Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Ärsyttävätkö huonekalukauppojen "tarjoukset"? Maskulle esitetään miljoonan euron sakkoa

2:56Autokoulut pyörittivät hintakartellia, kertoo KKV – Autokoululiitto kommentoi hintojen nostoja suorassa lähetyksessäKilpailu- ja kuluttajavirasto puuttui vuonna 2019 autokoulujen toimintaan. Se katsoi hintakartellin nostaneen ajo-opetuksen hintoja.
Julkaistu 05.07.2022 10:33

Ville Järveläinen

Kilpailu- ja kuluttajavirasto KKV kertoo tiedotteessaan Maskun Kalustetalon johtavan kuluttajia harhaan mainonnallaan. Yhtiölle esitetään peräti miljoonan euron seuraamusmaksua, sillä aiemmat kiellot ja uhkasakot eivät ole tehonneet.

Kuluttaja-asiamies on saanut päätökseen Maskun Kalustetalon jatkuvia alennuskampanjoita koskevan selvityksen. KKV kertoo tiedotteessaan, että selvitys paljasti yrityksen käyttävän markkinoinnissaan sellaisia verrokkihintoja, joita se ei ole todellisuudessa juuri koskaan perinyt.

Tämä on ollut KKV:n mukaan omiaan johtamaan siihen, että kuluttaja on tehnyt ostopäätöksen, jota hän ei olisi ilman suureen alennukseen viittaavia ilmaisuja olisi tehnyt.

KKV muistuttaa, että suurten alennusten tarjoaminen kuluttajille ei ole kiellettyä. Suuret alennusprosentit ovat kuitenkin harhaanjohtavia, jos tuotteen alennetuksi markkinoitu hinta on tuotteen tavanomainen hinta.

Lue myös: Ostaja luuli tehneensä elämänsä huonekalukaupat – kuluttajariitalautakunta veti maton jalkojen alta

Selvityksen mukaan Maskun Kalustetalo on myynyt huonekaluja tarjoushinnalla jopa 90 prosenttia niiden kokonaismyyntiajasta.

– Toimiva hintakilpailu ja kuluttajalle tarjottavat alennukset hyödyttävät kuluttajaa, mutta totuudenvastaisten tietojen esittäminen ja harhaanjohtavien ilmaisujen käyttäminen on yksiselitteisen kiellettyä. Kalusteiden myynninedistäminen ei voi rakentua kuluttajien luottamuksen väärinkäytölle, Kilpailu- ja kuluttajavirasto kertoo tiedotteessaan.

Aiemmat kiellot ja uhkasakot eivät ole purreet

Maskun harhaanjohtavaa markkinointia on käsitelty kuluttaja-asiamiehen hakemuksesta markkinaoikeudessa aiemmin vuosina 2016, 2015 ja 2009. Markkinaoikeus on tuominnut Maskulle kieltoja kuluttajansuojalain vastaisesta markkinoinnista sekä tuominnut määrätyt uhkasakot kahdesti maksuun. Toiminta on kuitenkin jatkunut.

Johtaja Miina Ojajärvi pitää miljoonan euron seuraamusmaksun määräämistä perusteltuna.

– Käytössä oleva uhkasakolla tehostettu kielto ei ole ollut tehokas, koska asetetut uhkasakot eivät Maskun kohdalla ole olleet riittävän varoittavia. On tärkeää, että tahallisesta kuluttajansuojalain rikkomisesta voidaan määrätä riittävän suuri seuraamusmaksu, Ojajärvi sanoo KKV:n tiedotteessa.

Maskun Kalustetalon verkkosivuilla on parhaillaan ilmoituksia muun muassa laajasta valikoimasta sohvia, joiden alennusprosentit vaihtelevat 30:n ja 70:n välillä.

Lue myös: Kuluttaja-asiamies piti Silmäaseman markkinointia sopimattomana – "Edellytetään yleensä asiallisuutta ja tavallista suurempaa luotettavuutta"

Lähde: Kilpailu- ja kuluttajavirasto

Lisää aiheesta:

Kuluttaja-asiamies havaitsi puutteita Powerin markkinoinnissa – tämä tieto alennusmainoksesta pitää löytyäKuluttaja-asiamies edellytti Keskolta ja Elisalta muutoksia markkinointiin – "Kuluttajien on kyettävä varmistumaan alennuksen aitoudesta"Maskun Kalustetalolle vaaditaan miljoonan euron seuraamustaKuluttaja-asiamies haluaa harhaanjohtavat alennusväitteet kuriin – toivoo tuoreen sakon pysäyttävän ilmiönMaskun Kalustetalolle 300 000 euron maksu harhaanjohtavasta markkinoinnistaKuluttaja-asiamies kaipaa korjausta verkkokauppojen vitsaukseen – myyjät peruneet tilauksia lainvastaisin perustein: "Kuluttajalle kohtuutonta"
MainontaKuluttajatuotteetKotimaaLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Mainonta
  • 3.9.11:15
    Sosiaalinen media

    Poliisihallitus puuttui somevaikuttajien rahapelimarkkinointiin

  • 23.7.09:17
    Sosiaalinen media

    MEN: Somevaikuttajilla menevät mainokset ja oma sisältö sekaisin

  • 8.7.10:47
    Lapset

    Piirroshahmot pois pillimehuista ja lastenateria loppuu – lapsiin kohdistuva markkinointi muuttuu

  • 30.6.11:58
    Sosiaalinen media

    Tiktok-mainos sai huomautuksen ihmisarvoa loukkaavasta sisällöstä – "Olisi suotavaa, että poistetaan"

  • 29.6.14:48
    TV-ohjelmat

    Näin arjesta tutut ääninäyttelijät nousivat koko Suomen tietoisuuteen – "Ainahan ääneni on ollut vähän erikoinen"