaminen ei ole ok somessakaan

Lisää aiheesta:

Tutkija: Nämä somepalvelut altistavat ristiriitoihin työnantajan kanssa – "Tehdään hassunhauskoja videoita"Mainonnan eettiseltä neuvostolta kaksi huomautusta Instagramin piilomainonnastaOatly saa huomautuksen markkinoinnistaan – kantelija piti mainosta "räikeästi hyvän tavan vastaisena"Sosiaalinen media voi uhata demokratiaa, varoittavat tutkijat – nämä asiat jokaisen some-keskustelijan tulisi ymmärtääSosiaalinen media tarjoaa vihapuheelle kanavan: ”Ennen mentiin pellon laitaan ja huudettiin karhuille ja susille”Nettivideomainoksista aiempaa enemmän valituksia
Sosiaalinen mediaMainontaKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Sosiaalinen media
  • 07:24
    Itsemurha

    Nettikiusaaminen ajoi australialaisäidin teinipojan itsemurhaan

  • 07:18
    Australia

    Miljoonat alle 16-vuotiaat menettävät sometilinsä, osa teineistä pelkää ahdistuksen ja yksinäisyyden kasvavan

  • ma22:57
    Rääkkylä

    Rääkkylän kunnanvaltuusto aikoo valmistella kunnanjohtajan irtisanomista

  • 7.12.13:01
    Ilmiöt

    Käsidesimies, nokkahuilumies – nyt tolppanainen: Onko tässä vuoden 2025 itsenäisyyspäivän ilmiö?

  • 5.12.16:30
    Linnan juhlat

    Somessa seurattu pariskunta valmistautuu iloiseen yllätykseen – jäävätkö Linnan juhlat väliin?